Spring naar bijdragen

stotterende motor


andretr
 Share

Recommended Posts

zooo daar ben ik weer..... helaas heeft mn jeepie weer wat! grrrr ik wordt een beetje moedeloos van dat "ding"

ik heb al tijden last van het probleem dat als ik start, ik "hem" minimaal 15 a 20 seconden rond de 1200 toeren moet hoeden anders valt hij uit... (als je dat niet doet start ie overigens wel weer meteen hoor dus das ook niet zo heel erg)

maar nu heb ik dus een probleem war ik niet mee wil leven!!! vanmorgen weer dus, als ik start gaat het goed, daarna rijden ook geen probleem tot dat ik een kilometer gereden heb en dat gaat hij stotteren en als ik em dan niet "op het gas hou" slaat ie af (das dus heel erg rot remmen voor een verkeerslicht!! in zn vrij en dan met je linker voet proberen te remmen!!) ik heb geen idee wanneer dat stopt want ik woon maar 5 km van mn werk maar ik heb dus de laatste 4 km een stotterende auto sad.gif

ik heb laatst de verdelerkap ed vervangen dus dat kan het dan niet zijn zou je (ik iig) zeggen?!

Het is volgens mij geen vochtprobleem want het heeft al een aantal keren geregend maar toen had ik er geen last van?? het enige wat over blijft is kou?? maar zo koud is het nu nog niet zou je zeggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die bypass zou je probleem kunnen verhelpen, maar ook de automatische choke afstellen kan helpen.

Als je de motor net hebt gestart ( volgens de juiste procedure: 1x het gas geheel onderin trappen, loslaten en dan starten zonder gas te geven) Hoeveel toeren loopt de motor dan?

Juiste waarde is ongeveer 1800-2000 toeren, met dit weer mag het iets meer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat moet ik allemaal doen voor die bypass dan?? die paarse en oranje draad, en de stappenmotor los, is dat alles????

heb trouwens vanmorgen geprobeert te starten "zoals het hoord" dan loopt ie 2 seconden op 6 a 700 toeren en valt dan uit, de tweede keer rond de 5 a 600 ongeveer 5 seconden, daarna maar weer gestart met het gas een beetje ingetrapt....

op de choke 1800 - 2000 toeren ohmy.gifohmy.gifohmy.gif dat is veel?! ik kom met rijden amper boven de 2000 uit ph34r.gif als ik een keertje gek doe draait ie 2500 toeren! maar dan is ie wel warm natuurlijk....

maar de choke afstellen heeft dat wat te maken met dat stotteren van de motor? helpt ws wel tegen het afslaan..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te horen werkt je choke dus niet. Dat zou de reden van je probleem best eens kunnen zijn!

Controleren of 'ie werkt doe je als volgt:

- Zorg dat je motor geheel afgekoeld is.

- Trap het gaspedaal 1x volledig onderin.

- Doe de motorkap open en demonteer het luchtfilter

- Kijk bovenin de carburateur, als het goed is zit de chokeklep dicht of bijna dicht

- Zoja -> controleer of de nok van de gasklep op het hoogste gedeelte van de getrapje schijf staat.

- Ja? Start dan de motor en laat hem warmdraaien.

- Geef een beetje gas en laat de motor daarna weer stationair draaien

- Als het goed is, is de chokeklep nu open en de getrapte schijf helemaal terug gedraaid.

- draai nu de getrapte schijf met de hand( terwijl je wat gas geeft op de carburateur) naar de hoogste nok en laat het gas los.

- stel nu de stelschroef welke tegen de getrapte schijf zit, zoveel bij dat de motor ongeveer 2200 toeren loopt. ( lijkt erg veel, maar bij koude motor is het veel minder!!)

- monteer alles weer en laat de motor volledig afkoelen!!

- Bij koude motor -> testen!

Succes!

Owja.... kontroleer eerst ff of je ontsteking goed werkt en afgesteld staat!

