roger_s Geplaatst May 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 12, 2006 Beste jeepers. Inmiddels 1000Km gereden met de cherokee en het bevalt perfect. Nu viel mij laatst op dat ik als ik rem (tot stilstand kom) of stuur ik een raargeluid uit het vooronder krijg (soort krak/ploink geluid). Ook merk ik nu dat ik met volledige stuur uitslag gas moet geven wil de auto blijven rollen (automaat). Dit lijkt me niet goed en mijn vraag is dus, wat kan dit probleem veroorzaken? Kapotte kruisjes, versleten rubbers? Groet Roger p.s. ik heb al eea gelezen of ploinken en klunken, maar niet mijn probleem gevonden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst May 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 12, 2006 heb je dat ook waneer je alleen met alleen de achterwielen aan gedreven? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 12, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 12, 2006 Originally posted by Beestheb je dat ook waneer je alleen met alleen de achterwielen aan gedreven? Smaakte die lekker, Beest?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
roger_s Geplaatst May 13, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 idd, smaakt ie lekker? Ik heb het alleen geprobeerd met 2wd, niet met 4wd. Overigens lopen de banden niet aan (zijn nergens beschadigd). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst May 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 kep een smaak in de bek wil je nie weten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 Slijten je banden wel goed af? Overigens is het nogmaal dat de auto zwaarder gaat lopen, wanneer je instuurt. Of dat genoeg is om de kruipneiging tegen te houden, weet ik niet... En die "kloink", tja... Blijft hiervandaan lastig te bepalen. Maar omdat het zowel met remmen an sturen gebeurt, dink ik aan de ophangnen van de as. Defecte rubbers van de stabilisatorstang kunnen bijvoorbeeld dit soort klachten veroorzaken! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rob Kramer Geplaatst May 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 Heb je bladveren voor? Onze Nixan Patrol heeft hetzelfde en dat komt doordat de rubber bussen die voorin de bladveren zitten wat ruimte hebben gekregen. Elke twee weken een kuurtje met de vetspuit en dan is hij weer effe stil. Ik zit wel eens te denken over polyurethaan bussen,maar waarvoor eigenlijk,ik probeer mijn betere helft toch in een Jeep te krijgen,ze jat nou al geregeld mijn GC.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 Een XJ heeft voor schroefveren..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
roger_s Geplaatst May 13, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 @beest.... nee dankje, ik wil het nie weten.... @87 dankje voor je antwoord. Vanmiddag heb ik het volgende geconstateerd...of ben ik nu gek aan het worden? http://img406.imageshack.us/my.php?image=wielen1zb.jpg er is geen overmatige slijtage aan de banden en ja de rubbers van verschillende onderdelen zijn aan vervanging toe. Dat gaan volgende week ook gebeuren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blauwiskud Geplaatst May 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 en wat is er dan mis op de foto?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
roger_s Geplaatst May 13, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 de uitslag van de wielen? ik vind dat ze een vreemde stand hebben, of ligt dat aan mij? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 13, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 Het lijkt indedaad vreemd, zo... Maar... het is wel normaal dat het binnenwiel verder indraait dan het buitenwiel. Het binnenwiel moet tenslotte ook een kortere bocht maken! Als je de andere kant opstuurt, moet het andere wiel dus verder insturen. Maar wanneer de auto foutief is uitgelijnd, kan het wel zijn dat de geometrie verloren gaat! Bijvoorbeeld wanneer de auto afgesteld is op "uitspoor", kun je een verstoorde geometrie van de stuurinrichting verwachten! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
