Spring naar bijdragen

anti-lock brake Lampje


Postkee
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met een of beide van het volgende:

1)de 'tonewheels' (getande wielen op de voorassen tegen de binnenkant van de wielen) zijn zwaar verroest/vervuild or krom

2)de speedsensors zijn OF defect, OF ge(de-)gemagnetiseerd OF verkeerd afgesteld.

Makkelijkst om te controleren is (1), dus doen. met een bot mesje kun je de groeven van die tandwielen schoonkrabben; ook helpt het om de tanden een beetje schoon te schuren in geval van erge roest.

.. of het is (2):

Als je een vooras/achteras hebt vervangen of door andere redenen zijn de speedsensors(zien er uit als cassetterrecorderkoppen) versteld, dan moet je de juiste afstand weer instellen voor die sensors.

Officieel zijn die afstanden: voorsensors=0.33 - 0.48 mm

achtersensors=0.76 - 0.91 mm

Zelf heb ik die van mij afgesteld door een dubbelgevouwen papiertje (van een A4-tje, dan 1 keer dubbelvouwen) tussen het tandwiel en de sensor te doen, en dan de sensor lossschroeven, zachtjes tegen het papier aandrukken en dan vastdraaien. Let op dat de kop magnetisch is, dus hij kan soms snel tegen het wiel of je schroevendraaier aanplakken.

Wat ook nog kan is dat de sensors zijn gemagnetiseerd doordat ze tijdens demontage tegen metaal aangezeten hebben. Dit zal langzaam voorbij gaan met de tijd (enkele dagen), althans in mijn geval.

BTW: de timing, volgorde en lengte van de ABS/REM- lampjes hebben een bepaalde betekenis, die elk weergeven wat de fout is, zoals PressureSwitch defect of Low Pressure warning).

groet

Patrick

(PS: weet iemand wat ik kan doen aan mijn ABS/booster pomp die tegenwoordig elke rembeurt aangaat?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat Patrick hierboven heeft beschreven, lijkt mij i.d.d. ook een mogelijke oorzaak!

Tot voor enkele jaren was ik werkzaam als vrachtwagen/autobus monteur, en wij hadden toen ook regelmatig problemen met het ABS boven bepaalde snelheden. Welliswaar met een Wabco-ABS, maar de werking van dergelijke systemen is nagenoeg gelijk. Meestal was afstellen van de zensoren voldoende, maar ook het reinigen van sensor en tandringen hielp vaak! Remstof bevat nl ook metaaldeeltjes en wanneer er hiervan te veel op de sensor gaat zitten is de afstelling zoek!

Ook kwam het wel voor dat een sensor de tandkrans geraakt had, zelfde storing, maar dan door een defecte sensor!

Ik weet niet of je de foutcode's van de regeleenheid kunt uitlezen, vaak kun je daaruit ophalen welke sensor er problemen maakt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat leek mij nou ook: vervuiling of demagnetisering van de sensoren aan de wielen.

Ik zou het toch maar eventjes laten nakijken door de dealer -of specialist met de juiste ervaring c.q. gereedschappen. Dan kan deze gelijk de problemen verhelpen dan wel de zaak opnieuw afstellen.

Laat dan meteen de werking van het waarschuwings/diagnose systeem op dat punt eventjes met behulp van de diagnosecomputer nagaan, want problemen met de remmen lijken mij niet zo jofel.... Ik heb van remtechneuten wel eens begrepen dat een slecht functionerend ABS-systeem op een voertuig juist méér risico's met zich mee brengt dan een voertuig zonder ABS-systeem, dit in verband met allerlei electronische sensoren en regelsystemen die van elkaar afhankelijk zijn....

Succes!

JanW

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...