Spring naar bijdragen

Olielekkage


jeeped
 Share

Recommended Posts

Hoi allemaal

Ben vandaag voor de tweede keer bezig geweest aan een Wrangler(4,2L).Deze auto kwam vorige week met olielekkage bij me,olie liep met druppels uit het vliegwielhuis.Ik dacht geen probleem,achterste keerring van de krukas versleten.

Dus de eigenaar nieuwe keerring en carterpakking laten halen.Het begon alweer heerlijk de carterpan was met vloeibare pakking vastgezet en wilde eigenlijk niet zomaar losgaan.Uiteindelijk na veel gewrik de carter losgekregen maarja wel was hij verbogen maar dat was geen probleem want even mee naar de zaak en hij was weer recht als nieuw.

Toen de nieuwe keerring erop gezet en als je naar de oude keek was het eigenlijk niet zo verwonderlijk dat hij lekte want hij was aardig versleten,ik kreeg zelfs het vermoeden dat het nog de orginele was.

De eigenaar belde mij de andere dag op dat hij nog steeds lekte en misschien wel harder dan voordat de nieuwe keerring er in ging.Okee balen maar het kan dat er iets niet goed is gegaan.

Vandaag dus de carter er weer onder vandaan gehaald en kritisch naar de pakking en naar de keerring gekeken maar daar was niets vreemd aan te zien.Maar voor alle zekerheid weer een nieuwe keerring erop gezet,de carterpakking was in goede staat(kurk) en ik kon hem zo weer terug zetten.

Nou starten maar,ik kijk onder de auto en SHIPS hij lekt nog steeds maar hij begon direct na het starten al te lekken.Tja wat nou,ik heb daarna wat forumleden gebeld om raad en tips.Nou gezamelijk kwamen we tot de conclussie dat het hoogstwaarschijnlijk de afdichting van de nokkenas moest zijn.Zeer zeker omdat wanneer je start direct de olie er al uit loopt.

Wie heeft wel eens meer dit probleem gehad?

JEEP(ED)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb vorige week een yj gehad met hetzelfde probleem, de krukaskeering vervangen

starten en de olie kwam zelfs uit de startmotor lopen, bij deze hadden ze dus het koppelingshuis (weet niet hoe je dit noemt) van onderaf dicht gekit, terwijl dit open hoort te zijn, de olie had zich dus al die tijd verzamelt, en elke x als je die jeep dan starte vloog dat vliegwiel door die bak olie met alle gevolgen van dien, heb toen de kit ertussen uit gesneden en kwam een kwart liter olie uit lopen, na een weekje rijden is de lekage geheel verholpen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppelingshuis of vliegwielhuis was gelukkig niet dicht gekit,dus alles liep er vrij gemakkelijk uit.

Ik heb voordat we weer gingen starten het huis zo droog mogelijk gemaakt maar met het vliegwiel erin is dat geen gemakkelijk opgave en wat je eruit krijgt is eigenlijk 4x nix.Maar nee het huis stond niet vol dus de lekkage komt direct uit de motor en begint te druppelen aan de nokkenaszijde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee helaas olie komt echt uit het vliegwielhuis,wat me wel opgevallen is dat de wagen aardig wat olie aan de bovenzijde van de motor er uitgooit.

Wat ik eigenlijk nog niet gecheck heb is de carterventilatie,de slang zit wel aangesloten maarja dat zeg niet alles.Het eea kan natuurlijk wel dicht zitten met drab.

Wat ik wel heb gekeken als de olievuldop er af is of er aardig wat druk uitkomt,helaas ook niet echt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo,

ik heb zelf ook lekkage problemen met mijn '94 YJ. Komt wel goed denk ik, maar ik heb echter een ding wat ik niet snap: er komt olie uit de fresh-air intake van het crankshaftventilation systeem. Dat is dat slangetje dat van mijn luchtfilter naar de valvecover loopt. Normaal moet dat slangetje lucht de motor inzuigen, nu komt er dus olie uit terug.

Er wordt dus olie in de luchtinlaat van de motor verneveld, tegen de richting van de luchtstroom zoals die moet zijn in!

Waar zit deze lekkage en wat zijn de gevolgen ervan? De luchtinlaat (throttle body) is in ieder geval erg smerig en dat kan nooit goed zijn voor de kwaliteit van de menging verderop in de motor....

Ships, mijn exhaust manifold/uitlaatspruitstuk heeft ook al een scheurtje. Wordt best wel veel werk als ik er zo over nadenk.... unsure.gif

Iwan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

ik heb zelf ook lekkage problemen met mijn '94 YJ. Komt wel goed denk ik, maar ik heb echter een ding wat ik niet snap: er komt olie uit de fresh-air intake van het crankshaftventilation systeem. Dat is dat slangetje dat van mijn luchtfilter naar de valvecover loopt. Normaal moet dat slangetje lucht de motor inzuigen, nu komt er dus olie uit terug.

Er wordt dus olie in de luchtinlaat van de motor verneveld, tegen de richting van de luchtstroom zoals die moet zijn in!

Waar zit deze lekkage en wat zijn de gevolgen ervan? De luchtinlaat (throttle body) is in ieder geval erg smerig en dat kan nooit goed zijn voor de kwaliteit van de menging verderop in de motor....

Ships, mijn exhaust manifold/uitlaatspruitstuk heeft ook al een scheurtje. Wordt best wel veel werk als ik er zo over nadenk.... unsure.gif

Iwan

Dat slangetje zuigt oliedampen uit het carter weg naar je luchtfilterhuis via een PCV klep, dus geen lucht in de motor

hier staat een verhaaltje over de PCV (Positive Crankcase Ventilation) klep en de werking ervan, volgens mij is die de veroorzaker van de olie in je luchtinlaat.

het verhaal is over een Chevy 350 V8 maar het systeem is het zelfde bij een Jeep volgens mij Hier klikken

Dat je TB vies is heeft bij een Multipoint injectie mijns inziens geen gevolgen voor de menging (Multipoint is bij een 4.0 HO I6) alleen kunnne hierdoor wel andere werkende onderdelen vies worden (stationair steller stappen motor bv)

bij een 2,5 Single Point kan het misschien wel wat gevolgen maar met die motoren heb ik geen ervaring.

Dat scheurtje in het spruitstuk is een bekend probleem en is te lassen.

Succes ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...