Spring naar bijdragen

2" bodylift


marc van rossem
 Share

Recommended Posts

Ik ben vandaag begonnen aan de 2" bodylift voor mijn wrangler. Na de 4" suspension lift en de 33-ers, lopen de banden aan op de wielkasten achter.

Na eerst een beetje rond gevraagt te hebben, heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en ben ik begonnen met het demonteren.

Als eerste de radiator. 6 boutjes dus zo klaar dacht ik. FOUT!

Het eerste boutje ging prima, maar bij de tweede begon al de ellende. Eerst het reservoir van de stuurbekrachtiging losmaken en aan kant zetten. toen het boutje losdraaien en "knak". Gelukkig de bout is heel maar het "moertje" brak. Zo'n moertje is eigenlijk een soort paperklip met schroefdraad. Op zich een goed systeem omdat er dan ook meteen iets van een ring is geplaatst. Maar het materiaal is, in de loop van de jaren, zo zwak geworden dat het weinig nodig heeft om te breken. En dan ben je de sigaar, je bout draait namelijk dol. Ik moest dus de afgbroken paperklip zien tegen te houden, en dat is niet makkelijk. Zeker niet omdat je er gewoonweg niet makkelijk bij kunt komen. Ik had natuurlijk de hele grill weg kunnen halen, maar ik hou van moeilijk doen. Dus.... twee uur later, een heleboel schuttingtaal en ongeveer 400 schaafwondjes verder, ja hoor de radiator is los.

Volgende: De uitlaat. Vlak voor de achteras heb ik het rubber van de bevestiging los gemaakt, en 1 boutje van de beugel eruit gehaald. Na het drama van de radiator, een snel en makkelijk klusje waar ik weer een beetje zelfvertrouwen door kreeg.

Ik kon eindelijk beginnen met het losmaken van de body. 11 bouten die ik met enige kracht wel los kreeg. In de manual stond: bouten losdraaien maar nog niet verwijderen; zo gezegt zo gedaan. Daarna vermelde de manual bij het liften: begin aan de passagies kant door de body te liften met een krik en een blok hout.

Okay, op zich gaat dat goed, als je maar goed oplet waar je het blok hout plaatst om schade te voorkomen (aan auto maar ook aan mijn ledematen).

Onder de deur bevinden zich 3 punten, aan de achterkant van de body zit een punt, maar er moest er nog één zijn. Na enig speurwerk heb ik die ook gevonden. Vlak voor de achteras, wat meer naar binnen, zitten ook 2 punten (aan elke kant 1 dus 1 links en 1 rechts van de auto). En deze zijn erg uitdagend. Ik heb tot op dit moment de body nog niet zo hoog kunnen krijgen zodat ik de oude rubbers eruit kon krijgen. De krik wou wel maar de hele auto kwam omhoog. Daarbij zitten de rubbers erg vast geplakt en je kan er niet bij met een schroevedraaier om het rubber eruit te wippen.

Inmiddels is het gaan schemeren, en ben ik mijn gereedschap op gaan ruimen, morgen weer een dag.

Maar wie er een tip heeft hoe ik deze 2 punten los kan maken en vervangen, ik hou mij aanbevolen.

Meer volgt.

Marc

P.S. mijn dank gaat uit naar de weergoden, ondanks de voorspelling was het droog en das wel zo prettig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by marc van rossem@Oct 22 2005, 20:29

Maar wie er een tip heeft hoe ik deze 2 punten los kan maken en vervangen, ik hou mij aanbevolen.

<div align="right">

Gewoon een dopsleutel pakken en losdraaien die bouten laugh.giflaugh.gif

Denk ook even aan je stuurstang die kan ook het een en ander tegenhouden.

Let ook even op je remleidingen en elektra als je gaat tilen aan je body.

Groeten Bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

inderdaad ja mad.gifmad.gif

Want het daalt in Nederland allemaal naar een bedenkelijk niveau (of nivo: mag tegenwoordig ook).

Die ene oude mevrouw die vroeger presentatrice was van "Het journaal" en die je zag in het programma over "50 jaar Journaal", antwoordde op de vraag: "Wat is uw tip voor aanstormende kandidaten voor de presentatie van "Het journaal"?

"Zij moeten duidelijk spreken en goed de Nederlandsche taal beheersen"

Nou, dat zeg genoeg dunkt me. Het is ook tenenkrommend hoeveel fouten die NOS-jongens-en-meisjes tegenwoordig maken,

Wie kun je nu nog vertrouwen in Nederlandse taal.

Maar goed, mijn reactie was echt off topic. unsure.gif

Als ik meer sleutel reageer ik wel eens technisch-inhoudelijk.

It takes every kind of people to make the JEEPforum go 'round

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmm..off topic.. altijd fijn rond deze tijd. (01:30 unsure.gif ) smile.gif

Als Nederlands taalpurist maak je wel graag gebruik van een engelstalige slogan als handtekening. En hebben we een leuke Nederlands woorden combinatie voor 'off-topic'? wink.gif

Maar genoeg gebralt:

Radiateur en radiator betekenen precies hetzelfde, mogen allebei in het nederlands en het ènige verschil is dat radiator afgeleid is van het franse woord radiateur.

...ja, je mag het opzoeken. smile.gif

Goed bezig Marc.

cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk bleek dat de beruchte rubbers helemaal niet weg moesten. ik heb ze dus gewoon laten zitten en de bodylift op de rubbers geplaatst.

Moet je ook niet de rubbers rond je versnellingspoken verwijderen

en een stukje weg vijlen zodat hij dalijk weer in z'n 2 e versnelling valt

en er niet steeds uit schiet .????

Ik was zelf van plan om de pook te verwarmen en iets te verbuigen, maar tot die tijd heb ik het rubber rondom de pook losgehaald en dat werkt ook (alleen kom je met de tweede en de vierde versnelling tegen je cubbybox (bij mij is dat dus de "koektrommel" voor de taalpurist wink.gif )) komt in de lente vast wel weer in orde, mij nu veel te kout op straad tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...