Wat de By-pass betreft: het loshalen van de stekker mag je niet "zomaar" doen! Daar dien je eerst een procedure bij te volgen, om te voorkomen dat de 2 "Mixture needles" je afstelling in de war schoppen! Ik zal even op het internet zoeken naar een artikel waarin dat exact wordt beschreven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb wel laatst een stroomdraadje losgetrokken dat naar mn carb loopt... deze zat bij mn ontstekings draad gefrumeld.. misschien is dat al wat (schiet me ineens tebinnen.. unsure.gif )

verder zal ik van het weekend eens kijken naar de choke! lukt me nu niet ivm werk 'sochtends.

ik wordt helemaal frusty.gif van dat ding momenteel!!!

als je nog iets kan vinden over die bypass graag ( het liefst in het nederlands ph34r.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ehh.. als dat stroomdraadje aan de kleppendekselzijde op de carb zat, issie van de choke... tongue.gif

Maar dan zou de choke er nu dus op moeten blijven, met een veel te snel draaiende of verzuipende motor als gevolg... sad.gif

Het lijkt er dus op dat er van de afstelling van de choke ook niet veel klopt, of dat de boel vast zit... Pas wel op met smeren van de stangetjes... door vastkleven van vuil, en dik worden van de olie cq vet bij koude, zal je choke na een paar weken weer niet werken of blijven hangen!

Als 'ie vast zit: uit elkaar halen en reinigen, beetje teflonspray eraan en monteren!

( enne... laat die 2 schroefjes van de chokeklep niet in de carb vallen, das n.l. een heel gevis! Jaja.. ervaring.. rolleyes.gif )

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 goede oplossing voor al de originele carburatie-problemen:

plaats een dubbele weber conversie carburator, gebruik wel de grote versie met de 2 kleppen van dezelfde doormeter.

Ik had dit gedaan bij mijn CJ7 en jongens wat een verschil, veel meer brute trekkracht en veel gemakkelijker af te stellen van zowel choke, als je mengsel als je stationnair toerental.

Doe je dit met een combinatie van de speciale DUI-ontsteking en 35" slippen door op asfalt.

Ik had bovenstaande configuratie op mijn CJ en reed met 35" vlotter dan mijn huidig TJ met 4.0l op 33".

Moest je z'on carbu willen of nog verdere vragen hierover hebben, laat je maar iets weten hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@87wrangler bedoel je dan het vervangen van de inlaatcollector en de cilinderkop of past de inlaatcollector van een 4.0 rechtstreeks op een 4.2?

Je gaat toch ook nog op andere dingen moeten letten, je hebt een krukas-signaalnodig en bij de nieuwe modellen zelfs een BDP-signaal, je dient lambda-sondes in je uitlaat te monteren en een computer te installeren en eventueel je klokken nog aanpassen ook. Om nog maar te zwijgen van je benzine-pomp en dergelijke. Jij hebt een volledige 4.0l ingebouwd, jij bent voldoende op de hoogte van mechanica en electronica. Maar voor een minder ervaring iemand een serieuze en dure onderneming.

Ik blijf erbij de 4.2l is een zalige motor met voldoende koppel op die lage toeren, kietel hem een beetje door een spaghetti-uitlaat, Weber-carbu, DUI-insteking, andere nokkenas en inlaatcollector en je laat vele 4.0 achter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die inlaatcollector past rechtstreeks, de uitlaat niet. (maar die hoeft ook niet)

Je tellerwerk hoef je niet te vervangen, zeker niet als je een '91 of ouder systeem neemt. En het krukas signaal kun je ook van de krukaspulley halen. Daar zijn setjes voor in de handel. Een lambda sonde zit er al in, hoogstens moet je er een andere in schroeven! En de pomp is wat lastiger, echter je kunt ook een externe pomp gebruiken (De Opel Senator heeft een mooie externe) en die tussen de aanvoerleiding plaatsen.

Kijk hier maar eens: -KLIK-

Dit gaat over een gekochte set maar alle delen, behalve de pomp, zijn gewoon standaard Jeep 4.0iHO delen!

Al met al best te doen, al geef ik toe dat je wel vaker aan auto's gesleuteld moet hebben om het allemaal een beetje vlot in orde te krijgen.

Zo'n Weber is natuurlijk ook een optie, maar kost al met al ook een lieve duit en je hebt nog steeds een carb, met alle nadelen daarvan....

Maar goed, daar ging dit topic niet over.... ik ben ervan overtuigd dat die carter van André het weer gaat doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het weekend "het" draadje weer aangesloten, wel op de verkeerde mannier want hij zit weer bij de + van mn bobine maar de choke gaat er nu wel helemaal vanaf, en dat is ook veel waard (ruim 2 kilometer per liter verder dus!!)

