Spring naar bijdragen

Aanhoudende problemen ruitenwissers


Recommended Posts

Beste lezers,

Ik heb een 1997 XJ (facelift). De ruitenwissers aan de voozijde leken al enige tijd minder kracht te leveren in alle standen. Onlangs tijdens een regenbui hielden alle standen er mee op, behalve de hoogste stand.
Echter legden de wissers in die stand ook niet het normale pad af. Ze begonnen in de beginstand en eindigden bijvoorbeeld in de hoogste stand of willekeurig op de ruit. Ik heb flink moeten flipperen met de hendel om veilig door de bui te komen.

Ik had nog een gloednieuwe wissermotor liggen en heb die er in gezet. Alle standen werken weer. Echter doet bovengenoemd probleem zich nu in alle standen voor. De ruitenwissers beginnen in de 0-stand en eindigen bovenaan de ruit.
Ook ontbreekt nog steeds kracht.

De pomp voor de ruitenwisservloeistof is altijd blijven werken. Er lijkt geen speling te zitten op de armen van de ruitenwissermechaniek die op de motor zitten.

De connector bij de wissermotor geeft 9 volt.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt er op dat de schakelaar die de rust stand bepaald van slag is. Deze zit in het ruitenwisser motor huis.

Deze krijgt normaal een constante spanning, zodat hij als op de draad andere draad de ruitenwissers uitgeschakeld worden, hij nog zijn slag kan afmaken naar rust stand.

Ik zou er even een elektrisch schema bij pakken.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank Ab, dan ga ik het daar nog zoeken. Wel apart dat dit zich ook voordoet met een nieuwe motor, dan moet het volgens mij wel in de bekabeling zitten..


4 punten op de connector bij de motor geven constant 9 volt en een contactpunt 9 volt of 0 volt al naar bediening van de schakelaar.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan natuurlijk ook dat de spanning naar de ruststand schakelaar niet aanwezig is. Dan stopt hij op het moment dat je zelf de schakelaar op de stuurkolom uit zet, en gaat hij niet naar de ruststand.

Heb je een FSM met schema's? Dan zou ik daar eerst naar kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je de wisser motor zelf verwisseld of het complete aandrijf werk inclusief motor?

ik heb bij verschillende auto’s dezelfde problemen gehad. In al mijn gevallen lag het aan het vuil zijn van de sleepringen in het aandrijfwerk. Weet niet of dat bij de ajjep ook zo werkt, maar ik vermoed van wel.

hier het hele verhaal van de ruitenwissermotoraandrijving op mijn Alfa Romeo Spider

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-jeep-cherokee-mini-one-51.html#post4936580

en hier, even naar beneden scrollen en dan kun je die sleepcontacten goed zien

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-jeep-cherokee-mini-one-51.html#post4943230

wellicht heb je er wat aan

 

succes

 

Jeroen

bewerkt door JeroenDor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de wisser motor verwisseld en het aandrijfwerk behouden. Ik heb de hele handel weer losgehaald, extra nogmaals doorgespoten met contactspray en het werkt weer. Bij het proefdraaien kwam ik er ook achter dat ik het aandrijfwerk 180 graden gedraaid had gemonteerd:) Human failure wat dat betreft. Dat verklaarde wel waarom de wissers omhoog bleven in ruststand. Verder alles weer zoals het hoort. Waarschijnlijk lag het toch aan de connector in de bak bij de voorruit, de enige die echt vochtig wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...