Spring naar bijdragen

Zekering blijft klappen


René
 Share

Recommended Posts

Ik heb een vervelend probleem.

De zekering van mijn achterlichten blijft maar klappen. Zodra ik mijn lichtknop uittrek, klapt de zekering. De voorlichten gaan wel aan. Maar de achterlichten en de dashboard verlichting dus niet.

En nu het meest rare...zonder zekering op die plek wordt de accu langzaam leeg getrokken.

Aangezien ik zeer weinig verstand heb van elektra, hoop ik dat ik iemand kan reageren met en simpele "storing zoeken uitleg".

Dit heb ik gedaan om het probleem te lokaliseren:

Ik dacht: waar ligt het probleem--> voor de zekering of erachter.

Dus ik meet de bovenkant van de zekering met de massa en ik meet 12V. Dus het lijkt me dat de draad van de zekering naar de accu ok is.

Daarna heb ik de accu uit de motorruimte gehaald en de - verbonden met de de chassis en de - van de accu. Daarna een andere draad met zekering aangesloten op de + v/d accu en het onderste deel van de zekering. Het achterlicht ging niet aan. Toen aan de lichtknop getrokken( contact aan), maar nog geen licht en ook geen geklapte zekering.

Maar moet ik nu denken dat het probleem in dit circuit zit omdat het licht niet aangaat? Ik zet nu toch stroom rechtstreeks op dit circuit? Oh ja, de achterlampjes zijn ok, die heb ik rechtstreeks op de accu getest.

De zekering voor de achterlichten ligt eruit, en nog wordt de accu leeggetrokken. Is dit normaal als de zekering eruit ligt?

Wie heeft er tips om beter te zoeken of beter te kunnen testen?

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als eerste: Wat je doet is niet zonder risico! Als je zekering steeds doorbrand en je zet dan de accu rechtstreeks op dat circuit, vraag je om problemen! De zekering gaat niet voor niets stuk, en de vreselijk hoge stroom die de accu kan leveren kan je Jeep binnen enkele seconden in brand zetten!

Je schrijft dat je voorlichten wel aangaan. Ook het "stadslicht"? Dat zou vreemd zijn, omdat die achter dezelfde zekering zitten!

Wat je nu alleereerst eens moet broberen, is je dimmer van de dashboardverlichting op minimaal draaien, en het dan nog eens proberen. Blijft de zekering nu wat langer of blijvend heel, zit je probleem in je dash....

Veranderd er niets, dan moet je gaan zoeken naar een stekkerblok tegen de zijkant van je linkervoetenruimte. Trek dat los en de gehele achterzijde van de auto is elektrisch afgekoppeld. Dan weer testen... blijft de zekering nu wel heel, zit het achter in de auto, zo niet... frontverlichting demonteren en alle lampjes eruit waarna je weer gaat testen.

Zit het achter? Dan zijn de kentekenplaatverlichting en een eventuele stekkerdoos van de trekhaak je eerste verdachten!

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb ook es zoiets gehad. Ik heb de stekker van de blauwe draad in de achter klep losgetrokken. (geen idee waarvoor die diende).

dat is een ronde man/vrouw connector, zit links in de klep, net boven de luidspreker (achter paneel)

en kijk ook je nummerplaatverlichting eens na.

suxes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...