Spring naar bijdragen

geluid radio valt weg met melding AMP CLIP??


Nor
 Share

Recommended Posts

Ik heb een heel vervelend probleem sad.gif en misschien weet 1 van jullie wat het is:

In mijn Gr. Cherokee ('95) zit originele Chrysler(Alpine) radio (type 5269488, die met 6 presets) en Infinity versterker onder de achterbank.

Mijn probleem is dat als de radio aan is, er om de haverklap een melding in het dispay komt 'Amp clip'. Dan is er ook geen geluid. Soms duurt het kort en kan ik het volume weer opdraaien, soms duurt het langer en blijft het dus stil. Weet iemand wat dit is?? Ik wordt er gek van want ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. groet Nor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Nor@Oct 4 2005, 21:02

Ik heb een heel vervelend probleem  sad.gif en misschien weet 1 van jullie wat het is:

In mijn Gr. Cherokee ('95) zit originele Chrysler(Alpine) radio (type 5269488, die met 6 presets) en Infinity versterker onder de achterbank.

Mijn probleem is dat als de radio aan is, er om de haverklap een melding in het dispay komt 'Amp clip'. Dan is er ook geen geluid. Soms duurt het kort en kan ik het volume weer opdraaien, soms duurt het langer en blijft het dus stil. Weet iemand wat dit is?? Ik wordt er gek van want ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. groet Nor

<div align="right">

Dit is dat de versterker in de klip gaat.

Op zijn hollands de eindtrap wordt te heet.

Kan normaal als je hem heel hard heb staan.

Maar als hij zacht staat en het gebeurd, zit er bijna altijd sluiting in een speaker.

Of de eindtrap in de versterker is aan zijn einde.

Je moet eens voelen of de versterker zeer heet is als het geluid op normaal geluid sterkte staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oke dan, het is inderdaad als de radio ook zacht staat. Hoe kan ik nu het beste het probleem opsporen? Moet ik dan iedere speaker afzonderlijk afkoppelen en dan afwachten of het weer mis gaat? Net zolang tot ik de juiste speaker te pakken heb. En het lijkt me dan dat ik bij de speaker zelf moet afkoppelen.

Of is dit niet echt de methode om erachter te komen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Nor@Oct 4 2005, 21:15

oke dan, het is inderdaad als de radio ook zacht staat. Hoe kan ik nu het beste het probleem opsporen? Moet ik dan iedere speaker afzonderlijk afkoppelen en dan afwachten of het weer mis gaat? Net zolang tot ik de juiste speaker te pakken heb. En het lijkt me dan dat ik bij de speaker zelf moet afkoppelen.

Of is dit niet echt de methode om erachter te komen?

<div align="right">

Ik zal op de radio elke speaker afhangkelijk aansturen.

Mogelijk als ze allemaal aan staan dat 1 het er al niet doet.

Spoel in de speaker staat dan vast. Of de lak die op het koper draad in de speaker zit is eraf. Dit is een isolatie lak. Sluiting in de spoel!!!

Of toch gewoon een defect in de eindtrap.

AMP staat voor amplifier

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by www.jeepie.nl@Oct 4 2005, 20:28

Ik zal op de radio elke speaker afhangkelijk aansturen.

Mogelijk als ze allemaal aan staan dat 1 het er al niet doet.

Spoel in de speaker staat dan vast. Of de lak die op het koper draad in de speaker zit is eraf. Dit is een isolatie lak. Sluiting in de spoel!!!

Of toch gewoon een defect in de eindtrap.

AMP staat voor amplifier

<div align="right">

Maar kom ik er nou achter als ik de speakers 1 voor 1 afkoppel? Of is dat een houtjetouwtje methode. De versterker wordt trouwens niet echt heet als de radio speelt. thnx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Nor@Oct 4 2005, 21:38

Maar kom ik er nou achter als ik de speakers 1 voor 1 afkoppel? Of is dat een houtjetouwtje methode. De versterker wordt trouwens niet echt heet als de radio speelt. thnx

<div align="right">

Nee het beste is alle speakers op achter zeten, en dan bijvoorbeeld alleen rechts.

En zo allemaal doen. (een uitgang niet belasten is ook niet goed)

Maar als de versterker niet heet wordt en toch de melding AMP CLIP geeft dan is meestal de kans dat er een eindtrap naar de kl.t.n.is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas.... mad.gif ik heb alle speakers 1 voor 1 afgekoppeld en iedere keer weer Amp Clip. De versterker helemaal losgekoppeld en proberen te openen maar dat lukt niet echt, ondanks dat ik alle schroefjes los had..? Klote dus.

