Spring naar bijdragen

Even voorstellen en vraagje mbt 4.2 > 4.0 H.O


Jos-Jeep
 Share

Recommended Posts

Hallo iedereen!

Na een tijdje te hebben meegelezen op dit forum me toch maar eens aangemeld, mede omdat ik met een vraagje zit maar daarover later meer.

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Jos en ik woon in Groningen.

Sinds een dikke 2 jaar heb ik een Jeep CJ-7 met een Wrangler body.

De Jeep is zwart en voorzien van de nodige chroom accenten.

Tevens is hij iets verhoogd en zitten er "iets" grotere banden onder.

Op het moment ligt er een 4.2 blok in.

Ik heb regelmatig gelezen dat jullie dol zijn op foto's dus hierbij:

dscf23864rt.jpg

Zoals al eerder gezegd, heb ik ook een vraag.

Verleden week begon mijn Jeep ontzettend slecht te lopen, in te houden en grote blauwe wolken uit te stoten :(

Nadere inspectie bleek dat blok dusdanig in de soep is gelopen dat er weinig meer te redden is.

Het blok heeft een enorm hoge carterdruk en gooit de olie er aan alle kanten uit. Ook tikt en ratelt het blok dat het een lieve lust is. Heb het idee dat er ook niet iets helemaal in orde is met de lagers en kleppen. Kortom, balen!

Nu heb ik op het forum een aantal draadjes gelezen die over het ombouwen naar een 4.0 HO gingen.

Met name deze: Ombouw naar 4.0 HO is zeer indrukwekkend!

Heb ook gelezen over de verschillen en overeenkomsten tussen de 4.2 en de 4.0 en moet zeggen dat het me toch wel heerlijk lijkt om er ook een 4.0 in te leggen.

Nu heb ik een 4.0 blok gevonden en zit na te denken om deze aan te schaffen en er in te leggen. Enige probleem is dat ik wel sleutel aan mijn Jeep maar nog nooit een dergelijk project heb gedaan.

Mijn vraag is dan ook, is dit een beetje redelijk te doen? Ik beschik over een schuur waar ik kan werken en heb geen tijdsdruk om de klus te klaren. Ik weet dat de bedrading aangepast moet worden en je moet kijken naar mogelijk een ander lager voor je priseas, snelheidssignaal nodig is e.d. maar zijn er verder nog zaken? In het genoemde draadje is er erg uitvoerig te werk gegaan, iets wat ik ook graag zou willen maar ik denk dat het nog iets te hoog gegrepen is om dit allemaal nu te doen.

Heb eens rondgevraagd bij aantal garage's hier in de buurt waaronder de onafhankelijke Jeep garage waar ik altijd onderhoud laat uitvoeren maar niemand is echt happig om de klus uit te voeren. Argumenten zijn "geen tijd", "nog nooit gedaan" enz. :( Dus vandaar besloten om te kijken of dit zelf te doen is.

Tweede vraag is of er wellicht mensen in de omgeving van Groningen zijn die (uiteraard tegen betaling) bereid zouden zijn om te helpen met bepaalde dingen.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Jeep groeten,

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jos, Welkom op 't Forum!

De ombouw naar een 4.0i HO kan ik je van harte aanbevelen. 't Is even wat werk, maar zeker mechanisch goed te doen! Zorg dat je de motor zo kompleet mogelijk koopt, dus met bedradig, filterbox, relaiskast enzovoort! Het aansluiten zal even wat prutsen zijn, maar da's ook wel te doen.

Natuurlijk wil ik je daar best een keer mee helpen, alleen de afstand is even wat lastig.... Middels digitale foto's en MSN kun je echter al heel ver komen.....

Vertel eens wat over het blok.... Bouwjaar? Type auto waar hij uitkomt? enz...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik woon heel wat dichterbij. Groningen , wordt daar bedoeld Groningen-stad of provincie?

Nu zit ik momenteel niet zo ruim in mijn tijd , maar ik weet ook nog niet wanneer de operatie zou moeten beginnen.

Dus , vertel eerst maar eens wat meer ja , over blok , hoeveel haast heb je ermee etc.

Mocht je echt in de problemen komen , dan weet ik in Friesland nog wel een adres voor je waar zeer veel kennis van Jeep aanwezig is.

En oh ja...welkom! biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het welkom. Geeft een prettig gevoel. Digitale foto's en MSN gaat werken en hoop op veel respons.

Informatie over het blok (wat ik tot nu toe weet) heeft 56.000 gelopen en is compleet. Ik ga er achteraan om meer informatie. Daarover later meer.

Het blok wordt te koop aan geboden door Hans bastings uit Maasmechelen. Heeft iemand ervaring met hem?

Ik woon zelf in de stad groningen, maar mijn werkplaatsje ligt in Peize, zo'n 10 km buiten de stad. Ik wil komende zaterdag beginnen met voorbereidingen. Over een week of 3 a 4 hoop ik de beschikking hebben over het blok. Dan begint het echte werk. Vanaf dat moment is het goed te weten dat jullie er zijn.

