ruud mol hillegom Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 goededag allen, ik heb een cherokee (grand) gekocht 4.0 liter benzine en heb nog enige vragen zoals * wanneer schakel je naar de diverse gearingen * bestaan en waar kan ik werkplaatshandboeken vinden + instructieboekje auto * heeft iemand ervaring met keuringen bij chrysler heemstede Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 welkom hier, het schakelen naar diverse gearingen is volgens mij net zo simpel als bij mij omdat je volgens mij alleen kan kiezen uit 4x4 fulltime en 4x4 low. Die laatste functie gebruik je in principe alleen in het terein. Dat doe je als volgt: zet al rollend je auto in zijn vrij en zet dan je hendel in 4x4 low andersom precies hetzelfde. Er zijn werkplaatshandboeken van haynes te koop en als je op dit forum zoekt zit ergens een link naar een site over de verkrijgbaarheid van instructieboekjes. Zelf kom ik wel eens bij chrysler heemstede, maar alleen voor onderdelen. Als ik iets moet laten repareren wat ik zelf niet denk te kunnen ga ik altijd naar mofar cars in hoofddorp, zeer goede ervaringen mee. suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst April 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 [nog even over die versnellingen bij bv boot uit het water trekken laat je hem dus in de gewone 4x4 staan en dan in 1 of 2 (verschil??) mofar cars, beetje betaalbaar, waar zitten die (vlak bij hoordvaart soms) gr ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jbercx Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 Hoi welkom mede Jeeper bij DE Elite club Mijn auto komt van en is in onderhoud bij Chrysler Heemstede. Goede service, geen klachten veel plezier met je auto. Plaats ook even een foto van je aanwinst. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 welkom hier,het schakelen naar diverse gearingen is volgens mij net zo simpel als bij mij omdat je volgens mij alleen kan kiezen uit 4x4 fulltime en 4x4 low. Die laatste functie gebruik je in principe alleen in het terein. Dat doe je als volgt: zet al rollend je auto in zijn vrij en zet dan je hendel in 4x4 low andersom precies hetzelfde. suc6 is dit waar? ik heb juist vernomen dat de auto stil moet staan. [nog even over die versnellingenbij bv boot uit het water trekken laat je hem dus in de gewone 4x4 staan en dan in 1 of 2 (verschil??) mofar cars, beetje betaalbaar, waar zitten die (vlak bij hoordvaart soms) gr ruud je kan de bak gewoon in D zetten omdat je de trailer er rustig uit rijd schakeld hij toch niet naar de tweede versnelling. alleen als je met een aanhanger van twee ton rijd en een stijle helling op moet kan je er voor kiezen om de overdrive uit te zetten , en misschien nog wel in zn twee, maar dan alleen als hij in zn drie niet meer wil. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst April 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 dus hij is net zo sterk in zijn D als in zijn 1 of 2 , hij schakelt in 1 of 2 gewoon dus niet meer over in bv overdrive? ik dacht dat bij een zware boot uit het water hij of in zijn 4x4 low moest staan of in 1 dit klopt dus niet wat doet hij dan in 4x4 low tov high en wat is het verschil tussen 1 en 2 en D dan precies gr ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 low is voor in het terrein als je heel langzaam toch veel kracht nodig hebt Als in low in de zelfde versnelling rijd kom je langzamer voorruit maar heb je meer kracht. Is alsof je verder terugschakelt ( lager) dan je eerste versnelling normaal. Je kunt hem het water uitrijden in low als ie heel hard moet trekken. in D gebruikt hij alle versnellingen in 1 gaatie niet naar hogere dan 1ste en in 2 niet hoger dan 2e. Is voor als je een steile helling afrijd en op de motor wilt remmen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 Mijn advies is om een boot in low uit het water te trekken. Omdat de overbrenging dan veel langer is, heeft de koppelomvormer het veel makkelijker. Bovendien gaat het allemaal nog wat rustiger kwa snelheid. Zet daarbij je automaat in de "1", dan weet je zeker dat je beresterk bent! Zodra je moet gaan sturen, of op de vlakke weg bent, zet je 'm weer uit de 4x4 low. Schakelen doe je het makkelijkst met een rollend voertuig in "N". Snelheid rond de 5km/u. