Spring naar bijdragen

Handlier?


Recommended Posts

Binnenkort ga ik naar Portugal om daar voor het eerst de bergen in te gaan. Nou heb ik in Velsen in "De Kuil" mn vuurdoop gehad en zat ik op het eerste heuveltje al vast biggrin.gif . Gelukkig een hoop 4x4 ders om me weer op weg te helpen. Volgens mij dus niet onverstandig om wat voorzorgs maatregelen te nemen als ik strakt ergens in de bergen kom te staan in the middle of nowhere.

Nou is een lier op de auto ff te prijzig op t moment voor mij dus ik zat te denken aan een handlier. Helpt je er in elk geval uit toch?

Op t net ben ik bijvoorbeeld een lier tegen gekomen;

Link

Op zich lijkt ie genoeg aan te kunnen (mijn KJ is zo'n 1820kg). Maar is het wel een ok systeem of een drie keer rukken en knap blink.gif ? Goedkoop is altijd goed, maar het moet ook wel n beetje werken. Ik kan ook niet erg veel andere handlieren vinden om te vergelijken.

Wie heeft er ervaring mee en kan me op weg helpen?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga je alleen (met 1 Jeep) de bergen in? unsure.gif

Kijk vooral uit met off road.. en met die handlier kan het wel lukken, trek wel een paar uur uit want dat gaat erg langzaam.

En wat je al zei: 'knap'. Dat kan altijd gebeuren met een kabel/touw.

Als je alléén gaat in onherbergzaam gebied: blijf op het pad, geen risico nemen.

zorg dat je GSM daar werkt (anders een bakkie) en dat je voldoende water etc meeneemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal eens met Kameel. Ga alsjeblieft niet van de weg af zonder dat je een ervaren off road bijrijder bij je hebt. Doe gauw mee met een Jeep Academy van de Jeep Club en lees wat je kunt vinden over tips en tricks in het terrein. Je ligt sneller onderin een ravijn dan je denkt. Een Jeep kan een hoop maar een verkeerde handeling van de chauffeur kan rampzalig zijn.

En zo een handlier gaat best maar als je 5 meter moet lieren ben je gelijk total loss. Maar over een bultje of door een gat heen gaat wel lukken.

Je hebt wel een lint nodig,Boomlint en als er geen bomen zijn een grondanker. Ga eerst maar een paar keer onder deskundige begeleiding spelen en leer je auto kennen. Veel Jeep plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo'n handlier is handig: als je "net" vast staat. Dus net met 2 wielen (diagonaal) van de grond ofzo. Wat ook goed gaat is "zekeren": Als de auto dreigt weg te glijden bijvoorbeeld, kun je hem daartegen behoeden.

Het is echter, zoals de schrijvers hierboven al aangaven, geen recovery gereedschap zoals een electrische lier o.i.d.! Hij kan je helpen, maar sta je echt vast in de modder, diep zand of op en steen: vergeet de handlier!

Ook sluit in me bij de anderen aan wat betreft alleen op pad gaan.... ga met meerdere auto's, zorg voor goede sleepmiddelen en als je een 4x4 huurt: Check of de 4x4 wel werkt!!!! ( en of je verzekerd bent met zo'n huurwagen in het terrein). Ook communikatieapparatuur, mét bereik, zijn een must!!!

Ervaring is geen must.... maar houdt dan wel rekening met die onervarenheid en doe geen gekke dingen. Zorg daarbij altijd dat je weet wat er achter een heuvel o.i.d. zit ( uitstappen als je geen overzicht hebt!!!) en datzelfde geldt voor waterplassen: peilen met een lat/tak o.i.d!

Veel plezier!!!

( ohja.... "rukken" aan een lier ( wat voor type dan ook) moet je nooit doen!!!! Rustig de lier het werk laten doen!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

deze lieren worden ook veelal gebruikt om autos en Jeeps vast te zetten op een aanhanger, maar om er echt mee uit de 'muck' te komen -> neem een abonnement op de sportschool, want als je echt een behoorlijke afstand te lieren hebt, ben je het gauw zat.

En dan is een 400 Euro lier in een keer niet meer zo onbetaalbaar, als het je kan redden gedurende de vakantie (opslepen zal je ook een aardige duit kosten).

wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik altijd een handliertje bij me...zijn op heel veel manieren te gebruiken maar niet om je uit de modder te trekken...daar zijn ze echt te licht voor !!!

mijn advies:

als je niet al te veel geld wilt uitgeven maar wel zeker wilt zijn dat je jezelf uit de modder kunt bevrijden....koop een hi-jacker!!!

Je kunt ermee lieren ( meter voor meter ) en je kunt je auto hoog genoeg krijgen in de mud om bv. iets onder je banden te leggen ( je vloermatjes bv. ) zodat je weer net genoeg grip hebt om uit je benarde positie te komen..

Verder ben ik het met eerdere schrijvers eens....als je onervaren bent wees dan heel erg op je hoede want schades zijn snel gemaakt en probeer alleen rijden te voorkomen...

Maar neem in ieder geval een hijacker ( uiteraard met 2 sleeplinten en d-sluitingen anders heb je er nog niks aan...)mee, dit en een schep zijn je grootste vriend!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met de Jeep academy meedoen wil ik inderdaad snel doen (en vaak). We gaan alleen op 22 april al weg en dat is net voor strand Horst.

Bedankt voor de waarschuwingen en ik neem ze zeker ter harte. Ik ben niet van plan om de paden af te gaan. Mn KJ is nog naakt qua bars en onderbuik bescherming en ik ben er nog te trots op om nu al het risico te lopen de "aerodynamica te veranderen".

"T Is me nu ook duidelijk hoe het zit met de handlier. Goedkoop is duurkoop is een goeie en daar was ik nou juist niet naar opzoek. Een Highjack is ook een heel goed alternatief begrijp ik uit het bovenstaande.

Daarnaast geldt als ik het goed begrijp: Voor elke andere lier: montage op de Jeep? Wat zijn daar de alternatieven voor zonder dat je een volledige voorbumper zou moeten veranderen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...