Ben bij een audio inbouw station geweest en die geven aan niets te kunnen doen want zij hebben geen gegevens van de versterker etc. omdat het een soort eigen merk is, weliswaar door Alpine/Infinity gebouwd. Ze kunnen de radio+versterker opsturen naar de importeur maar garantie dat het dan wel werkt krijg ik niet. Ze willen evt. wel de bedrading doormeten maar aangezien ik alle speakers al los gehad heb lijkt me dat ook niet zoveel zin hebben, toch?

Moet ik er nu dan toch vanuit gaan dat het een eindtrap is? En is dat duur om te laten repareren of kan ik dan beter een andere versterker kopen?

Kan het niet aan de radio liggen?

Vast bedankt, Gr. Nor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien hebben andere in het forum nog een idee.

Alle uitgangen doen het nu wel.

Geen 1 die slecht klinkt.

Ja of het de radio kan zijn. Naar mijn weten niet.

Daar zit alleen de voorversterker in. Met een zeer laag uitgangs nivo.

Als je de speakers meet zijn ze dan allemaal de zelfde Ohm-se waarde.

Bijvoorbeeld twee voor. L en R gelijk enz....

Nou ja misschien nog andere op het forum....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Nor@Oct 5 2005, 16:31

Helaas.... mad.gif   ik heb alle speakers 1 voor 1 afgekoppeld en iedere keer weer Amp Clip. De versterker helemaal losgekoppeld en proberen te openen maar dat lukt niet echt, ondanks dat ik alle schroefjes los had..? Klote dus.

Ben bij een audio inbouw station geweest en die geven aan niets te kunnen doen want zij hebben geen gegevens van de versterker etc. omdat het een soort eigen merk is, weliswaar door Alpine/Infinity gebouwd. Ze kunnen de radio+versterker opsturen naar de importeur maar garantie dat het dan wel werkt krijg ik niet. Ze willen evt. wel de bedrading doormeten maar aangezien ik alle speakers al los gehad heb lijkt me dat ook niet zoveel zin hebben, toch?

Moet ik er nu dan toch vanuit gaan dat het een eindtrap is? En is dat duur om te laten repareren of kan ik dan beter een andere versterker kopen?

Kan het niet aan de radio liggen?

Vast bedankt, Gr. Nor

<div align="right">

Misschien eens ff een andere radio proberen als dat mogelijk is ??

Kan je iig wat vergelijken cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien heb ik het gevonden... smile.gif er zitten boven het dashboard natuurlijk ook nog speakers en daarvan doet de rechter het niet. Dus afgekoppeld en tot op nu nog geen amp clip....zou het nu goed zijn?? I hope so.. ( al blijft de muziek van de motor ook errug leuk om te horen!) Jullie in ieder geval bedankt voor de input, lekker hoor dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Nor@Oct 5 2005, 18:47

misschien heb ik het gevonden...  smile.gif   er zitten boven het dashboard natuurlijk ook nog speakers en daarvan doet de rechter het niet. Dus afgekoppeld en tot op nu nog geen amp clip....zou het nu goed zijn?? I hope so.. ( al blijft de muziek van de motor ook errug leuk om te horen!) Jullie in ieder geval bedankt voor de input, lekker hoor dit forum.

<div align="right">

zou wel het mooist zijn..........

ow bdw welkom biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal sluiting in die speaker zitten.

Laat hem maar even doormeten.

Heb nog eens gekeken in mijn oude boeken.

AMP CLIP is echt het uit schakelen van de eindtrap door overbelasting.

In dit geval hopenlijk een defect speaker....

En zeker welkom in het forum kerel.....

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, jammer; de defecte speaker is niet de oorzaak want ik zit #!%@$# mad.gif nog steeds met 'amp clip' en dus zonder muziek. Het zal dus inderdaad wel de eindtrap in de versterker zijn. Mogelijk ook de radio want die is af en toe ook wel een beetje de weg kwijt met de ontvangst. Ga dus maar weer eens naar de speciaalzaak.