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst April 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 ik begrijp iets niet, de 1 wil zeggen de motor schakelt niet naar 2 over dan heb je toch net zo veel trekkracht in low + D als in low + 1 of 2 van low naar high kan bij mij ook bij stilstaand voertuig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 Schakelen doe je het makkelijkst met een rollend voertuig in "N". Snelheid rond de 5km/u. kijk zo heb ik dus ook weer wat geleerd. ik vondt hem af en toe al zo kraken bij het terug zetten in high Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 Stilstaand kan ook hoor.. maar soms wil dat niet goed. Dat komt doordat er soms spanning op de aandrijflijn staat. Laat je de auto rollen in "N", dan vloeit die spanning als het ware weg.... ik begrijp iets niet, de 1 wil zeggen de motor schakelt niet naar 2 over Klopt! In low is dat toerental snel bereikt, dus in "1" zetten verhinderd dan schakelen. dan heb je toch net zo veel trekkracht in low + D als in low + 1 of 2 Ja, tijdens het wegrijden zeker. Maar de bak zal dan zeer snel gaan opschakelen, terwijl het juist zo lekker is dat je een boot lekker rustig uit het water kunt trekken. Met een Wrangler 4.0 in low, trek ik een trailer met een Bayliner stationair tegen de helling op! Heerlijk rustig en met beleid dus! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst April 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 Stilstaand kan ook hoor.. maar soms wil dat niet goed. Dat komt doordat er soms spanning op de aandrijflijn staat. Laat je de auto rollen in "N", dan vloeit die spanning als het ware weg....Klopt! In low is dat toerental snel bereikt, dus in "1" zetten verhinderd dan schakelen. Ja, tijdens het wegrijden zeker. Maar de bak zal dan zeer snel gaan opschakelen, terwijl het juist zo lekker is dat je een boot lekker rustig uit het water kunt trekken. Met een Wrangler 4.0 in low, trek ik een trailer met een Bayliner stationair tegen de helling op! Heerlijk rustig en met beleid dus! kijk daar ben ik nou naar op zoek, met mijn avensis wil het nog wel eens gebeuren dat de boot zowat het hele zootje naar achteren trekt(handrem werkt perfect) dus doen we dat met 1 man in de auto met voet op de rem en dan geklooi voet van de rem (auto schiet naar achteren) en snel met slippende koppeling helling op (auto = vd zaak en nieuw) nou ja altijd weer pijn in mn buik , hoe doe jij dat gewoon op handrem of iemand in de auto met voet op de rem ?? dus gewoon low en in 1 dus ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 Nahja, ik heb een handgeschakelde auto.... dus in 1 laag, en op de handrem. Maar een mannetje/vrouwtje in de auto is natuurlijk wel zo veilig! Zeker met een automaat. Maar het wegrijden zodra de boot erop ligt is een makkie: Rem vasthouden en koppeling laten komen tot hij echt begint te trekken, dan de rem los, heel klein beetje gas ( 1000 toeren) en de koppeling helemaal loslaten! Met een automaat nog makkelijker: rem los en naar behoefte iets gas geven.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 met de mijne gewoon in hoog, poot op de rem, poot van rem en iets gas klaar... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst April 30, 2006 Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 Jep, power zat, Beest... maar je koppelomvormer krijgt het aardig voor z'n kiezen! Datzelfde geldt in het terrein: In hoog kom je bijna overal doorheen, maar het is weer de koppelomvormer die, samen met de olie, de klappen krijgt. Vergelijk het maar het een gewone koppeling: met een beetje slippen denk je dat je veel sterker bent en de snelheid perfect kunt regelen, maar ondertussen ben je de plaat aan het opbranden... Diezelfde warmte wek je met je koppelomvormer ook op.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst April 30, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 30, 2006 oke dat moet dus lukken zeg ik begrijp dat een aantal van jullie zelf sleutelen, wil ik dus ook gaan doen bougies, olie , filter etc zal wel lukken aandrijving lijkt met wat moeilijker. is dit juist ? wat is handig om zelf te doen , of uit te besteden waar moet ik op letten, om hoeveel km 's natuurlijk gfa ik ook nog op zoek naar een instructie boek en work shop manual gr ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst May 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2006 [mofar cars, beetje betaalbaar, waar zitten die (vlak bij hoordvaart soms) Zitten achter de volvo garage van baars bij het texaco pompstation en rekenen ± € 47,-- per uur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst May 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2006 ja 87wrangler, je hebt nog gelijk ook, de functie zit erop dus waarom zou je het niet gebruiken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