Ik heb de boel afgesteld op 2000 toeren op de volle choke (das schrikken sochtends hahaha maar duurt gelukkig maar even) en ik kan nu starten zoals het hoort 1x trappen en dan sterten zonder gasgeven biggrin.gif

alleen nu gaat de choke er weer heel vlug af volgens mij, op het punt waar hij hiervoor begon met stotteren (dit is na ongeveer 1 km) is nu de choke er bijna helemaal af en loopt de motor maar 400 / 500 toeren en soms nog minder (hij blijf dan echt nog net lopen..) maar dit komt zeker doordat "het " draadje bij de bobine zit?? waar hoort deze normaal op?? ik kan in het Haynes boek niet vinden waar hij op moet?????

nog een ander probleem wat ik nu weer terug heb, als ik rustig rij (meestal dus) en plots gas geef (met nat weer erg leuk in de bochten tongue.gif ) houd hij eerst in zo'n seconde ofzo en dan gaat ie wel? toen de choke bleef hangen had ik dat niet.... kwestie van af (laten??) stellen van de carburateur??

* 87wrangler, heb je al iets gevonden voor me mbt die bypass?? ik heb alleen maar beschrijvingen in het engels gevonden en daar kom ik niet helemaal uit helaas unsure.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's het gekl**t met die automatische choke's... ze werken altijd te lang of te kort!

Je kunt de chokedeksel, waar dat draadje aanzit, wat verdraaien ( eerst ff de schroefjes van de klemring wat lossen), waardoor de choke er wat langer opblijft. Nadeel is, en dat kun je bijna raden, dat de choke er mogelijk in het voorjaar te lang op blijft!

Ook kun je kijken of de regelschroef, waarmee je het toerental hebt afgeregeld, op het moment dat de motor te laag gaat lopen nog tegen een nok van de getrapte schijf rust. Een slag extra indraaien zou je dan kunnen helpen, maar dan gaat je toerental direct na de start natuurlijk ook weer iets omhoog sad.gif .

Het blijft lastig..... en eigenlijk is het een keuze tussen een loeiende of een afslaande motor! huh.gif

Dat de draad bij de bobine opzit, is niet standaard. Normaal zit hij op een aparte plus, met een oliedrukschakelaar ertussen die het verwarmingselement van de choke afschakelt als de motor niet loopt! Maar op de bobine werkt wel, enigste nadeel is dat de vonk wat zwakker wordt door het extra stroomverbruik over de begrenzingsweerstand van de bobine.

Dat hij inhoudt, is een wat te arm mengsel op het moment van gas bijgeven. Mogelijk werkt je accelleratiepomp niet goed, of is de carburateur vervuild; een kwaal van de Carter BBD....

Dan de By-pass:

Het begint er op te lijken dat ik zelf maar eens aan het vertalen moet slaan.....

Ik zal dat eerdaags doen, en het daarna in "Tech Papers" posten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat hier toch over de 4.2l hé, werkt die bobine niet op 9V? Ik dacht dat de +-draad die naar de bobine gaat eigenlijk een weerstandsdraad is, zodat je onder het starten, wanneer je niet altijd 12V meer hebt toch een goede vonk hebt door de 9V bobine. In ieder geval bestaat dit systeem bij vele andere auto's.

Wanneer jij dan hiervan aftakt komt er niet de volledig 12V op je verwarmingselement van je choke en zal hij bijgevolg ook niet naar behoren werken en eventueel niet ver genoeg open gaan.

Klopt dit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

klopt...

Maar dan zou hij dus alleen maar langer choken! En nu heeft hij juist het omgekeerde. Maar direct op een 12 volt aansluiting zou wel het beste zijn, da's absoluut waar! Al was het alleen al omdat de bobinespanning nu wat lager is door die extra last achter de voorschakelweerstand!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
zooo daar ben ik weer..... helaas heeft mn jeepie weer wat! grrrr ik wordt een beetje moedeloos van dat "ding"

ik heb al tijden last van het probleem dat als ik start, ik "hem" minimaal 15 a 20 seconden rond de 1200 toeren moet hoeden anders valt hij uit... (als je dat niet doet start ie overigens wel weer meteen hoor dus das ook niet zo heel erg)

maar nu heb ik dus een probleem war ik niet mee wil leven!!! vanmorgen weer dus, als ik start gaat het goed, daarna rijden ook geen probleem tot dat ik een kilometer gereden heb en dat gaat hij stotteren en als ik em dan niet "op het gas hou" slaat ie af (das dus heel erg rot remmen voor een verkeerslicht!! in zn vrij en dan met je linker voet proberen te remmen!!) ik heb geen idee wanneer dat stopt want ik woon maar 5 km van mn werk maar ik heb dus de laatste 4 km een stotterende auto sad.gif

ik heb laatst de verdelerkap ed vervangen dus dat kan het dan niet zijn zou je (ik iig) zeggen?!

