Spring naar bijdragen

istie het waard ??


Recommended Posts

Hallo

Mijn naam is Ronald en ik ben sinds kort in het bezit van een cherokee uit 84, het is een two wheel (rear) drive met een 2.8 liter automaat motor, elec. ramen, airco, in 91 geimporteerd uit de states.

Toen ik na 300 km rijden iets raars hoorde kwam ik tot de ontdekking dat de versnellingsbak rammelt/tikt, ik ben dan ook bang dat ik slachtoffer ben geworden van de welbekende zaagsel-truuk.

Ik ben qua toeval op de Jeep gestuit en hem ook impulsief gekocht voor het onwaarschijnlijke bedrag van 600 euro, wat mij toen heel goedkoop leek, zeker aangezien de Jeep nog 11 maanden apk heeft.

De rammel klinkt als een losse bout die in een draaiende droger ligt, verder rijdt en schakelt de Jeep heerlijk soepel.

Mijn vraag aan alle jeepfreaks op dit mooie forum is dus of deze Jeep het waard is om te repareren en op te knappen, er zijn namelijk nog meer kleine dingetjes aan te doen zoals: kachel, hemeltje, airco.

Als hij het waard is zou ik hem graag houden ik vind het namelijk een hele stoere auto en omdat hij goedkoop verzekerd kan worden vanwege zijn leeftijd.

bvd. voor jullie deskundige reacties

Ronald C.J. Broere

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ronald,

Welkom op Jeepforum|NL

Ligt er al aan wat je met je Jeep wilt, de meesten van ons doen wel vaker reparatie's aan hun Jeep die economisch niet te verantwoorden zijn... wink.gif

Vindt je het een mooie wagen en zit je er iedere dag weer met een "big-smile" in, dan is opknappen zeker te doen. Voorwaarde is daarbij, dat carrosserie en onderstel verder in goede staat zijn.

Geen idee wat er met je automaat loos is, maar als 'ie verder goed schakeld zou dat erg mee kunnen vallen. Dat er een "zaagseltruck" is gedaan, kun je vergeten! Da's een broodje aap verhaal, zeker bij een automaat!

Controleer eens of de aandrijfas naar achteren geen speling heeft op de kruiskoppelingen en ververs de olie van de automaat eens.

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zeker tevreden over de motor en funfactor van de cherokee en als de reparatie van de bak niet te duur is zal ik hem zeker zijn oude glorie herstellen.

Alleen is het rijcomfort qua vering mij een beetje tegengevallen, hij is namelijk flink verhoogd en heeft volgens mij voor en achter bladveren waardoor de xj een beetje erg stuiterd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zojuist bij een transmissie expert geweest en die wist te vertellen dat de bak niet rammeld maar een plaat die achter/na de bak zit, die zou gescheurd kunnen zijn.

Als dit het geval is valt mij dat erg mee want dan hoeft de bak alleen gedemonteerd te worden en hoeft hij niet uit elkaar.

Weet iemand hoe ik aan het onderdeelnummer van die plaat kan komen, en heeft iemand eerder dit probleem gehad ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zojuist bij een transmissie expert geweest en die wist te vertellen dat de bak niet rammeld maar een plaat die achter/na de bak zit, die zou gescheurd kunnen zijn.

Als dit het geval is valt mij dat erg mee want dan hoeft de bak alleen gedemonteerd te worden en hoeft hij niet uit elkaar.

Weet iemand hoe ik aan het onderdeelnummer van die plaat kan komen, en heeft iemand eerder dit probleem gehad ?

Zul je denk ik toch wel wat geduld moeten hebben want volgens mij zijn de meeste XJ's hier 4 liters, maar er zal echt nog wel iemand anders zijn die zoals jij een 2.8 liter heeft.

Ik kan je hiermee dus verder even niet helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 2.8 is redelijk zeldzaam... in een Jeep.

De motor is echter afkomstig van GM, en is in de jaren '80 in veel GM producten gebruikt. Een zoektocht op een (amerikaanse)autosloperij kan dus misschien het juiste onderdeel opleveren. Chevrolet Beretta/Corsica en de minder bekende Celebrity zijn auto's waarin je dit blok kunt vinden. Maar ook in diverse Buick, Oldsmobile en Pontiac modellen kun je 'm tegenkomen. Kijk hier maar eens.

Je automaat is een Torque-Flight 904. Deze automaat is in veel AMC/Chrysler/Dodge modellen gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag toch maar de overall aan getrokken om de rammel echt van dichtbij te bekijken/ beluisteren

en wat schetste mijn verbazing, het komt niet uit de bak maar uit de startmotor.

De startmotor deed ook af en toe een beetje raar, hij maakte een doorstart zonder dat de motor aangeslagen was, zo klinkt het in ieder geval ( dus de starter draait wel maar de motor draait niet mee )

Na een aantal keer proberen gaat de motor uiteindelijk ook meestarten en slaat dan eigenlijk gelijk aan (behalve s óchtens)

Is dit een bekend probleem voor een cherokee ????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zojuist de starter gedemonteerd en inderdaad wat eigenaardigheden gevonden zoals bv. slijtage op de tanden van het vliegwiel (?) en een niet goed functionerende pal in de starter die zich hoort terug te trekken nadat de motor is aangeslagen.

