Spring naar bijdragen

1997 grand cherokee


Recommended Posts

goededag allen,

ik heb een cherokee (grand) gekocht 4.0 liter benzine en heb nog enige vragen zoals

* wanneer schakel je naar de diverse gearingen

* bestaan en waar kan ik werkplaatshandboeken vinden + instructieboekje auto

* heeft iemand ervaring met keuringen bij chrysler heemstede

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier,

het schakelen naar diverse gearingen is volgens mij net zo simpel als bij mij omdat je volgens mij alleen kan kiezen uit 4x4 fulltime en 4x4 low. Die laatste functie gebruik je in principe alleen in het terein.

Dat doe je als volgt: zet al rollend je auto in zijn vrij en zet dan je hendel in 4x4 low andersom precies hetzelfde.

Er zijn werkplaatshandboeken van haynes te koop en als je op dit forum zoekt zit ergens een link naar een site over de verkrijgbaarheid van instructieboekjes.

Zelf kom ik wel eens bij chrysler heemstede, maar alleen voor onderdelen. Als ik iets moet laten repareren wat ik zelf niet denk te kunnen ga ik altijd naar mofar cars in hoofddorp, zeer goede ervaringen mee.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom hier,

het schakelen naar diverse gearingen is volgens mij net zo simpel als bij mij omdat je volgens mij alleen kan kiezen uit 4x4 fulltime en 4x4 low. Die laatste functie gebruik je in principe alleen in het terein.

Dat doe je als volgt: zet al rollend je auto in zijn vrij en zet dan je hendel in 4x4 low andersom precies hetzelfde.

suc6

is dit waar? ik heb juist vernomen dat de auto stil moet staan. huh.gif

[nog even over die versnellingen

bij bv boot uit het water trekken laat je hem dus in de gewone 4x4 staan en dan in 1 of 2 (verschil??)

mofar cars, beetje betaalbaar, waar zitten die (vlak bij hoordvaart soms)

gr ruud

je kan de bak gewoon in D zetten omdat je de trailer er rustig uit rijd schakeld hij toch niet naar de tweede versnelling.

alleen als je met een aanhanger van twee ton rijd en een stijle helling op moet kan je er voor kiezen om de overdrive uit te zetten , en misschien nog wel in zn twee, maar dan alleen als hij in zn drie niet meer wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dus hij is net zo sterk in zijn D als in zijn 1 of 2 , hij schakelt in 1 of 2 gewoon dus niet meer over in bv overdrive?

ik dacht dat bij een zware boot uit het water hij of in zijn 4x4 low moest staan of in 1

dit klopt dus niet

wat doet hij dan in 4x4 low tov high

en wat is het verschil tussen 1 en 2 en D dan precies

gr ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

low is voor in het terrein als je heel langzaam toch veel kracht nodig hebt

Als in low in de zelfde versnelling rijd kom je langzamer voorruit maar heb je meer kracht. Is alsof je verder terugschakelt ( lager) dan je eerste versnelling normaal.

Je kunt hem het water uitrijden in low als ie heel hard moet trekken.

in D gebruikt hij alle versnellingen in 1 gaatie niet naar hogere dan 1ste en in 2 niet hoger dan 2e. Is voor als je een steile helling afrijd en op de motor wilt remmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn advies is om een boot in low uit het water te trekken. Omdat de overbrenging dan veel langer is, heeft de koppelomvormer het veel makkelijker. Bovendien gaat het allemaal nog wat rustiger kwa snelheid. Zet daarbij je automaat in de "1", dan weet je zeker dat je beresterk bent!

Zodra je moet gaan sturen, of op de vlakke weg bent, zet je 'm weer uit de 4x4 low.

Schakelen doe je het makkelijkst met een rollend voertuig in "N". Snelheid rond de 5km/u.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stilstaand kan ook hoor.. maar soms wil dat niet goed. Dat komt doordat er soms spanning op de aandrijflijn staat. Laat je de auto rollen in "N", dan vloeit die spanning als het ware weg....

ik begrijp iets niet, de 1 wil zeggen de motor schakelt niet naar 2 over

Klopt! In low is dat toerental snel bereikt, dus in "1" zetten verhinderd dan schakelen.
dan heb je toch net zo veel trekkracht in low + D als in low + 1 of 2

Ja, tijdens het wegrijden zeker. Maar de bak zal dan zeer snel gaan opschakelen, terwijl het juist zo lekker is dat je een boot lekker rustig uit het water kunt trekken. Met een Wrangler 4.0 in low, trek ik een trailer met een Bayliner stationair tegen de helling op! Heerlijk rustig en met beleid dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stilstaand kan ook hoor.. maar soms wil dat niet goed. Dat komt doordat er soms spanning op de aandrijflijn staat. Laat je de auto rollen in "N", dan vloeit die spanning als het ware weg....

Klopt! In low is dat toerental snel bereikt, dus in "1" zetten verhinderd dan schakelen.

