Jump to content

Jeep XJ loopt warm bij licht offroad


Recommended Posts

Hey mede-jeepers,

Ik heb sinds een paar maanden een XJ prachtige fijne wagen en tot nog toe erg veel schik mee alleen paar keer tegen het volgende probleem aangelopen:

Bij stationair rollen bijvoorbeeld i.d. file of licht offroadrijden (is daily driver dus we houden m netjes) wordt de motor steeds erg warm +/- 105°c a' 110°c 2e koelvin slaat dan wel aan waarna hij dan met moeite naar de 95°c zakt.. maar als ik hem vervolgens uitzet om hem vervolgens kwartiertje later weer te starten loopt hij erg slecht stationair ofdat 1 a' 2 cillinders niet lekker meedoen. Als k dan paar keer dotje gas geeft gaat hij hikkend en stotend weer normaal lopen? Wat ik tot nog toe gedaan heb is gasklephuis gereinigd(was erg smerig), bougies vervangen, radiateur vervangen voor een nieuwe slangen radiatorslangen vervangen 2x compressie gemeten bij verschillende garage's was top heel netjes zelfs.. maar het probleem is nog niet verholpen.. iemand een idee waar ik het moet zoeken? Zou er erg mee geholpen zijn want is niet relaxed vooral niet in de file nu het zomer wordt.. 

Link to comment
Share on other sites

Wbt het slecht op gang komen met warme motor, is je CPS zeker een verdachte. 

Voor het koelings probleem zou ik de waterpomp eens checken. Er zijn modellen met een andere draairichting die soms verwisseld worden, en de schoepen van de pomp willen nog wel eens "oplossen". 

 

Link to comment
Share on other sites

6 uur geleden zei Ab:

Wbt het slecht op gang komen met warme motor, is je CPS zeker een verdachte. 

Voor het koelings probleem zou ik de waterpomp eens checken. Er zijn modellen met een andere draairichting die soms verwisseld worden, en de schoepen van de pomp willen nog wel eens "oplossen". 

 

Goedemorgen, bedankt voor de snelle reactie! Waterpomp is een goeie die ga ik vervangen, Bedankt voor de tip! Wbt de cps sensor die was ik vergeten te noemen maar die heb ik ook vervangen. Het slechte statonair lopen is ook alleen nadat hij 100°c+ geweest is. Overigens bij normaal gebruik loopt hij niet warm wel aan de warme kant rond de 95°c?

Link to comment
Share on other sites

95 graden is normaal. De temperatuur staat op de thermostaat en is standaard voor de 4.0. Heb je gezien of de oude koelvloeistof erg bruin en roestig was? Een coolant flush met additief zou kunnen helpen om de koelkanalen eens goed te reinigen. 

Het stotteren met warme motor zou ook kunnen worden veroorzaakt door zogenaamde heat soak. Zoek maar eens op Youtube naar Jeep 4.0 heat soak.

Succes!

Link to comment
Share on other sites

22 uur geleden zei Kapt. Bob:

95 graden is normaal. De temperatuur staat op de thermostaat en is standaard voor de 4.0. Heb je gezien of de oude koelvloeistof erg bruin en roestig was? Een coolant flush met additief zou kunnen helpen om de koelkanalen eens goed te reinigen. 

Het stotteren met warme motor zou ook kunnen worden veroorzaakt door zogenaamde heat soak. Zoek maar eens op Youtube naar Jeep 4.0 heat soak.

Succes!

Hey die cooland flush is misschien wel een goed idee, heb zaterdag de slangen vervangen en zag dat die van binnen vies waren inderdaad, dus ga k een flush doen en de waterpomp vervangen. Heb even op youtube zitten kijken maar het lijkt inderdaad die heat soak te zijn ja! Alleen is me nu nog steeds niet duidelijk wat hoer de beste oplossing voor gaat zijn? Suggesties?

Want er zijn zoveel oplossingen als filmpjes🙈

In elk geval ontzettend bedankt voor het meedenken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...