Spring naar bijdragen

Winterbanden


Recommended Posts

Ik rijdt met mijn Astra iedere winter op winterbanden! Onder de 5 graden merk je meteen al voordelen: Soepeler en meer grip op een natte weg.

Wanneer het glad is, en in het bijzonder bij sneeuw, zijn de voordelen echt enorm!

Maar je moet je rijstijl er niet naar aanpassen, gewoon rijden zoals je het met normale banden onder die omstandigheden gedaan zou hebben. Op die manier bouw je een flinke reserve in, en waar een ander in de problemen komt heb jij minder of geen last!

Ik heb een setje Gislaved "Euro frost" klaarliggen... Die banden zijn nu ongeveer 4 jaar oud en hebben er nu zo'n 60.000 km onder gezeten. Dit wordt wel het laatste jaar, dan wordt het profiel te weinig (nu nog zo'n 4,5 mm).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook al jaren 2 stel banden ( niet onder de wrangler) onder mn werkauto. zelfs in oostenrijk waar ik kettingen moet omleggen kom ik moeiteloos boven. Neem wel kettingen mee maar zitten nog nieuw in de verpakking. Onder de 7 graden worden je bander stugger en het profiel van winterbanden laat ook beter water afvoeren Als je ergens niet opmoet bezuinigen is het wel winterbanden. 2 e hands ook volop te krijgen van mensen die ander auto kopen en een andere bandenmaat moeten hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Black Moose@Nov 20 2005, 00:05

Hier in Noorwegen rijden bijna alle Jeeps op Cooper banden in de winter.De helft daar van heeft er spijkers op, zoals ik zelf op de wrangler heb.(teveel ijs op de weg)

ohmy.gif  wacko.gif

<div align="right">

Bij mij zitten de spijkers er meestal in !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit er toch aan te denken om ze aan te schaffen. Het is wel ff ca. 500 euries, maar ja eventueel op een mensenleven....... zeer goedkoop natuurlijk.

Alleen probleem velgen nog. Heb op marktplaats intussen al een adv. gezet voor stalen of alu velgen voor de GC.

FF wachten op een mooie aanbieding.

vast bedankt!

GR

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't is niet zo duur als je denkt....

500 euro...

Maar wanneer je de winterbanden er onder hebt, slijten je gewone banden niet! En met een setje winterbanden kun je meerdere jaren doen.... zodra de winterbanden versleten zijn, had je normaal ook bijna een set normalebanden opgereden...

Eigenlijk kost het dus bijna niets.... wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruikte winterbanden kan, mits niet ouder dan 1 jaar...

Reden:

De ontwikkeling van winterbanden is de laatste jaren ontzettend snel gegaan. Winterbanden van een paar jaar geleden presteerden op nat en droog wekdek beduidend minder dan de huidige generatie! Op een droge weg met een temperatuur van 6 graden is de remweg van een zomerband t.o.v. mijn winterbanden de helft! Mijn banden zijn slechts 4 jaar oud....

De nieuwe banden hebben echter al dezelfde remweg als zomerbanden in die omstandigheden, en bieden ook bij sneeuw nog eens meer grip!

Dat komt doordat winterbanden pas een paar jaar in landen als het onze in de picture zijn. Daarvoor was een winterband meer een speciaal product voor landen met veel sneeuw en ijs... Nu de winterbanden breder worden ingezet, wordt er meer naar de weersomstandigheden hier gekeken, en dat merk je in de eigenschappen van de banden!

Lijkt me een goede reden om geen oudere (gebruikte) banden aan te schaffen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, zeker niet...

Maar om ze nu nog aan te schaffen??? Lees de testverslagen in autoweek, autovisie, autokampioen van een paar jaar geleden er nog maar eens op na, of beter: leg ze naast de nieuwste testen!

't Verschil is echt aanzienlijk, halvering van de remweg op droog en nat wegdek vind ik een argument om voor nieuw te gaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een mooi setje velgen via marktplaats gevonden, of beter nog, ze hebben mij gevonden biggrin.gif

Zaterdag halen, € 75,- orginele Jeepie GC velgen, maar met honingraat?? (zijn toch Cherokee velgen?) Passen die dan wel..?...?......slik, dan eerst ff passen voor de zekerheid...............

En dan bij de snelfitter (kwikkie fittie) voor 4 stuks Pirelli Citynet winter plus 225/70/T15, kent iemand deze band (mooi prijsje € 80,-/st bij 4 st.).

Kan er zelf nix van vinden in diverse tests.....

Zouden deze wel goed zijn?? huh.gif

gr

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...