Spring naar bijdragen

Zwembad


Vulture
 Share

Recommended Posts

Als ik mijn Jeep (87'er YJ) mee uit zwemmen neem in de water- of modderbak, wat moet ik dan nadien allemaal vervangen?

Ik hoorde dat je 'assen vollopen'. Moet ik de diffolie dan naar ieder bad vervangen?

Nog meer dingetjes die bij het afdrogen horen?

Alvast bedankt,

V.

Sja....dit kan je heel uitgebreidt aanpakken maar hangt er vanaf hoeveel werk je er zelf van wil hebben....

Officieel na een doorwadig in modder/water :

- voor en achteras olie nakijken op water en zonodig vervangen

- evt. ook je motor en zelfs je bak

- je vrijloopnaven zouden opnieuw gevet moeten worden alsmede je wiellagers

- spuit je remmen en derg. extra goed schoon

-mischien vergeet ik nog iets ???

ff een tip voor iedereen : als je een doorwading gaat maken, wacht dan even alvorens erin te rijden.

zo kan je olie en as afkoelen waarmee je voorkomt dat ze dit zeer snel doen als je in het water rijdt.

lucht krimt immers als het afkoelt waardoor je diff beluchting iets vacuum zal zuigen en daarmee het water naar binnen haalt !!!

bij slechte of minder goede keerringen in je as zal dit zelfs via je keerringen gebeuren hetgeen op korte termijn voor GROTE schade gaat zorgen !!!!

tevens geeft dit jezelf mooi de gelegenheid om ff te verkennen waar je in gaat rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sja....dit kan je heel uitgebreidt aanpakken maar hangt er vanaf hoeveel werk je er zelf van wil hebben....

Officieel na een doorwadig in modder/water :

- voor en achteras olie nakijken op water en zonodig vervangen

- evt. ook je motor en zelfs je bak

- je vrijloopnaven zouden opnieuw gevet moeten worden alsmede je wiellagers

- spuit je remmen en derg. extra goed schoon

-mischien vergeet ik nog iets ???

ff een tip voor iedereen : als je een doorwading gaat maken, wacht dan even alvorens erin te rijden.

zo kan je olie en as afkoelen waarmee je voorkomt dat ze dit zeer snel doen als je in het water rijdt.

lucht krimt immers als het afkoelt waardoor je diff beluchting iets vacuum zal zuigen en daarmee het water naar binnen haalt !!!

bij slechte of minder goede keerringen in je as zal dit zelfs via je keerringen gebeuren hetgeen op korte termijn voor GROTE schade gaat zorgen !!!!

tevens geeft dit jezelf mooi de gelegenheid om ff te verkennen waar je in gaat rijden...

Bedankt Darkwolf worshippy.gif

En onofficieel, wat doe jij naar een badje? Ik kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen blink.gif dat iedereen na een dagje modderen tongue.gif alles doet wat jij opsomt.

Kun je je YJ er op voorbereiden om te voorkomen dat alles volloopt met water/modder?

V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

valt best mee als je alleen maar even ergens doorheen rijd

Ik heb vele malen door de modder gereden en viel wel mee wat er in mn dif/as zat niks dus. Toen we locker in hebben gebouwd was alles schoon Pas was de rechtervoor steekas gebroken en ook toen viel het wel mee. Dus na elke doorwading is beetje vaak of je moet het leuk vinden ik niet.

Sta je vast in modderwater zet dan je motoruit dan zuigt je bak zich niet vol en ga niet als een gek gas geven dan zuig je ook de waterdamp niet in je motor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval zorgen dat de ontluchtingen van de assen en tussenbak goed werken. Bij oudere YJ's ook die van de versnellingsbak!

Zelf kontroleer ik regelmatig het oliepeil in de assen/bakken, en water heb ik er nog niet in aangetroffen. Maar regelmatig even controleren! Ook moet je, na elk modderig/nat evenement de remmen goed reinigen! Achter betekend dat de trommels eraf en met een remmenreiniger schoonspuiten ( waar nodig even met een borsteltje erbij!). Voor is het iets eenvoudiger: Zand/modder wegborstelen en ook even met reiniger aan het werk. Owja... Ga niet met perslucht aan het blazen!! Vaak zit er in de Jeep remmen nog asbest!!!

Verder doe ik er weinig aan... Rijden en poetsen.... dat wel! tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval zorgen dat de ontluchtingen van de assen en tussenbak goed werken. Bij oudere YJ's ook die van de versnellingsbak!

Zelf kontroleer ik regelmatig het oliepeil in de assen/bakken, en water heb ik er nog niet in aangetroffen. Maar regelmatig even controleren! Ook moet je, na elk modderig/nat evenement de remmen goed reinigen! Achter betekend dat de trommels eraf en met een remmenreiniger schoonspuiten ( waar nodig even met een borsteltje erbij!). Voor is het iets eenvoudiger: Zand/modder wegborstelen en ook even met reiniger aan het werk. Owja... Ga niet met perslucht aan het blazen!! Vaak zit er in de Jeep remmen nog asbest!!!

