Spring naar bijdragen

koppakking


RobB
 Share

Recommended Posts

Omdat mijn koelwatertemperatuurmeter helemaal naar rechts uitsloeg moesten de sensoren vervangen worden, Deze klacht had ik jaren geleden ook en na vervanging van de sensoren was alles weer ok. Nadat de Jeepgarage deze keer opnieuw de sensoren had vervangen bleek de klacht niet verdwenen. Tijdens het maken van een proefrit kwam daar nog 'ns een nieuw probleem overheen; de koelvloeistof werd het reservoir uitgeperst. Ook kwam er zwarte rook uit de uitlaat. Voorlopige conclusie (de bougies waren ook zwart...): koppakking opgeblazen. En in het ergste geval ook een gescheurde kop. De garage schreef dit toe aan toeval. De koppakking had waarschijnlijk al een 'tik' gehad en had nu, tijdens de proefrit helemaal de geest gegeven. Het gekke is dat ik, voordat ik de auto naar de garage bracht, geen enkel probleem heb gemerkt. En omdat de meter niks aangaf, was ik extra alert op oververhitting, lekkages etc. Een beetje raar verhaal, van dat toeval dus . Maar, 'bewijs' maar eens dat het de 'schuld' van de garage is...

Kortom, grote ellende. De patient is nog wel te redden, maar dat gaat heel veel geld kosten (1000 euro ben je zo kwijt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waardeloos! Maar inderdaad, bewijs het maar eens...

Het vervangen van de koppakking kost bij de dealer meestal iets van €1500,-... Daar wordt je niet vrolijk van...

Zelf doen scheelt al gauw 1250,- op voorwaarde dat je kop niet stuk/krom is... De koppakking zelf kost minder dan €100,- !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is het geen luchtbel geweest ?????

als de temp sensor vervangen moet worden ,moet het koelsysteem afgetapt worden.

en door deze luchtbel is hij misschien wel volop de choke blijven stan.

lekke koppakking naar het koelsysteem geeft meestal een witte wolk .

als hij lek is naar een oliekanaal moet je het kunnen zien met een compressiemeting...

of het was de sensor die je electrische vin aanstuurt en dan kan je dus wel pech hebben, want dan is hij dus wel serieus te warm geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knorretje,

Ik vrees dat je met je laatste veronderstelling wel 'ns gelijk kunt hebben. Het was de monteur opgevallen dat de vin niet draaide. Daar is door de consternatie (kokende koelvloeistof, herrie, rook, etc) niet al te veel aandacht aan geschonken. Ik bel ze morgen even...

Bedankt voor het meedenken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by RobB@Sep 11 2005, 09:54

Omdat mijn koelwatertemperatuurmeter helemaal naar rechts uitsloeg moesten de sensoren vervangen worden, Deze klacht had ik jaren geleden ook en na vervanging van de sensoren was alles weer ok. Nadat de Jeepgarage deze keer opnieuw de sensoren had vervangen bleek de klacht niet verdwenen. Tijdens het maken van een proefrit kwam daar nog 'ns een nieuw probleem overheen;  de koelvloeistof werd het reservoir uitgeperst. Ook kwam er zwarte rook uit de uitlaat. Voorlopige conclusie (de bougies waren ook zwart...): koppakking opgeblazen.  En in het ergste geval ook een gescheurde kop. De garage schreef dit toe aan toeval. De koppakking had waarschijnlijk al  een 'tik' gehad en had nu, tijdens de proefrit helemaal de geest gegeven.  Het gekke is dat ik, voordat ik de auto naar de garage bracht, geen enkel probleem heb gemerkt. En omdat de meter niks aangaf, was ik extra alert op oververhitting, lekkages etc. Een beetje raar verhaal,  van dat toeval dus . Maar, 'bewijs' maar eens dat het de 'schuld' van de garage is...

Kortom, grote ellende.  De patient is nog wel te redden, maar dat gaat heel veel geld kosten (1000 euro ben je zo kwijt)

<div align="right">

Hoi Rob,

Het is bij de GC een bekend probleem dat de koppakking stuk kan gaan. Meestal gaat dit vooraf aan het schuren van een van de koppen. De GC staat bekend om de problemen die kunnen ontstaan met de koeling en daaropvolgende problemen met de koppakking / cylinderkoppen. Mocht een van de koppen kapot zijn, dan kan deze vervangen worden. De GC heeft namelijk losse koppen. Echer zwarte rook bij een kapotte koppakking vind ik echter wat vreemd. Meestal is de rook spierwit. (waterdamp). Het is ook mogelijk dat je een dusdanig lekkkage van koelvloeistof hebt dat het in je cartepan is gekomen.

Laat je auto goed nakijken om verder problemen te voorkomen. Maar je hoeft daarvoor echt niet naar de gespecialiseerde Jeep dealer.

Succes

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ehh... ff een paar dingen wink.gif :

1- Het betreft een Cherokee (XJ) tongue.gif

2- Alleen een GC diesel heeft per cilinder een kop. wink.gif En nog niet eens bij alle dieselmotoren....