Het is volgens mij geen vochtprobleem want het heeft al een aantal keren geregend maar toen had ik er geen last van?? het enige wat over blijft is kou?? maar zo koud is het nu nog niet zou je zeggen...

Hoop dat dit goed gaat !

Oke, je zou eens kunnen kijken naar de accu. Accu is o.a. bevestigd middels een metalen afdekplaatje. Na verloop van tijd ontstaat er corrosie op de moeren waarmee dit plaatje bevestigd is. Zodra dit gebeurt, gaat de auto onregelmatig lopen. Even schoonmaken en weer gaan !

Green !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoop dat dit goed gaat !

Oke, je zou eens kunnen kijken naar de accu. Accu is o.a. bevestigd middels een metalen afdekplaatje. Na verloop van tijd ontstaat er corrosie op de moeren waarmee dit plaatje bevestigd is. Zodra dit gebeurt, gaat de auto onregelmatig lopen. Even schoonmaken en weer gaan !

Green !

blink.gifblink.gifblink.gif

Dit mag je mij eens haarfijn uitleggen.

On topic: heb je de bobine gecontroleerd op scheurtjes? Als er (haar)scheurtjes in zitten kan er vocht bij de wikkelingen komen wat onregelmatig lopen tot gevolg kan hebben. Heb je wel eens langere stukken gereden? Als het na een goeie 15km minder wordt kun je dit in principe wel uitlsuiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben ook wel benieuwd naar de verdere uitleg van Green?! bedoel je de beugel waar de accu mee vast zit???? dat zou er niks mee te maken kunnen hebben zou je zeggen..... toch?!

Als ik wat langer rij en hij is echt helemaal warm heb ik geen problemen, dan loopt hij heel mooi en rustig zelfs!!

het gaat nu redelijk, alleen gaat de choke er nog steeds heel vroeg af dus daardoor gaat ie uit, maar ik heb nog steeds niet de juiste aansluiting gevonden op mn blok voor dat draadje (die nu op de bobine zit) wat van/naar de carb loopt.... dat haynes boek heb je dan ook geen $%^& aan.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Naar mijn weten kloppen de schema's van Haynes wel. Je zou inderdaad kunnen proberen de choke opnieuw af te stellen.

Klopt het dat bij een Jeep de choke werkt dmv een bi-metaal welke nadat er spanning op gekomen is de choke klep openstuurt?

Als dit zo is en jouw choke stuurt te snel open dan zou er dus teveel stroom door heen gaan.

Dit kan veroorzaakt worden door verkeerd aansluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teveel stroom geeft inderdaad meer warmte...

Echter... De weerstand van de bi-metaal is een redelijk constante factor.. Volgens de wet van ohm loopt er bij een lagere spanning ( en dat heeft de bobine +) dus ook een lagere stroom! Dus zou de choke er juist langer op moeten blijven staan! Neemt niet weg dat een andere plusdraad beter zou zijn, als is het alleen al om de weerstandsdraad naar de bobine te ontzien en een sterkere vonk te krijgen.

En wat de schema's in de Haynes betreft: Die zuigen! tongue.gif De 4.2 wordt er in het geheel niet in meegenomen! Daarnaast zijn er zo'n beetje elk jaar andere draadkleuren gebruikt, maar daar vind je daar niets van terug...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

ik heb wel een schema gevonden (pdf staat hier : http://www.xs4all.nl/~illusion/Wrangler/Jeep_Engine_4.2.pdf )

daar zie ik linksonderin staan dat het de blauwe draad moet zijn maar kan ik nu een blauwe draad uit mn draadboom peuren ??? ik denk het niet he? die kleur zal wel meer gebruikt zijn??

andere vraag als ik "die" blauwe draad ga zoeken, wat is een "manfold heater" ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...