OF...heeft iemand een originele radio met (Infinity) versterker liggen die ik eens kan proberen zodat ik zeker weet wat de oorzaak is en evt. kan overnemen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes, de radio's had ik ook al op mp gezien. Maar als ik de speakers bij de versterker wil afkoppelen, moet ik dan de bewuste draden doorknippen en later weer verbinden? Ze zitten volgens mij nl. niet zodanig vast dat je ze los kan klikken in de stekker... Het is wel echt een K.. probleem(pje).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Nor@Oct 9 2005, 07:25

Yes, de radio's had ik ook al op mp gezien. Maar als ik de speakers bij de versterker wil afkoppelen, moet ik dan de bewuste draden doorknippen en later weer verbinden? Ze zitten volgens mij nl. niet zodanig vast dat je ze los kan klikken in de stekker... Het is wel echt een K.. probleem(pje).

<div align="right">

Denk eigenlijk dat het wel een soort stekker is mer meerdere pinnen gewoon huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Het probleem is opgelost smile.gif . Ik heb een andere originele radio (met cd speler)op de kop getikt en weg zijn de AMP-CLIP meldingen. Zat dus toch niet in de versterker, ondanks dat het daar wel erg op leek.

Bedankt voor de hulp en adviezen.

Dan was het toch de voor versterker die in de radio zit.

Echter dit komt niet vaak voor.

Mooi top dat je weer lekker muziek hebt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...

Even een topic-kick smile.gif

Ik krijg ook de melding "amp-clip" op mijn originele radio, echter niet random of uit zichzelf maar wanneer ik vanaf de bestuurderskant de ruit rechtsachter naar beneden wil doen.

Ruit gaat niet naar beneden, de antenne wel met de melding amp-clip op de unit hehe.

Vanmiddag eens uitvogelen waar em de kneep zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een topic-kick smile.gif

Ik krijg ook de melding "amp-clip" op mijn originele radio, echter niet random of uit zichzelf maar wanneer ik vanaf de bestuurderskant de ruit rechtsachter naar beneden wil doen.

Ruit gaat niet naar beneden, de antenne wel met de melding amp-clip op de unit hehe.

Vanmiddag eens uitvogelen waar em de kneep zit.

Sinds ik de radio heb vervangen is deze storing in ieder geval niet meer gekomen. Nu kraakt wel de hele tijd mijn linker voor speaker en wil de cd niet meer uit de radio komen maar ja, je moet wat te zeuren hebben he. Dus ik denk dat je wel moet denken aan wisselen vd radio. succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds ik de radio heb vervangen is deze storing in ieder geval niet meer gekomen. Nu kraakt wel de hele tijd mijn linker voor speaker en wil de cd niet meer uit de radio komen maar ja, je moet wat te zeuren hebben he. Dus ik denk dat je wel moet denken aan wisselen vd radio. succes

Ik las net dat het woord clip wordt vertaald naar het war worden van de versterker.

Dit is het niet :

Clippen van de versterker wil zeggen dat de uitgang (sinus) tegen zijn voedingsspanning aan gaat lopen , en dat

dus de toppen van de sinussen worden gevlakt waar door je dus een DC (gelijkspanning) op de uitgang krijgt.

Met als gevolg dat de speakers kapot gaan , die kunnen nl. alleen maar AC (wisselspanningen) verwerken.

Zet je er DC op dan komt de spoel omhoog en krijgt hij geen koeling meer waardoor hij warm wordt , de lak verbrand

en daardoor niet meer terug in de oude positie kan komen omdat de spoel dikker is geworden.

Hij geeft nog wel geluid omdat de toppen van de sinusen gesupperponeerd op de DC aanwezig blijven.

En dan op het eind van het liedje wordt de versterker warm.

(omdat de weerstand van de speakers anders , meestal lager is geworden).

Een heel technisch verhaal , niet om het beter te weten , maar ik wilde het toch even technisch uitleggen.

(ik sta dit verhaal bijna iedere week te vertellen als een klant met zijn kapotte speaker of versterker bij ons in de winkel staat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(ik sta dit verhaal bijna iedere week te vertellen als een klant met zijn kapotte speaker of versterker bij ons in de winkel staat)

En hoe kijken die klanten als je over "superponeren" begint? smile.gif

Maar inderdaad... met zo'n gelijkspanningscomponent op je speakerdraden kun je speakers blijven vervangen.... sad.gif

Overigens kan de versterker best warm worden, alssie clipt... Alleen is dat niet de oorzaak van het clippen, maar een (mogelijk) gevolg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...