Spring naar bijdragen

Waterpomp vervangen XJ


René
 Share

Recommended Posts

Prijsopgaaf bij de dealer voor waterpomp vervangen:

144 voor waterpomp

50 euro voor onverwachte kosten ( meneer, het is een oude auto he, er kan vanalles tegenzitten)

700 euro arbeidsloon ( 8 X 87,50 per uur )

Dus totaal 900 euro incl.

Ik ben vanmorgen 2 uur bezig geweest en de pomp lag in mijn handen.

Helaas hadden ze hem niet op voorraad bij de dealer, maar volgend weekend ga ik weer verder.

Dit geeft weer een goed gevoel.

Werkwijze:

- elektrische radiator fan eruit halen

- waterpomp poelie losmaken terwijl multiriem er nog om ligt ( andere schroeven even tegenhouden met schroevedraaier )

- multiriem los maken

- waterpomp poelie eraf halen

- stuurbekrachtiging losmaken ( irritante schroeven aan achterzijde om de riem te kunnen spannen moeten er wel uit)

- alle schroeven los van het stuurbekrachtigings pomp frame ( er zit er eentje verscholen achter de stuur bekr. pomp )

- waterpomp los maken

- klaar, koffie.

Volgende week de pomp er weer op.

René

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij was mijn pomp wat goedkoper.... maar die kwam van B&S in Tiel.

Let, voordat je met de montage begint, wel even op: De pomp van een Wrangler is anders! Hij past wel op je blok, maar de pulley gaat niet passen!

Dus: ff goed controleren of 'ie dezelfde aansluitingen heeft, of de schoepen hetzelfde zijn en of de montage van de pulley identiek is!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by René@Nov 19 2005, 14:49

Prijsopgaaf bij de dealer voor waterpomp vervangen:

144 voor waterpomp

50 euro voor onverwachte kosten ( meneer, het is een oude auto he, er kan vanalles tegenzitten)

700 euro arbeidsloon ( 8 X 87,50 per uur )

Dus totaal 900 euro incl.

Ik ben vanmorgen 2 uur bezig geweest en de pomp lag in mijn handen.

Helaas hadden ze hem niet op voorraad bij de dealer, maar volgend weekend ga ik weer verder.

Dit geeft weer een goed gevoel.

Werkwijze:

- elektrische radiator fan eruit halen

- waterpomp poelie losmaken terwijl multiriem er nog om ligt ( andere schroeven even tegenhouden met schroevedraaier )

- multiriem los maken

- waterpomp poelie eraf halen

- stuurbekrachtiging losmaken ( irritante schroeven aan achterzijde om de riem te kunnen spannen moeten er wel uit)

- alle schroeven los van het stuurbekrachtigings pomp frame ( er zit er eentje verscholen achter de stuur bekr. pomp )

- waterpomp los maken

- klaar, koffie.

Volgende week de pomp er weer op.

René

<div align="right">

Wauw 900 voor een pomp vervangen ohmy.gifohmy.gif

Een advocaat is goedkoper laugh.giflaugh.gif

Kan alleen de pomp niet vervangen wellicht wink.gifwink.gif

Wel crimineel duur huh.gifblink.gifunsure.gifph34r.gifph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Prijsopgaaf bij de dealer voor waterpomp vervangen:

144 voor waterpomp

50 euro voor onverwachte kosten ( meneer, het is een oude auto he, er kan vanalles tegenzitten)

700 euro arbeidsloon ( 8 X 87,50 per uur )

Dus totaal 900 euro incl.

Ik ben vanmorgen 2 uur bezig geweest en de pomp lag in mijn handen.

Helaas hadden ze hem niet op voorraad bij de dealer, maar volgend weekend ga ik weer verder.

Dit geeft weer een goed gevoel.

Werkwijze:

- elektrische radiator fan eruit halen

- waterpomp poelie losmaken terwijl multiriem er nog om ligt ( andere schroeven even tegenhouden met schroevedraaier )

- multiriem los maken

- waterpomp poelie eraf halen

- stuurbekrachtiging losmaken ( irritante schroeven aan achterzijde om de riem te kunnen spannen moeten er wel uit)

- alle schroeven los van het stuurbekrachtigings pomp frame ( er zit er eentje verscholen achter de stuur bekr. pomp )

- waterpomp los maken

- klaar, koffie.

Volgende week de pomp er weer op.

René

dat is snel geld verdienen hehe successs nog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

heb je speciale sleutels nodig bij deze operatie?

wil de mijne ook vervangen maar wil ff goed geinformeerd te werk gaan

heb ergens gelezen dat er ook waterpompen zijn die meer koelvloeistof kunnen verplaatsen en dat het blok zo beter gekoeld blijft . iemand daar meer info over en waar te verkrijgen

bij voor baat dank op de reacties

gr fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen speciale sleutels nodig.

Die speciale waterpompen zijn mijn inziens niet nodig. Zorg gewoon dat je huidig koelsysteem

in orde is en je XJ zal niet warmlopen. Hiermee bedoel ik, goede koelvloeistof (max 2 jaar oud),

propere radiator (niet vol modder), werkende thermostaat, geen lucht in het systeem, geen vuil

of roest in de leidingen zodat er voldoende doorstroom is. Een goed werkende fan.

Dan nog een goed werkende waterpomp en je hebt geen enkel probleem.

Succes met je vervanging!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou heb het eerst eruitgehaald om te kijken of hij nog goed was

niks mee aan de hand ziet er als nieuw uit.heb ook mijn thermostaat nagekeken

zag er ook goed uit

heb gaatje gemaakt aan de bovenkant ivm ontluchten. maar mijn probleem is de pakkingen.die waren verrot. heb vloeibare pakking op gesmeerd maar dat spul word maar niet hard

is dit normaal .heb er geen ervaring mee.

weet iemand toevallig een automatrialenzaak in rotterdam den haag of ergens anders die ook op zondag open is :Pmoet morgen de auto paraat hebben vandaar de oproep.

bij voorbaat dank

gr.fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even ter zijde:

Ik ben vorige week naar Italië en terug gereden met mijn XJ (2700km). Deze heeft een volledig origineel koelsysteem. Ik heb uren in de file gestaan bij maxima tot 40 graden, en dit heeft geen enkel probleem opgeleverd! De temperatuurmeter heeft zelfs nooit naar rechts geheld!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee niet echt in het begin dacht ik dat het wel gelukt was maar naarmate de auto langer stilstaat loopt hij weer op

hij komt niet meer tegen het rode aan maar ik vind het toch wel warmer worden dan bij normale auto's.hij koelt wel ,maar niet naar behoren

ik denk persoonlijk niet dat het aan mijn koppakking ligt anders zou hij na een kwartier ongeveer al warm moeten lopen.had ik bij mijn vorige auto .

iemand nog ideeen.voordat ik de thermosstaat eruit haal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...