roger_s Geplaatst May 13, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2006 Het lijkt indedaad vreemd, zo...Maar... het is wel normaal dat het binnenwiel verder indraait dan het buitenwiel. Het binnenwiel moet tenslotte ook een kortere bocht maken! Als je de andere kant opstuurt, moet het andere wiel dus verder insturen. Maar wanneer de auto foutief is uitgelijnd, kan het wel zijn dat de geometrie verloren gaat! Bijvoorbeeld wanneer de auto afgesteld is op "uitspoor", kun je een verstoorde geometrie van de stuurinrichting verwachten! Hij trekt niet naar links of naar rechts, helemaal niet zelfs, naar het is wel zo dat ik continue moet bijsturen, maar dat schijnt weer iets te zijn dat veel cherokees hebben. Ik zal de auto na het vervangen van de rubbers her en der eens opnieuw laten uitlijnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jan82 Geplaatst May 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2006 Hij trekt niet naar links of naar rechts, helemaal niet zelfs, naar het is wel zo dat ik continue moet bijsturen, maar dat schijnt weer iets te zijn dat veel cherokees hebben. Ik zal de auto na het vervangen van de rubbers her en der eens opnieuw laten uitlijnen. Zelfde met die van mij: trekt niet naar links of rechts, en moet toch constant bijsturen. Naar de garage geweest voor uitlijnen: niets aan moeten doen, stond perfect! Ik ben er nu stilaan aan gewend, enkel als ik met een andere auto rijdt, is het telkens weer even wennen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxman Geplaatst May 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2006 Hoi, Een tijdje geleden, na redelijk grof terreinwerk + boomwortel fors geraakt, ook een zeer ongevoelige besturing gehad met redelijk wat "klojnk" gehalte. De auto reageerde pas NA sturen en dit is redelijk lastig ! Wat bleek; De panhardstang had speling, de stuurstang had speling + mijn van mijn rechterdraagarm waren de stelplaatjes er tussenuit gevallen en dus had de hele as had aan deze kant speling ! (het was een kwestie van wat 2ehands vervangspul erin + zaakje was weer 100% OK) Check eens de speling op de stuurstang. Dit kun je doen door de (stilstaande en stationair draaiende) auto volledig één kant op te sturen en dan met het stuur op en neer te gaan (van links naar rechts, kleine stukjes). Dan kun je zien of er speling op zit. Waarschijnlijk kun je zo ook de panhardstang checken. Succes, Sander Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 15, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2006 euh.... Als je een kogelkringloop stuurhuis uit de middenstand draait, heb je altijd speling..... ( op het stuurhuis dan....) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
roger_s Geplaatst May 18, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2006 Speling is nooit goed lijkt me, het lijkt me ook een XJ kwaaltje. Ik heb nog geen tijd gehad om techecken, zal het asap doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst May 18, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 18, 2006 Speling is nooit goed lijkt me, het lijkt me ook een XJ kwaaltje. Een kogelkringloop stuurhuis heeft altijd speling wanneer hij niet in de middenstand staat! Dat heeft te maken met het systeem. Last heb je er niet van, want als je instuurt, zal door de tegendruk van de banden de speling weggeduwt worden. Maar draai je stuur bij stilstaande auto naar één kant en je zult het stuur wat heen en weer kunnen draaien in de speling. Jeep stuurhuizen zijn nog heilig, met een paar cm speling op het stuur heb je het wel gehad. Er zijn echter ook merken die wel een kwartslag(!) op het stuur hebben, wanneer het stuurhuis bijna tegen de eindaanslag staat! Ook daarbij merk je niets, overigens... Dit is tevens één van de redenen waarom een kogelkringloop stuurhuis altijd in het midden moet staan, als de wielen rechtuit staan! Zoniet, heb je grote kans op een zoekerige auto! E.e.a. geeft ook aan, waarom je het stuurhuis in de exacte middenstand moet afstellen met die bout en contramoer bovenop: Doe dat uit het midden en je stelt de speling er op een verkeert punt uit! Gevolg: Rond het middelpunt vaan het stuurhuis loopt hij vast of in het gunstigste geval zwaar! Middenstand stuurhuis dus ALTIJD controleren als je stuurproblemen hebt! Niet uitgaan van een rechtstaand stuur (zoals bij uitlijnen door kwikflut), maar onder de wagen kijken.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.