Spring naar bijdragen

Vacuum Diff Vooraan Lekken?


D-me
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik ben nu al een tijdje aan het sukkelen met het niet in werking gaan van mijn 4x4.

Eerst deed ie niets wanneer ik hem in 4x4 duwde, dan dankzij de zoekfunctie hier op het forum gevonden dat ik de vacuumpomp op de as kon demonteren en terug plaatsen.

Daar heb ik vooruitgang mee geboekt want als ik hem nu in 4x4 zet brand het lichtje in men dash en op de krikken gaan alle vier de wielen.

MAAR... Van zodra ik iets weerstand tegenkom trekken mijn voorste wielen niet meer mee.

Iemand een idee hoe dit komt?

Moet het linker voorwiel niet altijd gaan in 4x4? En het vacuum enkel om naar rechts te sperren?

Ik heb ook gemerkt dat het diafragma in het vacuumunitje op de as blijft doorzuigen, is dit een lek of moet die niet luchtdicht zijn?

Help, zou graag eens in terrein kunnen...

Bedankt bij voorbaat!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je vooras heeft een open differentieel. Heb je de auto op bokken staan en houd je 1 wiel tegen dan zal alleen het wiel met de minste weerstand blijven draaien. Dat is de normale werking van een open dif en heeft niets te maken met linker of rechterwiel. Het vacuum staat continue op de disconnectmotor. Het vacuum wordt geschakeld door een vacuumswitch in de tussenbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vacuummotor lekt normaal niet.

er zijn twee vacuum aansluitingen waarmee de vork heen en weer schuift.

Het is nogal een kwetsbaar systeem, kan ook ombouwen naar handmatig met een kabel.

Wat er normaal fout gaat is in mijn ervaring, een vacuumlek in de motor zelf of in de vacuumleidingen vanaf de tussenbak, de schuifring op de as zit vast of loopt niet soepel door vervuiling, vacuummotor kun je testen als hij gedemonteerd is.

Heb je de vork bij montage op de ring geschoven? anders gaat je lampje wel aan en uit, maar gebeurt er niets met de schuifring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is het vacuumpompje dat op de as zit dat volgens mij lekt. Ik heb de aanzuigleiding van de 4x4 laten zitten en gevoeld aan de andere (niet 4x4) nippel van de behuizing. Dus hij blijft door het toestelletje vacuum zuigen.

Is dit normaal of wil dit zeggen dat het binnenwerk van het aspompje stuk is waardoor hij niet sterk genoeg kan aanzuigen?

Even tussen de lijnen door, kan het kwaad dat ik hem blokkeerd in de 4w stand en toch snelweg rijden? Hij heeft da, toch een diff?!

Bedankt al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effe het dekseltje van de vacuum disconnect afschroeven en de ring manueel verschuiven (evt reinigen als het vuil zit).

Dan nog eens proberen, zou moeten werken. Indien niet heb je een probleem.

De Yj is niet geschikt om op verharde weg in 4x4 te rijden omdat de tussenbak dan gaat wringen. Zeker geen 4x4 bij maneuvreren op verharde weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Wim al aangeeft niet in 4x4 op de verharde weg rijden, dan sloop je de boel.

Het is een vacuummotor en geen pompje, gewoon nogmaals uit elkaar halen en testen of de vork heen en weer schuift met vacuum als de deksel van het ashuis af is.

Het heeft niet veel kracht nodig als de ring soepel en zonder vervuiling over de as glijd(controleren en handmatig voelen).

Gewoon nogmaals uit elkaar halen en testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan iemand een getal op de onderdruk plakken? Hoeveel mbar onderdruk standaard is?

dan kan ik daaruit misschien afleiden of de leidingen tot aan de vacuumunit niet fitten.

dan weet ik of het aan de unit ligt of toch in het stuk tot aan de bak.

 

bedankt al voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet inderdaad niet in 4x4 op de verharde weg rijden met een yj. Als je echter de schakelvork in de vooras vastzet rijd je niet automatisch in 4x4, daarvoor moet de tussenbak nog steeds schakelen. Nadeel van de vork vastzetten is dat de voorste aandrijfas mee gaat draaien. Dit kan wel eens ongewenste trillingen veroorzaken. Doordat er meer bewegende delen zijn zal theoretisch slijtage en verbruik toenemen maar of je daar iets van merkt is maar de vraag....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je moet inderdaad niet in 4x4 op de verharde weg rijden met een yj. Als je echter de schakelvork in de vooras vastzet rijd je niet automatisch in 4x4, daarvoor moet de tussenbak nog steeds schakelen. Nadeel van de vork vastzetten is dat de voorste aandrijfas mee gaat draaien. Dit kan wel eens ongewenste trillingen veroorzaken. Doordat er meer bewegende delen zijn zal theoretisch slijtage en verbruik toenemen maar of je daar iets van merkt is maar de vraag....

Het antwoord dat ik dacht...

Dus in theorie als tijdelijke oplossing kan ik gerust de vork vast zetten en in 2w drive naar terrein rijden en toch 4w drive crissen ter plaatse zonder brokken te rijden.

Merci!

Als er iemand tijd en wil zou hebben om de vacuumdruk eens te meten aan de vacuumpomp zou ik zeer sterk op prijs kunnen stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...