Spring naar bijdragen

2" de lucht in


Jim
 Share

Recommended Posts

Ik heb bij aanschaf van mijn YJ een setje bladveren met dempers erbij gekregen en die wil ik binnenkort gaan monteren.

Met deze veren zou de auto ongeveer 2" omhoog gaan. Bij deze set zitten ook 2 stalen beugels om de bak te laten zakken.

Kan ik dit spul zo monteren of zijn er meer dingen om rekening mee te houden?

Het gaat om een '94er met automaat.

Ik heb al wat info op het www gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt.

Jim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In principe kan het zo.

Denk er wel aan dat je de keggen onder de achteras moet leggen als je de bak laat zakken! Je pignon moet wat omhoog wijzen omdat anders de kruisjes in je aandrijfas regelmatig gaan sneuvelen!

Ook je trackbar vóór moet anders gemonteerd worden, omdat anders je as uit het midden komt te staan. Achter kun je het ding gewoon demonteren.... is (bijna) nutteloze ballast! wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had Nico idd al gevraagd natuurlijk, maar was toch benieuwd of ik op het forum nog andere tips kon krijgen.

87wrangler, bedankt voor de adviezen. De trackbar, is dat de stang die vanachter het stuurhuis naar de rechterzijde van de vooras loopt?

Heeft compleet demonteren van deze trackbar geen nadelige gevolgen mbt rijgedrag op de verharde weg?

En hoe zit het met de stuurinrichting? Moet ik daar nog iets aan aanpassen?

De bediening van de automaat is verstelbaar, dus het laten zakken van de bak lijkt me geen probleem. Klopt dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die stang, da's idd de trackbar. Achter merk je er weinig tot niets van.... voor wordt je auto enorm vaag in het stuur. Daarom moet je hem voor ook anders monteren, niet verwijderen.

De automaat wordt bij de YJ ( stuurkolombediening) met kabels bediend, waardoor laten zakken geen probleem is.

Aan je stuurinrichting hoef je weinig aan te passen... een "dropped pittmanarm" is echter wel prettig voor de stuureigenschappen. Ik heb het echter niet...

Wel even je auto laten uitlijnen na de ombouw! ( staat meteen je stuur weer recht!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die stang, da's idd de trackbar. Achter merk je er weinig tot niets van.... voor wordt je auto enorm vaag in het stuur. Daarom moet je hem voor ook anders monteren, niet verwijderen.

Dat ligt er helemaal aan wat voor veren je hebt. Ik reed met de YJ 4.5" verhoogd en de trackbar voor, trackbar achter en de swaybar lagen allemaal in de schuur en reed perfect smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay, achter is klaar. Ik twijfelde dus of de dikste veerpakketten vóór of achter moesten komen, ivm het gewicht van de motor.

Ik heb het eerst maar op dezelfde manier gemonteerd zoals het zat, dus de dikste op de achteras.

Bleek wel dat ie nu hoger staat dan verwacht. Van 28 1/2 naar 36 cm, gemeten vanaf de grond naar de voorste bout van de achterste bladveren,

Het waren vooral deze bouten die de meeste problemen gaven met demonteren, tjeezus wat zaten die vastgerot zeg...

Maar goed, v/d week begin ik met de vooras. Heb alle bouten al in de kruipolie gezet.

Mochten de veerpakketten verkeerd om zitten dan heb ik iig de bouten nu snel los. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag dat er nu voor 4 bladen in t veerpakket zitten en achter 5

De nieuwe hebben 5 en 6 bladen.

Lijkt mij dat het pakket van 6 vóór moet komen te zitten, am I right?

You're Wrong tongue.gif

Maaruh ik stond in eerste instantie ook te kijken dat die met 5 achterop en 4 voorop moesten komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update;

Vandaag is de bak 3 1/2 cm omlaag gegaan en de achteras iets gekanteld.

Bleek dat de bediening van de automaat - stuurhandle toch via een stangenstelsel loopt. Deze moest iets bijgesteld worden.

Verder geen problemen gehad behalve dan dat de beschermingsplaat van de bak nog vol modder zat van het dagje modderen in Heerde.

Morgen effe een stukje plaatstaal halen om de trackbar van de voorras iets hoger te kunnen monteren, dan kan de voorkant ook worden verhoogd.

Foto's volgen als alles klaar is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, al het werk zit er weer op. Wegens het uitlenen van mijn digicamera kon ik geen foto's maken tijdens de verbouwing.

De voorkant ging aanmerkelijk sneller omdat alle bouten en moeren lang zo vast niet zaten als die van de achterkant.

AL met al ben ik met de voorras 2 1/2 uur bezig geweest.

Nog wat foto's van het eindresultaat en ik hoop dat ze zichtbaar worden......zo niet, misschien dat iemand ze dan zichtbaar kan maken??? wink.gif

2287148040084407664nktQRr_ph.jpg

2434872720084407664SRiDnL_ph.jpg

nog 1tje van hoe het was....

543643645QpdFWg_ph.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...