Dit zijn allemaal maar amateur bevindingen en ik kan er qua techniek best naast zitten maar ik weet in ieder geval waar het euvel zit.

Ik heb tot mijn spijt na het terug monteren van de starter een nieuw probleem gecreeerd namelijk, met het aansluiten van de accu ben ik uitgeschoten en heb met een steeksleutel de carosserie geschampt en daarna deed de Jeep helemaal niets meer.

Ik ga er vanuit dat de hoofdzekering eruit geklapt is, ik ben dan ook op zoek geweest en heb onder het stuur een kapotte (ronde) 55A zekering gevonden, maar na het doorlinken van de zekering deed hij nog niets.

kan iemand mij vertellen waar ik de hoofdzekering kan vinden ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even graven in me geheugen maar zitten er links of rechts tegen de binnenschermen onder de motorkap geen fusibellinks ??? een soort van zeer soepele draden die doorgebrand zijn ??

of heeft je accu een enorme dreun gehad van de ring/steek sleutel actie ?? gooi anders voor een poosje je accuklemmen los en monteer ze na een tijdje weer eens.

Ik weet niet of het bij een 84 er ook werkt maar als je de accupolen los hebt van de accu en ze daarna een seconden of 30 tegen elkaar houd reset je normaal de computer van je auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de accu getest en die gaf gewoon netjes 12,7 Volt aan, na de accu liepen er wat draden naar een soort relais vlak naast de accu waarna die draden in de kabelboom verdwijnen, ik heb na die relais gemeten en ook netjes 12,7 volt

de moed is mij inmiddels aardig in de schoenen gezonken want ik heb hem gewoon de werkplaats uit moeten douwen sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou best een draadje in de buurt van de startmotor losgetrokken kunnen hebben maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat daar bijna geen draden lopen.

als de xj niet in park staat start hij niet maar hoort wel prik te hebben toch ?

en als ik de starter niet goed aangesloten heb hoort hij toch ook prik te hebben?

ps. ging jij niet naar bed jeepiero ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou best een draadje in de buurt van de startmotor losgetrokken kunnen hebben maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat daar bijna geen draden lopen.

als de xj niet in park staat start hij niet maar hoort wel prik te hebben toch ?

en als ik de starter niet goed aangesloten heb hoort hij toch ook prik te hebben?

ps. ging jij niet naar bed jeepiero ?

als ie niet in de P staat gaat de startmotor niet rond en volgens mij krijg je dan wel ergens spanning ja, je meters op je dash doen het dan wel meen ik ja.

Als je een draad verkeerd hebt aangesloten dan kunnen er allerlei rare dingen gebeuren, maar volgens mij zit er op de starter een dikke rode of zwarte draad die constant plus 12v is en dan nog een dunnere draad die vanaf je contactslot ergens vandaan komt om het relais wat op de startmotor zit te kunnen bekrachtigen en draai je die 2 draden om ?????? ik zou het niet weten wat er dan gebeurt, mss loopt de startmotor dan wel continu maar het kan ook zijn dat je dan op de verkeerde plaatsen spanning in je systeem krijgt en er echt rare storingen optreden.

Maar die fusibel draad heb je die ook al gevonden ?? en was die nog O.K

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je, met het monteren van de plus, tegen de massa stoot, krijg je een flinke vonk. Ik neem aan dat je die ook gehad hebt...

Wel, het enige waar die stroom heeft gelopen, is de massakabel van de accu. Die is dus verdachte nummer één! Want hoe heb je gemeten of er nog spanning was? Met één draad tegen de minpool van de accu en de andere op de startmotor? Dan meet je dus bij een defecte massa nog gewoon 12V...

Meet bijvoorbeeld eens tussen een blank punt van de carrosserie en de pluspool van de accu.... Grote kans dat je niets meet....

Succes!

Ohja... je hebt nu meteen geleerd waarom je bij een auto altijd als eerste de min van de accu moet losnemen.... Bij aansluiten doe je die als laatste. Zo kun je geen sluiting maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zie maar een oplossing en dat is met een multi-metertje de hele auto stapsgewijs nalopen vanaf de accu tot het contact.

alle zekeringen onder het stuur heb ik inmiddels doorgemeten, in het motorruim op de kabelboom zitten twee 10A zekeringen die zijn goed.

Dus als iemand weet waar ik nog meer zekeringen kan vinden hoor ik het graag !!!

Ik begin inmiddels wel een beetje spijt te krijgen van de Jeep, niet door de problemen maar omdat het geen 4.0 4wd is en overweeg toch serieus om over te stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag (ik werk bij de brandweer) ben ik bewapend met de multi-meter opnieuw gaan zoeken en de oplossing lag dichterbij dan ik dacht. blink.gif

Namelijk een kapotte massakabel en een hele slechte +kabel die heb ik allebei vervangen voor tijdelijke kabels uit een golf2 die ik nog heb staan.

Morgen ga ik gelijk originele accukabels bestellen want deze van die golf zijn iets dunner.

Ik heb het idee dat er wel meer niet originele onderdelen op de Jeep geschroeft zoals bv. het luchtfilter die te hoog is zodat de behuizing van het filter niet goed sluit.

in ieder geval allemaal bedankt voor de hulp, en als iemand nog iets te binnen schiet over de starter of vliegwiel dan hoor ik het graag !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...