Spring naar bijdragen

cruise control / snelheidsmeter


KZET
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Weet iemand of het niet werken van de cruise control verband houd met het niet werken van de snelheidsmeter??

Vroeger wertke mijn snelheids meter "goed" (vanaf +/- 40kmh althans) en de CC ook. Verleden week werkte de snelheids meter helemaal niet meer , en stond zelfs op 0 (vroeger bleef hij staan op 40 ook als ik stil stond).

laugh.gif benzine verbruik neemt dan wel erg toe, want het aantal gereden kilometers telt hij dus ook niet meer....verbruik is nu ongeveer 12 op 1 ?!? laugh.giflaugh.gif

Vandaag weer eens met de Jeep op de snelweg geweest , en begon de teller ineens weer te "werken"......snelheid is erg moelijk te schatten...meter slingert + of - 10 km.

Toen ik echter de CC wilden aanzetten,voelde ik dat hij wel aansloeg,maar er daarna meteen weer mee stopte ???

Heb ik nu een of twee storingen?? en waar te beginnen ??

groeten

ET.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Heb je al geprobeerd om de foutcodes uit te lezen?

Misschien dat die wat aangeeft.?

Sleutel in contact aan uit aan uit en weer aan, dan aantal knipperingen van check engine tellen.

Kijk hier voor meer info

http://go.jeep-xj.info/HowtoECUcodes.htm

goed idee , had dit nog nooit gedaan dus meteen naar buiten en geprobeerd.

resultaat :

1 knipper zeer korte pauze en daarna 2 x knipper. langere pauze daarna 6 x knipper, langere pauze daarna 5 x knipper , langere pauze en daarna 5 x knipper .

en toen ??

greetz

ET

goed idee , had dit nog nooit gedaan dus meteen naar buiten en geprobeerd.

resultaat :

1 knipper zeer korte pauze en daarna 2 x knipper. langere pauze daarna 6 x knipper, langere pauze daarna 5 x knipper , langere pauze en daarna 5 x knipper .

en toen ??

greetz

ET

oeps,

te vroeg gereplyed ?

bij teruglezen zag ik de lijnk naar de foutcodes..

als ik het goed begrijp is die 2 x 5 normaal (55) daar eindigen alle codes mee.

blijft er dus vlgs mij dus over 36 dit zou dan Air switch solenoid circuit (non-turbo) or the waste gate solenoid on turbocharged models moeten zijn.

awel turbo heb ik niet dus moet dat dan de air switch solenoid zijn ???? blink.gifblink.gif

maar wat is dan het probleem ???? geen idee waar ik moet beginnen ?

greetz

ET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Code 12 :

Battery disconnected - battery disconnected in last 50 key cycles.

Als accu leeg of losgekoopled is geweest gedurende laatste 50 startpogingen geeft ie deze code.

Hoi Beastie,

Ja de batterij is er wel eens af geweest, maar dat is zeker meer dan 50 key-turns geweest , dan moet die code toch vanzelf verdwijnen ???

Zal morgen als ik nuchter ben nog wel een keer de codes uitlezen, misschien dat ik inderdaad een knipper gemist heb....weet nu waar ik op moet letten...............drank maakt meer...... laugh.gif

wordt vervolgd

ET

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 is inderdaad accu afgekoppeld

36 kan ik niet verklaren.... is volgens mij voorbehouden aan Chrysler modellen met 4 cylinder motoren....

En wat de samenhang Cruise control met de snelheidsmeter betreft: die is er zeker! Het nelheidsmeter signaal gaat namelijk ook naar de PCM ( computer) en... die stuurt ook de cruise control! Bij een te grote toename/afname van de snelheid schakelt de CC zichzelf uit, wat je ook al aangaf....

De sensor op je tussenbak is de eerste verdachte! Maar vreemd is het wel, want bij uitval daarvan moet je eigenlijk code 15 uitlezen... huh.gif

Nuchter worden en nogmaal dan maar! tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die code 12 heb ik altijd. Ik denk dat dat verband houdt met de startonderbreker. Na een jaar en 10.00 km. maak ik me daar maar niet meer ongerust over.

Kan inderdaad daarmee te maken hebben. En 't hoort niet in dit topic thuis, maar ik vind wel dat de startonderbreker dan onzorgvuldig is ingebouwd! De dealer, of iemand anders met uitleesgereedschap, kan dan namelijk het geheugen niet meer uitlezen én de PCM is "zelflerend", waarvan dan dus door elke keer de spanning te onderbreken steeds het geheugen weer gewist wordt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al opnieuw gekeken?