Ja, tijdens het wegrijden zeker. Maar de bak zal dan zeer snel gaan opschakelen, terwijl het juist zo lekker is dat je een boot lekker rustig uit het water kunt trekken. Met een Wrangler 4.0 in low, trek ik een trailer met een Bayliner stationair tegen de helling op! Heerlijk rustig en met beleid dus!

kijk daar ben ik nou naar op zoek, met mijn avensis wil het nog wel eens gebeuren dat de boot zowat het hele zootje naar achteren trekt(handrem werkt perfect) dus doen we dat met 1 man in de auto met voet op de rem en dan geklooi voet van de rem (auto schiet naar achteren) en snel met slippende koppeling helling op (auto = vd zaak en nieuw) nou ja altijd weer pijn in mn buik , hoe doe jij dat gewoon op handrem of iemand in de auto met voet op de rem ??

dus gewoon low en in 1 dus ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nahja, ik heb een handgeschakelde auto.... dus in 1 laag, en op de handrem. Maar een mannetje/vrouwtje in de auto is natuurlijk wel zo veilig! Zeker met een automaat.

Maar het wegrijden zodra de boot erop ligt is een makkie: Rem vasthouden en koppeling laten komen tot hij echt begint te trekken, dan de rem los, heel klein beetje gas ( 1000 toeren) en de koppeling helemaal loslaten! Met een automaat nog makkelijker: rem los en naar behoefte iets gas geven.... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jep, power zat, Beest... maar je koppelomvormer krijgt het aardig voor z'n kiezen! Datzelfde geldt in het terrein: In hoog kom je bijna overal doorheen, maar het is weer de koppelomvormer die, samen met de olie, de klappen krijgt. sad.gif

Vergelijk het maar het een gewone koppeling: met een beetje slippen denk je dat je veel sterker bent en de snelheid perfect kunt regelen, maar ondertussen ben je de plaat aan het opbranden... Diezelfde warmte wek je met je koppelomvormer ook op....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke dat moet dus lukken

zeg ik begrijp dat een aantal van jullie zelf sleutelen, wil ik dus ook gaan doen

bougies, olie , filter etc zal wel lukken

aandrijving lijkt met wat moeilijker. is dit juist ?

wat is handig om zelf te doen , of uit te besteden

waar moet ik op letten, om hoeveel km 's

natuurlijk gfa ik ook nog op zoek naar een instructie boek en work shop manual

gr ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke dat moet dus lukken

zeg ik begrijp dat een aantal van jullie zelf sleutelen, wil ik dus ook gaan doen

bougies, olie , filter etc zal wel lukken

aandrijving lijkt met wat moeilijker. is dit juist ?

wat is handig om zelf te doen , of uit te besteden

waar moet ik op letten, om hoeveel km 's

natuurlijk gfa ik ook nog op zoek naar een instructie boek en work shop manual

gr ruud

belangrijkste is goed gereedschap en twee handen ( geen linker ) en daarnaast een plek/garage

waar je wagen eventueel kan overnachten.

dan zijn er natuurlijk onderdelen die je zonder afstelling kan wisselen,

maar dat neemt niet weg dat je die zomaar vast kunt zetten.

denk maar aan het wisselen van wielen, deze worden altijd te vast gezet waardoor je als je met een lekke band staat deze niet los krijgt .

en uh bougies kunnen nog wel eens voor verrassingen zorgen, pffffffff eigen ervaring.

maar er is er maar een de baas en dat ben .... en dan wel met goed gereedschap. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en toen had ik hem een paar dagen

tsjezus wie bedenkt dat systeem met die binnenverlichting, maar ja als je alles weet ....

nog even een paar vragen

zeg wat doet dat knopje onder de spiegel

maakt het veel uit of je gewoon of super loodvrij tankt (buiten de prijs dan)

radio klinkt niet super zuiver. als hij zacht staat lijkt het op n radio met bijna lege batterijen (wel infinity systeem)

waarvoor is die knop met D bij de stoelverwarming

voor de rest die info boven je met dat verbruik erop maar snel uitgezet

MAAR WAT RIJDT DIT SUPER ZEG ,!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GRAND CH 4.0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knopje onder de spiegel zorgt ervoor dat de binnenspiegel donkerder wordt snachts bij achterop komend verkeer

ik tank altijd euro95 ooit ook wel perongeluk de super gepakt...merkte het alleen met betalen (de 5.9 moet wel de super tanken geloof ik)

dat knopje met D die schakel je in waneer je een zware aanhanger, caravan gaat trekken. dan schakel je de overdrive uit en voorkomt dat de bak te warm wordt

radio..tja....ander boxjes er in klaar

ow met die binnenverlichting klik rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knopje onder de spiegel zorgt ervoor dat de binnenspiegel donkerder wordt snachts bij achterop komend verkeer

ik tank altijd euro95 ooit ook wel perongeluk de super gepakt...merkte het alleen met betalen (de 5.9 moet wel de super tanken geloof ik)

dat knopje met D die schakel je in waneer je een zware aanhanger, caravan gaat trekken. dan schakel je de overdrive uit en voorkomt dat de bak te warm wordt

radio..tja....ander boxjes er in klaar

ow met die binnenverlichting klik rolleyes.gif

Over twee weken ben ook ik de gelukkige bezitter van een GC, 1997 met 5.2 L. Dat van die overdrive-knop had ik al eerder gelezen, maar wat is het criterium voor een "zware" aanhanger of caravan?? De auto mag 3500 kg. trekken, dus: is een caravan van 1.500 kg. zwaar of niet??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...