Jump to content
Sign in to follow this  
Roy Morsink

lekkage bij peilbus automaatbak

Recommended Posts

Ik heb een lekkage bij de peilbuis van mij automaatbak (dacht een TF A999) de automaatbak is jongstleden voorzien van nieuwe ATF olie.

Daarbij filter en pakking vervangen en door montage van een nieuwe flexplate is de bak los geweest van de motor, daarbij is bij demontage en montage de peilbuis iets verdraaid waar deze nu dus lekt, nu is mijn vraag of de buis bij een A999 is voorzien van alleen een te vervangen O-ring of een ander rubber / afdichting, en is deze ook te vervangen zonder dat ik de automaatbak hoef te ontdoen van de/alle ATF olie?

Iemand misschien een goede tip, ik kan hier namelijk niets over vinden!?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij de xj kan je de peilbuis losmaken, deze zit met een beugeltje en 1 bout vast aan de behuizing van de starter krans, Mocht dat bij jou ook het geval zijn dan ben je redelijk snel klaar.........

Edited by ARS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is dan gelijk aan de YJ, de buis zit inderdaad vast met een beugeltje aan de behuizing, heb deze reeds los maar durf de buis er nog niet uit te trekken omdat de olie er dan uit stroomt naar mijn idee of valt dit wel mee??

Is de afdichting in deze dan een O-ring of een rubber manchet, ik kan namelijk aan de buienzijde geen rubber zien dus lijkt me dan een o-ring toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt is een o ring, 

Geloof niet dat er veel olie uit kan lopen, voor de zekerheid bakkie eronder

Share this post


Link to post
Share on other sites

staat er al onder :unsure:, deze lekt al iets na het ontdoen van al het zand en modder rond de buis zodat deze gemakkelijk verwijderd kan worden en voorzien van nieuwe O-ring...

Straks maar een poging wagen met als back-up een soort van kurk om het gat tijdelijk op te vullen...! 

 

dank voor de reactie! :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een lopende motor valt het mee, met een stilstaande motor komt er toch al snel een liter uit hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad een eitje, max. 20 min werk totaal...

buis eruit getrokken (beetje stikken en draaien) en het gat zo snel mogelijk voorzien van een kurk (vrouwlief door de week maar aan de drank gezet, is uiteindelijk voor een goed doel toch..)!

wel snel handelen want komt best wat ATF olie uit, met draaiende motor was inderdaad een betere optie geweest maar soms ook wat warm aan de handjes..

aan de onderzijde van de buis zit een inkeping met daarin de O-ring, deze was inderdaad aan vervanging toe!

gelukkig ben ik in bezit van een assortimenten doos O-ringen dus voorzien van de juiste in dit geval (R-10 diameter 13,95 dikte 2,62) deze geplaatst in de inkeping en gehele buis teruggeplaatst in de automaatbak, deze weer vastgezet aan de behuizing en alles weer schoongemaakt! 

Ziet er naar uit dat m'n JEEP voorlopig weer lek vrij is... 😁

IMG_8891.JPG

IMG_8892.JPG

IMG_8893.JPG

IMG_8894.JPG

IMG_8895.JPG

IMG_8896.JPG

IMG_8897.JPG

IMG_8898.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

snap nu dat hij gaat lekken en bij verwijderen veel olie verliest, de bak van de XJ is anders. Daar zit aan het carterdeksel een pijpje welke al een 15 cm omhoog steekt, daarin komt dan de piijp van de pijlstok :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam inderdaad wel wat uit, maar als je goed voorbereid valt het morsen wel mee!

Wel te doen dus, was alleen beter geweest om dit bij vervangen van filter en olie mee te nemen!

Weer wijze les voor de volgende keer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×