Shark Geplaatst June 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2006 De oliekeerring in de achteras (AMC 20) moet vervangen worden, de keering die bij de yoke zit. In de Haynes staat wel beschreven hoe dat gedaan dient te worden echter begrijp ik dat niet helemaal, wie wel? Ik begrijp dat ik eerst het moment moet bepalen waarmee de Pinion moer mee vast zit? en de moer moet ook vervangen worden door een nieuwe ? Wie weet er het fijne van? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tosca Geplaatst June 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2006 De oliekeerring in de achteras (AMC 20) moet vervangen worden, de keering die bij de yoke zit.In de Haynes staat wel beschreven hoe dat gedaan dient te worden echter begrijp ik dat niet helemaal, wie wel? Ik begrijp dat ik eerst het moment moet bepalen waarmee de Pinion moer mee vast zit? en de moer moet ook vervangen worden door een nieuwe ? Wie weet er het fijne van? ik heb afgelopen winter ook die kering vervangen,de moer zat muurvast en uiteindelijk met een grote luchtsleutel was hij in een paar slagen los, oude kering eruit gehaald,nieuwe erin,en ik heb de oude moer er weer opgedraaid. gr wouter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2006 Nieuwe moer is niet echt nodig, maar wel de zogenaamde "crush sleeve". Ik heb dit hier enkele maanden geleden volledig verteld hoe. Doe maar eens een zoekertje op "crush sleeve" daar staat alles haarfijn uitgelegd. Hierbij alvast mijn uitleg van vorige keer: Heb je een nieuwe "crush-sleeve" gebruikt bij het vastzetten van je yoke? Dit moet normaal gezien, want hiermee ga je de voorspanning van je lagers van je pignon afregelen, zolang de crush-sleeve niet samengedrukt is heb je geen voorspanning, wanneer de sleeve samendrukt gaat je voor spannig onmiddelijk oplopen. Dus voorzichtig je moer van je yoke bijdraaien tot de juiste voorspanning bereikt is. Normaal mag je een crush-sleeve slechts één maal gebruiken. Heb je dit niet gedaan, dan zullen je lagers van je pignon niet op de juiste spanning draaien en gaan ze snel versleten zijn ofwel gaat je pignon zweven bij zware belasting wat er dan weer voor kan zorgen dat je pignon en kroonwiel de soep in draaien. Heb je ook even het tandpatroon van je pignon tov je kroonwiel nagekeken? Zodat je zeker weet dat je pignon op de goede plaats op je kroonwiel ingrijpt? Indien dit niet is kan je ook weer je r&p in de soep draaien. Moest je er niet aan uit kunnen laat je het maar weten. Ik heb al het materiaal liggen om een dif af te stellen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Shark Geplaatst June 1, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2006 Dat hele verhaal van die crush sleeve heb ik wel gevolgd, had gehoopt dat het niet nodig was bij vervanging van alleen de keering. In de Haynes staat alleen vermeld dat ik uit moet kijken dat ik de moet niet te hard aandraai om de crush sleeve niet te beschadigen? En dat deze dus niet vervangen hoeft te worden, wel altijd de moer vervangen staat er wel bij. Quadratec levert de keerring ook alleen gecombineerd met de moer erbij? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst June 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 1, 2006 Dat hele verhaal van die crush sleeve heb ik wel gevolgd, had gehoopt dat het niet nodig was bij vervanging van alleen de keering.In de Haynes staat alleen vermeld dat ik uit moet kijken dat ik de moet niet te hard aandraai om de crush sleeve niet te beschadigen? En dat deze dus niet vervangen hoeft te worden, wel altijd de moer vervangen staat er wel bij. Quadratec levert de keerring ook alleen gecombineerd met de moer erbij? Ik ken het verhaal ook niet anders dan dat je de keering vervangt en dan ook de moer die op de yoke komt, dit in verband met de borging (doordat je de moer op een bepaalt moment vast zet rek je de binnendraad van de moer op en dit zorgt voor de borging van de moer) Bij mij is in het verleden door een 4x4 specialist de keering vervangen en meteen een nieuwe