Spring naar bijdragen

Hulp, welke achteras?


Recommended Posts

Aloha Jeepers,

Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen met het identificeren van m'n achteras.

Ik hoorde langzamerhand hele rare geluiden, het beste te vergelijken met spijkers in een blender.

Een monteur alhier (Estland) vertelde me dat ik echt aan een nieuwe (dus tweedehands) achteras moet, en om het te bewijzen doopte hij z'n vinger in de olie in her differentieel, en dat was idd een soep van olie met stukken metaal. Verder hebben beide achterwielen speling, en lekken ook olie achter de trommels. Dus, een nieuwe achteras.

Maar, voordat ik de verkeerde laat bezorgen zou ik graag zeker zijn van de juiste. Het betreft een XJ '94, en bijna zeker stock achteras. Lijkt me niet dat dat ouwe vrouwtje voor mij er een andere as onder heeft gelegd.

Ik vermouth dat het een Dana 35 betreft, maar mocht iemand mocht iemand daartegen bezwaar maken, do come forward. En ook heb geen flauw benul wat ik nog meer zou moeten doorgeven aan een evt verkoper? Hulp alsjulliebelieft.

Bij voorbaat dank,

Bas

5317.jpg

5316.jpg

bewerkt door Bastafari
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Bastafari:

Aloha Jeepers,

Graag zou ik jullie hulp willen inschakelen met het identificeren van m'n achteras.

Ik hoorde langzamerhand hele rare geluiden, het beste te vergelijken met spijkers in een blender.

Een monteur alhier (Estland) vertelde me dat ik echt aan een nieuwe (dus tweedehands) achteras moet, en om het te bewijzen doopte hij z'n vinger in de olie in her differentieel, en dat was idd een soep van olie met stukken metaal. Verder hebben beide achterwielen speling, en lekken ook olie achter de trommels. Dus, een nieuwe achteras.

Maar, voordat ik de verkeerde laat bezorgen zou ik graag zeker zijn van de juiste. Het betreft een XJ '94, en bijna zeker stock achteras. Lijkt me niet dat dat ouwe vrouwtje voor mij er een andere as onder heeft gelegd.

Ik vermouth dat het een Dana 35 betreft, maar mocht iemand mocht iemand daartegen bezwaar maken, do come forward. En ook heb geen flauw benul wat ik nog meer zou moeten doorgeven aan een evt verkoper? Hulp alsjulliebelieft.

Bij voorbaat dank,

Bas

5317.jpg

5316.jpg

Misschien dat je hier iets  mee kunt.

13312878_1705239669726823_5369667092402670476_n.jpg

bewerkt door marcoscj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Standaard zit er idd een Dana35 onder een XJ. En zo te zien heb jij ook een Dana35.

Wat verder nog van belang is, is de tandwielverhouding in je differentieel. Deze moet nl. gelijk zijn aan die in je vooras. Anders ga je hele rare dingen merken als je in 4wd rijd.

Standaard zit er een 3.73 diff onder een XJ. Maar misschien is dat bij jou anders. De enige manier om hier zekerheid over te krijgen is het differentieel openmaken en de tandjes tellen.

Hoe dat precies moet kun je wel googelen. Er is hier genoeg over geschreven op de diverse fora.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Adebisi:

Nog een dubbel check, op de rubber dop staat dacht ik Dana, als het een Dana is. Of kijk je "build sheet" na met je VIN nummer op https://jeep.custhelp.com/app/jeep/eqlisting_detail/session/L3RpbWUvMTQwOTUwOTkyMy9zaWQvWXFSckVlMW0%3D

Dan weet je alleen nog maar met welke as en welke verhouding de auto uit de fabriek is gekomen. Dat wil niet zeggen dat dit nu nog steeds zo is. Misschien heeft iemand in de loop der jaren er een andere as onder gezet. 

Uit de foto blijkt dat er een Dana35 onder zit. En om met 100% zekerheid te weten welke verhouding in het diff zit moet je toch echt even 'de tandjes tellen'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 hours ago, DogJeeper said:

Dan weet je alleen nog maar met welke as en welke verhouding de auto uit de fabriek is gekomen. Dat wil niet zeggen dat dit nu nog steeds zo is. Misschien heeft iemand in de loop der jaren er een andere as onder gezet. 

Uit de foto blijkt dat er een Dana35 onder zit. En om met 100% zekerheid te weten welke verhouding in het diff zit moet je toch echt even 'de tandjes tellen'.

Tuurlijk, niks is zeker in het leven, zeker niet met een Jeep. :P 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...