willembrand Geplaatst May 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 1, 2006 oke dat moet dus lukkenzeg ik begrijp dat een aantal van jullie zelf sleutelen, wil ik dus ook gaan doen bougies, olie , filter etc zal wel lukken aandrijving lijkt met wat moeilijker. is dit juist ? wat is handig om zelf te doen , of uit te besteden waar moet ik op letten, om hoeveel km 's natuurlijk gfa ik ook nog op zoek naar een instructie boek en work shop manual gr ruud belangrijkste is goed gereedschap en twee handen ( geen linker ) en daarnaast een plek/garage waar je wagen eventueel kan overnachten. dan zijn er natuurlijk onderdelen die je zonder afstelling kan wisselen, maar dat neemt niet weg dat je die zomaar vast kunt zetten. denk maar aan het wisselen van wielen, deze worden altijd te vast gezet waardoor je als je met een lekke band staat deze niet los krijgt . en uh bougies kunnen nog wel eens voor verrassingen zorgen, pffffffff eigen ervaring. maar er is er maar een de baas en dat ben .... en dan wel met goed gereedschap. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst May 5, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2006 en toen had ik hem een paar dagen tsjezus wie bedenkt dat systeem met die binnenverlichting, maar ja als je alles weet .... nog even een paar vragen zeg wat doet dat knopje onder de spiegel maakt het veel uit of je gewoon of super loodvrij tankt (buiten de prijs dan) radio klinkt niet super zuiver. als hij zacht staat lijkt het op n radio met bijna lege batterijen (wel infinity systeem) waarvoor is die knop met D bij de stoelverwarming voor de rest die info boven je met dat verbruik erop maar snel uitgezet MAAR WAT RIJDT DIT SUPER ZEG ,!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! GRAND CH 4.0 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst May 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2006 knopje onder de spiegel zorgt ervoor dat de binnenspiegel donkerder wordt snachts bij achterop komend verkeer ik tank altijd euro95 ooit ook wel perongeluk de super gepakt...merkte het alleen met betalen (de 5.9 moet wel de super tanken geloof ik) dat knopje met D die schakel je in waneer je een zware aanhanger, caravan gaat trekken. dan schakel je de overdrive uit en voorkomt dat de bak te warm wordt radio..tja....ander boxjes er in klaar ow met die binnenverlichting klik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruud mol hillegom Geplaatst May 5, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2006 khep trouwens ook nog geen gereedschap, krik ed gezien,, zeker niet nodig bij zo'n auto Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst May 5, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 5, 2006 hmm normaal ligt het onder de zitting van de achterbank rechts Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst May 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 6, 2006 knopje onder de spiegel zorgt ervoor dat de binnenspiegel donkerder wordt snachts bij achterop komend verkeerik tank altijd euro95 ooit ook wel perongeluk de super gepakt...merkte het alleen met betalen (de 5.9 moet wel de super tanken geloof ik) dat knopje met D die schakel je in waneer je een zware aanhanger, caravan gaat trekken. dan schakel je de overdrive uit en voorkomt dat de bak te warm wordt radio..tja....ander boxjes er in klaar ow met die binnenverlichting klik Over twee weken ben ook ik de gelukkige bezitter van een GC, 1997 met 5.2 L. Dat van die overdrive-knop had ik al eerder gelezen, maar wat is het criterium voor een "zware" aanhanger of caravan?? De auto mag 3500 kg. trekken, dus: is een caravan van 1.500 kg. zwaar of niet?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst May 6, 2006 Rapporteren Share Geplaatst May 6, 2006 tot ongeveer 1000kg gebruik ik m niet.... als de GC veel gaat schakelen, overdrive aan uit enz ..... knopje gebruiken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.