Spring naar bijdragen

Optima Accu


Recommended Posts

Hallo,

Ik heb.....nee moet zeggen had een optima accu (red top)

Echter deze heeft het begeven.

Als de auto 2 dagen stilstaat dan is het al feest. sad.gif

Geen power om te starten. Even de Nissan ernaast...kabels er tussen en lopen.

Ik heb al gemeten laadstroom is top.

En een lek stroom is er ook niet.

Gewoon dus de accu al op.

Ik heb nu weer een goede kwaliteit Varta gekocht. cool.gif

En alles tot nu toe goed.

Nu weet ik dat voor een accu ongeveer 3 jaar staat met zware belasting.

Is dit ook normaal met een OPTIMA wink.gif

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De optima kan gewoon meer en langer stroom leveren, de karakteristiek van de accu is dus anders. Maar dat heeft, bij normaal gebruik, niets met de levensduur te maken.

De Optima heeft in zijn top 80 Amp meer.

Varta 750 Optima 830 volgens mij.

Maar hij heeft zijn best gedaan.

Valt mij alleen tegen voor het geld.

De Varta is een stuk goedkoper (2 Varta's voor 1 Optima)

Thanks 87wrangler voor de info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een Optima accu moet als het goed is 1/2 tot 2 x langer mee gaan dan een normale accu.

An absorbent glass mat, alternating with the layers of lead, holds electrolyte in contact with the OPTIMA'S greater lead surface area. This laminated construction provides far more active surface area in the OPTIMA. It also supports a thicker layer of plate paste, for prolonged service life — typically half again to twice the life of conventional batteries. This technology is called "AGM" for "Absorbed Glass Mat" and it is a major advance in battery design.

Een red top is een start accu en kost ook een stuk minder

Een yellow top is een accu die vooral gebruikt wordt met een lier

Een lier trekt de accu leeg en daar kan een normale accu slecht tegen maar een gel accu kan hier beter tegen.

Jongelui met een oude auto en met meer waarde aan geluidsapperatuur

dan de waarde van de auto zijn er ook achter gekomen dat een optima yellow uitermate geschikt is voor stroom vretende versterkeren dynamo vretende geluidsapperatuur.

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TO...753&whichpage=1

http://www.xs4all.nl/~janfreak/onderhoud.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat schreef ik al, het zit 'm in de karakteristiek van de accu. Bepaalde accu's kunnen langer een hoge spanning bij een hoge stroom afgeven. Ideaal voor lieren enzo, maar soms ook voor zware audio.

De levensduur van een accu is van veel meer zaken afhankelijk, o.a. hoevaak hij geladen/ontladen wordt, omgevingstemperatuur, belasting, laadstroom, laadspanning, enz. Een optima zal misschien best langer mee kunnen gaan dan een "normale" accu, mits je hem onder de juiste condite's gebruikt. En dan bedoel ik de conditie's waar de Optima voor gemaakt is. Regelmatig langdurig een grote stroom vind een Optima YellowTop heerlijk, blijft 'ie fit bij, terwijl de gewone accu last krijgt van kromme platen! Maar andersom, zeg maar "normaal dagelijks gebruik", daar is die standaard Varta voor gemaakt en zal dus de Optima eerder afhaken! De platen "vervuilen" dan als het ware en de accu raakt z'n capaciteit kwijt....

M.a.w.: Koop de accu die bij je toepassing past (en pas daar ook het laadcircuit op aan!!!). Daarom zijn er namelijk ook zoveel soorten.... Kies de verkeerde en de levensduur valt altijd tegen, al issie nog zo duur!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch denk ik dat jullie ook een ander zeer groot pluspunt vergeten van de optima, namelijk dat het een zogenaamde droge cel accu is, waardoor die ook voor het terreinrijden geschikt is omdat ....stel dat je op je kant/dakkie gaat er met de accu weinig kan gebeuren, want deze kan niet lekken.

Buiten terreinrijden en zware geluidssystemen kom je deze accu ook tegen in de befaamde scootmobielen waar menig oudere vandage de stad mee on veilig maakt laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Greetz Edwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch denk ik dat jullie ook een ander zeer groot pluspunt vergeten van de optima, namelijk dat het een zogenaamde droge cel accu is, waardoor die ook voor het terreinrijden geschikt is omdat ....stel dat je op je kant/dakkie gaat er met de accu weinig kan gebeuren, want deze kan niet lekken.

Buiten terreinrijden en zware geluidssystemen kom je deze accu ook tegen in de befaamde scootmobielen waar menig oudere vandage de stad mee on veilig maakt laugh.giflaugh.giflaugh.gif

Greetz Edwin

De Varta die ik nu heb is ook een vorm van droge cel accu.

Dus kan ook gewoon op de kant.

Maar de Jeep op zijn kant liever niet.

Dan denk ik meer aan de bergsport met Jeep's te Finland.

Volgas de berg op...lachgas erbij.....en een dubbel salto achterover.

Welke accu voor deze sport. Yes een Optima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

blij dat ik dan aan de andere kant van het land woon met mn scootmobiel smile.gif

Ligt niet aan de scootmobiel maar aan de chauffeurs Hier rijden er ook een hoop en die oude mensen rijden in het midden van de straat omdat langs de kanten gaten en kuilen zitten en loopt het wegdek scheef en moet je je best doen om rechtdoor te sturen. Geloof me met een gewone rolstoel over het troittoir is geen doen als je zelf voor de aandrijving moet zorgen Laat je een wiel los ga je gelijk richting straat.

ps yellowtop is eur 100 duurder dan een red top

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...