3- Lekke koppakking geeft alleen witte rook als er water in de cilinder komt.... als de pakking tussen de cilinders doorslaat hoeft dat dus niet... sad.gif

4- Wat is "schuren van de koppen"?? huh.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koppakking is vervangen. Kop gevlakt. Spruitstuk vernieuwd (was gescheurd). Motor draait weer goed. Maar het euvel met uitslaande temperatuurmeter is nog niet verholpen. Beide sensoren zijn vervangen, het dashboard is eruit geweest...helaas.

Wat kan het nou toch zijn? Of is er toch nog een derde sensor, waar zelfs de jeepGarage geen weet van heeft?

Wie o wie?

RobB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nope geen derde sensor in de auto denk ik, maar na het lezen van wat stukken kom je er wel achter dat corrosie in de stekkers favoriet is bij Jeep.

Ik begin er zelfs aan te denken dat bepaalde stukken van de auto van het ene op het andere moment geen Massa meer maken, en vraag me niet hoe het kan want dat kan ik ook niet verklaren.

Maar als je alles bij elkaar opteld wat er verteld word begin ik er echt hard aan te denken.

Want bij veel elektrische probleemen word er wel +12 volt gemeten, maar meet men ook ooit de massa na ????????

Enne ik geloof dat die net zo belangrijk is als de +12 volt, of vergis ik me nu cool.gif

Binnenkort ga ik eens zoeken in de schema's waar de massa punten van de auto zitten.

Misschien is het allemaal wel simpeler als we tot nu toe denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit nog ff na te denken over die steigende temp. meter.... Kan me n.l. nog zo'n verhaal op het forum herinneren...

Is de waterpomp recentelijk vervangen? Daar zijn nl 2 typen van, links- en rechts-draaiende! Verleden jaar had iemand soortgelijke problemen door een verkeerde pomp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Garage belde; auto klaar. Na veel zoeken hadden ze het probleem met de meter opgelost. Voor de koprevisie betaalde ik 2000 euro (inclusief spruitstuk 572 euro). Voor de meterproblemen 400.

Een fiks bedag, maar goed dan kan de auto weer jaren mee. Ik start de motor en ..de meter slaat nog steeds voluit. Even tot 10 tellen en weer terug naar de receptie

Monteur d'r weer bij. Nu blijkt dat bij stuur draaiing de meter in zijn juiste stand komt (of weer naar rechts schiet). Wat kan dat nou weer zijn?

Ik word langzaamaan gek (sowieso van de kosten)...

RobB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Garage belde; auto klaar. Na veel zoeken hadden ze het probleem met de meter opgelost. Voor de koprevisie betaalde ik 2000 euro (inclusief spruitstuk 572 euro). Voor de meterproblemen 400. Voor 90 euro meer had je een Borla spruitstuk gehad geheel van RVS en dan heb je nooit meer het probleem van scheuren, zonde joh

Een fiks bedag, maar goed dan kan de auto weer jaren mee. Ik start de motor en ..de meter slaat nog steeds voluit. Even tot 10 tellen en weer terug naar de receptie.Whahaha waar kan ik dat van, o ja de combinatie dealer en Jeep

Monteur d'r weer bij. Nu blijkt dat bij stuur draaiing de meter in zijn juiste stand komt (of weer naar rechts schiet). Wat kan dat nou weer zijn?is volgens de monteur zeker normaal bij elke XJ wink.gif

Ik word langzaamaan gek (sowieso van de kosten)...Daar sluit ik me op deze manier graag bij aan.

Maar wat gaan ze nu aan je auto doen dan ??????? en kijk uit he want je krijgt direct een leenauto mee en later sturen ze je gewoon een factuur na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, je hebt betaald, dus de rest is garantie! Daar MAG geen discussie over zijn!

Wat dacht de garage dat de oorzaak van de meter problemen was? Ben ik benieuwd naar, want voor 400 euro kun je heel wat doen!

En de meter laten uitslaan door te sturen???? Klinkt mij als een draad die door de stuuras geraakt wordt...

sterkte....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Kleppendeksel voor de derde keer laten afkitten. Rondom zit nu een dikke rups van 1 cm en op een verdacht plekje hebben ze er maar gewoon dikke lagen kit overheen gesmeerd. Een grote kledderboel van kit.

Bedankt officiele jeep garage!

RobB

PS: Heeft iemand ervaring met klachtenbrieven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ge het nie meer wit dan gebruikte pur en kit, lang leve de brassers.

Op die manier kan dat toch niet gemaakt worden huh.gif

Want binnen de korste keren laat de overtollige kit los want die hangt maar een beetje in de lucht.

Maak er een foto van en stuur die naar een of ander auto programma of beter misschien nog even naar Daimler/ Chrysler benz in utrecht.

enne laat ons ook de foto zien plzzzzzzzz.

Suc6 met je vervolg, maar zoals ik je nu begrijp hebben de dealers weer één klant minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...