Ben wel nieuwsgierig eigenlijk

Ja, ben helemaal "helder/nuchter" en ben nog maar een paar keer knipertjes gaan tellen.

in de serie van 6 zat na de eerste dus toch een kleine pauze.

Komen we dus aan de code 12-15-55....nu die batterij geloof ik wel, het gaat dus om de code 15

De sensor op de tussenbak. heb ff gekeken en alles zit vast, maar welke is het eigenlijk de bovenste of de onderste ??

(en waar is die andere dan voor).

kunnen we die er zo uitdraaien en vervangen ????...........hebben ze die bij B&S ?

greetz

ET.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De speedsensor zit achteraan op de tussenbak. Hij bestaat feitelijk uit een 3-tal onderdelen:

78294534.gif

Het hele geval zit met een Y vormige plaat in de bak geklemd. Markeer met een kraspen wel even de stand, voordat je hem demonteerd! Het ding is nl exentrisch ivm verschillende diameters van de gebruikte tandwielen!

Ter verduidelijking nog even een foto van een gemonteerde sensor:

speedsens.JPG

Dit is overigens een speedsensor van een YJ uit '91, daarbij is de teller zelf nog mechanisch, vandaar de dikke kabel. Bij jou zullen er alleen een paar ( 2 of 3) draadjes op een stekker aanzitten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt voor de uitleg !

Ga binnenkort eerst wel even kijken wat er precies kapot is, misschien is het alleen

het tandwieltje. Heb B&S gebeld en de sensor kost 107 euries...ex sad.gif en het tandwieltje 15 euries biggrin.gif

bij mij zit er op de bak zelf nog een steker met drie draadjes, zie op de foto bij jou ook iets dergelijks zitten.

Waar is deze voor ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet waar je bij mij nog een stekker ziet....

Maar ik vermoed dat je de stekker voor de 4wd lamp bedoeld... de schakelaar daarvan zit ook op je tussenbak!

psies, op de foto naast de bovenste olieplug zit een uitstulping, hier zit bij mij een stekker aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Zo, eindelijk mooi weer en tijd en zin biggrin.gif om aan de JEEP te werken en hem klaar te maken voor de vakantie.

Sensor eruit gehaald ......tandwieltje ziet er goed uit , alles schoongemaakt en teruggeplaatst.

Kan ik die sensor op een of andere manier testen / doormeten ?? Voordat ik een nieuwe bestel.

Zit er verder in de kabel misschien nog een zekering oid ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die sensor is te testen, ja:

Op de sensor zit een stekker met 3 draden.

Om te testen schakel je het contact in en meet je met een voltmeter tussen de rode en de zwart/lichtblauwe draad. Je moet daar ± 5Volt meten.

Laat de draad van de meter op de zwart/lichtblauwe draad zitten, en zet de andere op de wit/oranje draad. Draai nu het tandwieltje rustig rond en je moet de voltmeter af en toe naar 5V zien uitslaan.

Als dit allemaal klopt, lijkt de sensor goed én spanning te krijgen!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi ,

Vandaag weer ff onder de auto gelegen.

Er zijn twee draden een wit/oranje en een zwart/lichtblauwe....hiertussen meet ik 5 volt.

Als ik een Ohm-meter tussen de twee polen op de sensor zet , en langzaam aan het wieltje draai,dan meet ik

afwisselende weerstanden.

Vlgs mij moet de sensor dan goed werken....de spanning van 5 volt wordt dus naar gelang de snelheid van de auto onderbroken en met dit signaal doet de PCM dan weer iets....of in mijn geval iets niet sad.gif

suggesties ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je maar 2 draden op de sensor hebt, moet je de massa van de auto als min voor de voltmeter gebruiken. Een meting met een ohmmeter over de sensor zegt niet zoveel. Dus meten tussen massa en één van de twee draden... op één van de draden moet je constant 5V meten, op de andere de geschakelde spanning. Het lastige aan de meting is echter, dat het huis van de sensor tijdens het meten contact met de massa van de auto moet bliven maken....

Als alles daar goed blijkt te werken, dan moet je eens kijken of er misschien iets mis is met een stekkerverbinding ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Krijg nou echt de zenuwen huh.gif die Jeeps hebben echt een eigen leven.

Die sensor op de goede manier door gemeten en vlgs mij zou hij het moeten doen , dus alles teruggeplaatst.

Ga ik vanmorgen naar mijn werk.......doet hij het gewoon ?!?!

Stop ik op de terugreis vanavond even voor een boodschap....blijft die teller weer op 40 km/h staan dry.gif

als je harder gaat dan 40 pakt hij weer mooi op ? De cc nog niet kunnen proberen in het stads verkeer .

Als dat nu ook werkt vindt ik het prima zo , zou verder niet weten waar te zoeken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...