Voorlopig overweeg ik nog geen V8. 6 cylinders zijn voorlopig meer dan genoeg. biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hans is absoluut een goed adres. Let er echter wel op, dat je een complete draadboom enzo erbij hebt.... hij houdt dat niet zelf allemaal bij elkaar en dus krijg je vaak een samengestels spulletje mee. Niet heel ernstig, maar ik ken iemand die daarna 4x naar Maasmechelen moest.... Hij had er o.a. een computer van een V8 bij zitten....

Even goede afspraken maken, en er is geen vuiltje aan de lucht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb wat meer informatie over het blok. Hij komt uit een 1992 wrangler, heeft net een grote beurt gehad. De berijdster van de wrangler was een 69 jarige vrouw. Km stand 56.000. Het is compleet met bedrading dynamo-computer- startmotor knock sensor etc . IK heb het blok inmiddels gekocht en wordt waarschijnlijk over een week of drie geleverd.

Ik heb een T5 versnellingsbak. Moet ik nog ergens opletten of gaat dit naadloos passen?

Alvast bedankt voor de goede adviezen en tips biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De T5 is "light-duty", d.w.z. niet gemaakt voor zware motoren. Ik denk echter dat hij de 4.0 nog goed aankan! Kwa montage verwacht ik geen problemen, hoogstens dat je een ander toplager ( pilot-bearing) moet zetten. Natuurlijk moet je wel je eigen koppeling/drukgroep blijven gebruiken (of een nieuwe van hetzelfde type).

Een groter probleem vormt je CPS sensor.. Die zit bij de 4.0i op het koppelingshuis.... Bij je T5 is daar natuurlijk geen rekening mee gehouden! Er zijn echter setjes in de handel om de sensor te verplaatsen naar de voorzijde van het blok, dus da's ook op te lossen! En natuurlijk kun je ook je koppelinghuis aanpassen:

p10102536vc.jpg

Je stuurbekrachtiging is weer een ander punt. Zorg dat je de pomp, de leidingen én het oliereservoir van de "donor YJ" erbij hebt... kwestie van de leidingen op het stuurhuis aansluiten en klaar...

En dan de uitlaat.... Die ligt bij de CJ aan de andere kant van het chassis en daar zul je dus iets op moeten fabriceren....

Als laatste de motorsteunen. De meeste 4.0i motoren hebben de gaten voor de CJ montage er getapt en wel inzitten. Je moet alleen de steunen van je blok overzetten naar de 4.0: klaar!

Zodra je met de bedrading aan de slag gaat, vergeet dan svp de Haynes/Chilton manuals: Er klopt geen barst van de schema's in die boeken! Zorg in plaats daarvan voor een FSM van zowel de CJ als de Wrangler ( uit het betreffende bouwjaar!!!), dan heb je prima schema's.

Misschien heeft één van de medeforummers nog wel een "digitaal exemplaar" voor je te "leen" wink.gif

Succes!

owja... nog een linkje..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tsjonge wat een informatie. word er stil van biggrin.gif . Ga het eens even op mijn gemak bekijken. Inmiddels heb de FSM schema's gevonden op een leuke site, www.pirate4x4.com. Staat bordevol informatie.

Krijg er wel veel zin in. Met jullie hulp is succes bijna verzekerd. Hoef het alleen nog maar ff te doen huh.gif

Alvast bedankt. Wordt vervolgd smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Langzaam kom ik door de berg informatie heen. Ik kwam het volgende tegen:

Een injectie motor werkt met een zgn bdp sensor deze zit op het koppelingshuis van de bak, en de meet punten zitten op het vliegwiel. Zonder de juiste sensor werkt de motor niet.

Het is dus eenvoudiger om een AX15 van een wrangler er achter te zetten en dan met een adapter je eigen tussenbak weer.

Ook heeft de 4.0 een betere startmotor die weer alleen past op het vliegwiel van een 4.0

Een 4.0 heeft ook de benzinepomp (electrisch in de tank) je zult dus een benzinepomp moeten monteren die geschikt is voor injectie. Ook zul je een gedeelte van de 4.0 draadboom incl computor moeten integreren in je huidige kabelboom.

Benzinemeter/tempmeter zullen niet werken.

Als ik dit lees is het niet verstandig om de bak van de CJ te gebruiken. Komt dit bekend voor? unsure.gif

Past een AX15 onder een cj (wat ophanging betreft)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- De startmotor van de 4.0 is anders dan de AMC starters, ja. Maar dat ze niet op het vliegwiel van de 4.2 zouden passen is nieuw voor me.... De electrische aansluiting is wel anders, dus bij een 4.0 de bijbehorende startmotor gebruiken is verstandig....

- Eenj AX 15 past beslist onder een CJ.... ik denk alleen dat de aanpassingen groter zijn dan wanneer je als alternatief de sensor voorop het blok zet en je eigen bak houdt.... Mocht je je eigen bak blijven gebruiken én de sensor op het vliegwiel willen zetten ( kan ook, middels het "creëren" van een gat in je koppelingshuis), meet dat dan héél goed uit.... de plaats bepaald nl het ontstekingstijdstip!

- Wat de temperatuur en tankmeter betreft: Onzin dat die niet meer zouden werken! De tankmeter heeft niets met de motor te maken... de temp. en oliedrukmeter zullen ook werken, daarvoor zet je gewoon de sensoren uit je huidige blok over!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...