87wrangler Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Die "manifold heater" zin in het inlaatspruitstuk, onder de carburateur. Bij lage temperaturen wordt die ingeschalkeld, zodat je benzine/luchtmengsel niet in het spruitstuk condenseerd. Overigens wordt je spruitstuk ook verwarmd middels de koelvloeistof, dus zodra de motor warm wordt schakelt de thermostaat de heater uit. De heater wordt middels een relais bediend, dat relais zit bij je accu. Op dat relais vind je ook de gezochte blauwe draad! Meter erop, contact aan, en de meter moet 12V aangeven! Contact uit, en de meter moet weer naar 0 gaan. Daarna een draadje trekken en klaar! Heb je trouwens zo'n oliedruk schakelaar, of zit die er bij jou niet op? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Wrangler89 Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Ik HEB zo'n Weber dr op en ik ben het met Wrangler TJ eens : Bestellen zo'n ding en je bent van de ellende af - en veel meer power. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst January 14, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 14, 2006 Ik HEB zo'n Weber dr op en ik ben het met Wrangler TJ eens : Bestellen zo'n ding en je bent van de ellende af - en veel meer power. En dan voor nog meer brutal power: een DUI-ontsteking Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
andretr Geplaatst January 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2006 Na een paar keer een goed bedoeld advies te geven door te zeggend at ik er een weber op moet zetten e.d., dat doe ik dus niet! Hij moet toch zo ook goed lopen?? of heb ik nog de enige jeep die zonder weber rijd?? denk het niet... goed dan nu weer terug Als ik dus de choke aansluit op de blauwe draad zit het zoals het zou moeten zitten maar dan komt er toch nog meteen 12v op als ik start ?? dan gaat de choke er dus weer heel snel af? of zie ik dat nou helemaal fout?? dan schiet ik daar niets mee op... Ik weet niet of ik een oliedruk schakelaar heb? Waar zou die moeten zitten dan??? ik heb wel een oliedruk meter in de auto (die niet goed werkt overigens als ik het contact aandoe staat hij al op 40 en als ik start gaat hij naar de 80?) maar dat bedoel je niet denk ik? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst January 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2006 Na een paar keer een goed bedoeld advies te geven door te zeggend at ik er een weber op moet zetten e.d., dat doe ik dus niet! Hij moet toch zo ook goed lopen?? of heb ik nog de enige jeep die zonder weber rijd?? denk het niet...goed dan nu weer terug Als ik dus de choke aansluit op de blauwe draad zit het zoals het zou moeten zitten maar dan komt er toch nog meteen 12v op als ik start ?? dan gaat de choke er dus weer heel snel af? of zie ik dat nou helemaal fout?? dan schiet ik daar niets mee op... Ik weet niet of ik een oliedruk schakelaar heb? Waar zou die moeten zitten dan??? ik heb wel een oliedruk meter in de auto (die niet goed werkt overigens als ik het contact aandoe staat hij al op 40 en als ik start gaat hij naar de 80?) maar dat bedoel je niet denk ik? Op je choke moet inderdaad direct 12v komen te staan, zodat je motor vanaf de start rijker loopt. En dus op een hoger toerental gaat draaien. (wat is een choke= een mechanisme dat ervoor gaat zorgen dat jouw chokeklep (bovenste klep op carbu) dicht staat, zodat de motor minder lucht binnenkrijgt en dus eigenlijk een rijk mengsel heeft) Naar verloop van tijd gaat de bovenste klep HELEMAAL open en krijgt hij zijn volle luchttoevoer en gaat op een goede verhouding van benzine-lucht lopen. Je oliedrukcontact zit rechtsachter op de motor bijna tegen het schutbord als je voor de auto staat. Normaal zitter er 2 contacten op en één hiervan gaat naar de choke op je carburator. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
andretr Geplaatst January 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2006 oke, dat van de choke snap ik maaaaar ik had het draadje los, dus geen spanning er op..... toen bleef de choke er op staan. Nu zit de draad van de choke op mijn bobine aangesloten en deze krijgt meteen spanning als je het contact aan zet, hierdoor gaat de choke er af. nu staat er ergens (ik geloof zelfs in deze post) dat de bobine maar 9v krijgt, dat betekend volgens mij dat als er 12v op komt de choke er nog eerder af gaat..... toch?! nu snap ik er helemaal nix meer van?!?!? een draad vanaf mn oliedrukcontact???? de choke werkt toch met warmte en kou?? dan zou ik als simpele ziel denken dat er een draad vanaf mn watertemp sensor zou moeten komen??? of werkt dat oliedrukcontact ook met warmte? ik heb trouwens net even achter/naast mn accu gekeken, daar zitten wel twee relais maar geen blauwe draad??? ook zit er een zwart kastje met een plaatje met diodes waarvan er 1 draad geen goed contact maakte, deze ingespoten met wd40 en goed op de plaat geschoven en het "klemmetje" vast geklikt zodat de stekker niet weer los schiet.... maar waarvoor is dat diode printplaatje eigenlijk?