moer erop. Een week of twee later heb ik de yoke laten vervangen en weer een nieuwe moer erop, dus ja ik geloof die beste 4x4man maar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst June 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2006 Die nieuwe moer.... tja vervang ze dan maar, uitleg hierboven is begrijpelijk. Maar wat met een DANA44 achteras, deze werkt NIET met de crush-sleeve, hier moet je de voorspanning afregelen dmv shims, dus altijd aandraaien/losdraaien totdat je de juiste voorspannig hebt. Als je dan iedere keer een nieuwe moer nodig hebt ben je wel effe bezig. Maar als ze verkocht worden samen met de oliekeering, gebruik ze dan maar, is logisch toch. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Leuk onderwerp, mijn oliekeerring lekt ook, nieuwe gehaald bij B&S (met moer) en vol goede moed onder de auto gekropen. Eerst de 2 U-joints losgemaakt zonder problemen, en toen de moer, en toen de moer, en toen de moer, aaaiii, wat zit die jongen vast.......... En hij zit nu nog steeds vast, moet ik niet een speciaal stuk gereedschap hebben om de yoke te fixeren? want als ik nu heel veel kracht zet dan rijd de auto nog net niet achteruit maar de remtrommels kreunen lekker. Kan ik nog iets doen om die moer te overtuigen dat ie er af moet komen? tnx Royco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 Probeer 'm tegen te houden met een grote pijpentang ofzo... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Pullie Geplaatst October 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 18, 2006 zet hem met de bumper tegen de muur (deken tussen muur en bumper) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 stuk pijp in de yoke om em te blokkeren en evt een pijp op de sleutel om een groter moment te krijgen. Of tik met een vuistje op de sleutel. Misschien tik je em iets losser. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petra Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 of misschien met een luchtratel. Dat werkte bij ons. Grtzzz Petra Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Utah Geplaatst October 19, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 19, 2006 Mocht je geen lucht hebben dat moet het met een pijptang, zoals eerder al is gezegd, ook lukken. Het mooiste is als je deze klem kan zetten of kan verlengen. Moet lukken dan. Succes Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst October 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2006 Mocht je geen lucht hebben dat moet het met een pijptang, zoals eerder al is gezegd, ook lukken.Het mooiste is als je deze klem kan zetten of kan verlengen. Moet lukken dan. Succes Ik heb wel lucht, maar niet zo veel (blaas) , ik maak een plaatje staal die ik kan monteren op de yoke, met een gat in het midden om me dopsleutel op de moer te zetten, en dan idd met een buis verlengen, hopen dat het dan lukt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst October 20, 2006 Rapporteren Share Geplaatst October 20, 2006 vervangen oliekering dana 30 en dana 35 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Royco Geplaatst November 21, 2006 Rapporteren Share Geplaatst November 21, 2006 Leuk onderwerp, mijn oliekeerring lekt ook, nieuwe gehaald bij B&S (met moer) en vol goede moed onder de auto gekropen. Eerst de 2 U-joints losgemaakt zonder problemen, en toen de moer, en toen de moer, en toen de moer, aaaiii, wat zit die jongen vast.......... En hij zit nu nog steeds vast, moet ik niet een speciaal stuk gereedschap hebben om de yoke te fixeren? want als ik nu heel veel kracht zet dan rijd de auto nog net niet achteruit maar de remtrommels kreunen lekker. Kan ik nog iets doen om die moer te overtuigen dat ie er af moet komen? tnx Royco UPDATE: ik heb een tooltje verzonnen waarmee de yoke is te fixeren, daarna was het heel makkelijk om met een goed dopsleutel en een pijp van een meter de moer los te draaien, want de luchtsleutel die ik ter beschikking had trok het ook niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.