Verder doe ik er weinig aan... Rijden en poetsen.... dat wel! tongue.gif

sinds wanneer rij jij een modderbak in ????? laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval zorgen dat de ontluchtingen van de assen en tussenbak goed werken. Bij oudere YJ's ook die van de versnellingsbak!

Zelf kontroleer ik regelmatig het oliepeil in de assen/bakken, en water heb ik er nog niet in aangetroffen. Maar regelmatig even controleren! Ook moet je, na elk modderig/nat evenement de remmen goed reinigen! Achter betekend dat de trommels eraf en met een remmenreiniger schoonspuiten ( waar nodig even met een borsteltje erbij!). Voor is het iets eenvoudiger: Zand/modder wegborstelen en ook even met reiniger aan het werk. Owja... Ga niet met perslucht aan het blazen!! Vaak zit er in de Jeep remmen nog asbest!!!

Verder doe ik er weinig aan... Rijden en poetsen.... dat wel! tongue.gif

Hallo 87wrangler.

Na 1991 is er een verbod op het verwerken en verkopen van asbest houdende producten.

Stel de de remmen vervangen zijn in 1990, dan wordt er nagenoeg niet met de auto gereden.

15 jaar met 1 paar remschoenen!!!!

Wel komen er andere stoffen vrij. Bijvoorbeeld zeer fijn metaal stof.

Het is wel altijd een aanrader om remmenreiniger te gebruiken.

Elk soort stof is niet zo goed voor de longen.

Of een goed masker, zie voorbeeld.........

Wanneer is een stof schadelijk? De deeltjesgrootte, de concentratie en de eigenschappen van de stof zijn maatgevend voor de keuze van het masker. Twijfelt u? Neem dan het zekere voor het onzekere. Bij de keuze van stofmaskers is de eerste afweging natuurlijk: tegen welke stoffen en deeltjesgrootte moet bescherming worden geboden en wat is de MAC-waarde ervan? De tabel kan u daarbij behulpzaam zijn.

Stofklasse Omschrijving Stofmasker Type

2a Inert zwevend stof met een MAC waarde van >10 mg/m3 P1 Filterend stofmasker

2b Schadelijk stof met een MAC waarde van 0,1 tot 10 mg/m3 P2 Filterend stofmasker

Halfmasker

Volgelaatsmasker

2c Giftig stof met een MAC waarde kleiner dan 0,1 mg/m3, w.o. asbest, carciogene stoffen, virussen, bacteriën etc. P3 Volgelaatsmasker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat die asbest remmerij betreft.... Ik heb verleden jaar nieuwe remvoeringen gemonteerd. Daar zat dus een sticker op: "Warning, contains asbestos" o.i.d!

Dus ik zeg niet dat het altijd zo is... maar je kunt het zo niet zien en blijkbaar wordt het dus nog wel geleverd! (Door een gerenomeerde onderdelen verkoper in Nederland zelfs!)

Ik wilde ook niemand bang maken ofzo... maar voorzichtigheid is dus wel degelijk geboden! Een stofmasker is trouwens altijd een goed idee, bij werken aan de remmen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zijn er nog steeds...

Ontwerp-Productenbesluit

Sinds 1 juli 1993 geldt in Nederland op grond van het Arbeidsomstandighedenbeskuit een verbod op de productie, toepassing en hergebruik van asbesthoudende producten en materialen, met enkele uitzonderingen. Met het nieuwe Productenbesluit asbest zullen alle uitzonderingen op het verbod op toepassingen waaraan met opzet asbest is toegevoegd zoals de toepassing in rem- en frictiematerialen vervallen. Tevens wordt het particulieren verboden om asbest in voorraad te hebben en her te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval zorgen dat de ontluchtingen van de assen en tussenbak goed werken. Bij oudere YJ's ook die van de versnellingsbak!

...

Hoe controleer je dat? Hoe kun je bepalen/meten of de ontluchting goed werkt?

...

Zelf kontroleer ik regelmatig het oliepeil in de assen/bakken, en water heb ik er nog niet in aangetroffen. Maar regelmatig even controleren! Ook moet je, na elk modderig/nat evenement de remmen goed reinigen! Achter betekend dat de trommels eraf en met een remmenreiniger schoonspuiten ( waar nodig even met een borsteltje erbij!). Voor is het iets eenvoudiger: Zand/modder wegborstelen en ook even met reiniger aan het werk. Owja... Ga niet met perslucht aan het blazen!! Vaak zit er in de Jeep remmen nog asbest!!!

Verder doe ik er weinig aan... Rijden en poetsen.... dat wel! tongue.gif

Bedankt voor de tips! Ook de rest bedankt! worshippy.gif

V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...