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 17, 2006 eh... ff één voor één... 1- Die theorie van je: Klopt! Choke zal er (iets) eerder afgaan! Da's echter eenvoudig af te stellen door het bi-metaalhuis te verdraaien. Waarschijnlijk merk je er echter weinig van.... 2- Die draad hoort via een oliedruk kontakt te gaan. Niet te verwarren met de oliedruksensor! Als het goed is, zit er vlakbij je oliefilter een sensor met een draad er aan, da's de sensor voor je oliedrukmeter. Meteen daarnaast (op een soort "verloop- /T-stuk") zou nog een apparaatje moeten zitten, met daarop 2 aansluitingen. Da's de oliedruk schakelaar t.b.v. de choke! Die zit ertussen, om te verkomen dat je choke er al afgaat als je de auto even op contact zet. Door die schakelaar krijgt de choke pas spanning als de motor oliedruk heeft en dus daadwerkelijk loopt! Ik moet nog ergens een foto van die schakelaar hebben, ik probeer 'm straks nog even te vinden.... Overigens is het niet zo'n ramp als je de choke rechtstreeks voedt hoor, gewoon de auto niet op contact laten staan 3- De dioden zitten er om een scheiding te maken tussen de verschillende componenten die een iets verhoogd stationair toerental kunnen aanvragen. Aan de zijkant van je carburateur zit daarvoor een vacuum en/of electrisch gestuurt "motortje". Deze dioden zitten aan de afgaande kant aangesloten op één van de drie vacuum ventielen achteraan op je kleppendeksel. Dit ventiel kan aangestuurd worden door de computer (via één van de relais bij de accu), de achterruitverwarming of de airco. Wanneer die dioden er niet zaten, zou bijv. je achterruitverwarming kunnen aangaan wanneer je de airco aanzet... Enig speurwerk leerde me dat de "manifold heater" niet door één van de relais bij de accu geschakeld wordt.... Er zit ergens een relais aan de kabelboom "getaped"... Dat is 'm, dus daar zou de blauwe draad ook aan moeten zitten! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
andretr Geplaatst March 16, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2006 zo terug van weggeweest........ ik heb het bi-metaalhuis verdraad, en daar merk ik (helaas) heel veel van. aan de ene kant werkt het nu goed, de choke blijft er toch wel een stuk langer op staan!!! das beter! MAAAAR nu is het een en al bokken en bonken als de choke er op staat... zucht!! moet ik dan nog wat meer afstellen???? dat draadje zit dus wel goed daar, op contact laten staat is toch zowizo slecht?! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 16, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 16, 2006 Op contact laten staan is idd slecht, wat dat aangaat zit 'ie wel goed. En dat bonken/stoten.... doet 'ie dat constant ( ook stationair) of alleen als je gasgeeft? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
andretr Geplaatst March 17, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2006 dat stotteren doet hij constant..... totdat hij echt warm is. Dus ik denk dat ik de choke te ver gerdaait heb?? ik ga em in ieder geval weer een stukje terug draaien. (ik heb em nu ongeveer 1 a 1.5cm verdraait, als je meet hoe de aansluit lip zit van het beruchte draadje) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 17, 2006 Rapporteren Share Geplaatst March 17, 2006 ow.....1½ cm is wel wat ver ja.... een mm of 4 per keer moet je hem verstellen, en zo de beste stand zoeken... Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
andretr Geplaatst March 22, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2006 hahaha oke....... ik dacht dat alleen die "schuif" verschoven zodat hij em langer hoog liet lopen maar blijkbaar blijft de choke klep in de carb. nu ook heel dicht staan. ik heb em terug gezet (voor mn gevoel weer naar hoe het was???) en het gaat nu weer oke, de choke blijkt er wel langer op te blijven.... en het stotteren is (bijna) weg. ik dacht dat het makkelijk was, maar helaas voor mij hebben jullie hier wel gelijk en is het een $%^& klus die choke goed afstellen *edit 23-03-2006: helaas vanochtend weer een en al stotteren..... ik ga em nog wel wat terug zetten. ben ik nou de enige die moe wordt van dit soort dingen aan die auto...........ZUCHT! *edit 08-04-2006: de jeep is verkocht, kan niets meer afstellen of bekijken, dus van mij komt er geen input meer in dit topic. bedankt voor alle hulp!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.