inny Geplaatst February 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2015 (bewerkt) Hello, Afgelopen week (zelf) de koppakking(en) van mijn Jeep XJ (diesel 2.5) uit 2000 vervangen.. leuke klus en how to volgt snel.. (is wel wat tijd om alles uit te schrijven..). Anyway.. nieuw lek gevonden: Er lekt olie (weinig en stopt na een tijdje) bij wat de amerikanen noemen de Bellhousing (of Tranny?)..geen idee hoe het in het NL heet.. Ik heb wat foto's bijgevoegd. Ik weet zeker dat het daar vandaan komt: auto net helemaal schoongespoten, droog gemaakt, stukje gereden, wat hoger gezet en kijken maar.. heel langzaam komt er op (2) plekken (waar de bouten zitten) een druppel olie aan hangen.. Precies tussen de uitsparing (gleuf) die je ziet waar een 'knik' in de bell housing zit... of noemen ze dat ding ook wel Tranny? het lek, is dat: A- de krukas kering? of B- een pakking tussen het Bellhouse (tranny) en de motor? Ik hoor graag jullie mening.. en eventueel tips wat te doen (want ik ga dat natuurlijk zelf doen.. als ik een koppakking kan vervangen...;-) Groet Indro (exuus.. foto's ondersteboven maar je ziet in het midden van de gleuf een druppel zwarte olie vormen February 6, 2015 bewerkt door inny Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2015 (bewerkt) De Bellhouse zelf bevat geen olie toch ? dus komt ze m.i. van je motor, dus is de krukaskering wel verdacht. Zwarte olie komt toch niet uit de versnellingsbak. February 6, 2015 bewerkt door fransdemers Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roland Geplaatst February 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2015 99% zeker de krukas keerring. Is onder de auto liggend wel een prust klusje, maar goed te doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst February 6, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2015 (bewerkt) 99% zeker de krukas keerring. Is onder de auto liggend wel een prust klusje, maar goed te doen. Ok, ik dacht zelf hetzelfde.. is genoeg over te vinden qua youtjoep en ziet er redelijk simpel uit.. -Keerring en een pakking meen ik.. btw op de filmpjes is de plaat aan het eind van de bellhouse veel dunner.. maakt dat geen verschil? Groet Indro February 6, 2015 bewerkt door inny Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dillithium Geplaatst February 6, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2015 Bekijk ook nog even de staat van je kleppendeksel. De motor in je XJ is licht naar achter getild, alle lekken gaan dus ook richting de achterkant van het blok. Het kan dus ook je kleppendeksel pakking zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst February 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2015 Bekijk ook nog even de staat van je kleppendeksel. De motor in je XJ is licht naar achter getild, alle lekken gaan dus ook richting de achterkant van het blok. Het kan dus ook je kleppendeksel pakking zijn. Heel plausibel. Maar dan vergeten jullie Murphy's law on Jeeps nog: het kan 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
hermancj5 Geplaatst February 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2015 En nog 1: Doorgeroeste vriesplug. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst February 7, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2015 Heren, Dank, dank, de pakkingen heb ik afgelopen week zelf vervangen en elke rit gecontrolleerd: ik zal het vandaag (voor de zekerheid ;-) nog een keer doen. Ik denk dat je het verschil tussen een lek van de karterpan of de krukas keerring niet kan zien/onderscheiden?.. Nog steeds de vraag waarom de aansluiting van de bellhouse en de motor veel 'dikker' is dan ik zie op foto's. meestal zie ik een soort afdekplaatje maar bij mij is het gedeelte (waar de uitsparing zit en dan naar de motor toe) veel dikker. Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 7, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 7, 2015 Die dikke plaat is ook geen afdek plaat, maar een adapterplaat. Waarschijnlijk omdat de bellhousing van de AX bak anders niet op het VM blok past. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst February 8, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2015 Thnx Ab,.. ik neem aan dat ie niet in de weg zit voor de keerring (just checkin ;-) Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 8, 2015 Rapporteren Share Geplaatst February 8, 2015 Dat zou je zo in de FSM moeten kunnen opzoeken. (replacing rear main seal) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst February 28, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 28, 2015 Kleine update: Ik weet vrijwel zeker dat het de achterste keerring is.. alleen moet de versnellingsbak eraf.. ik had dat vandaag willen doen maar wacht daar ff mee en laat dit waarschijnlijk doen... Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roland Geplaatst March 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 Waarom moet de versnellingsbak eraf?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 1, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 (bewerkt) Hoi Roland, Ik heb de VM diesel, de aansluiting naar de versnellingsbak zit met een soort adapter.. deze zit in de weg voor de keerring (bij de VM motor een ring in tegenstelling tot de 2 halve maantjes bij een ander type motor..). Tenminste.. dat zegt mijn research tot nu toe ;-) Groet Indro March 1, 2015 bewerkt door inny Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 Je hebt inmiddels een FSM? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 1, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 Je hebt inmiddels een FSM? Ha Ab, Yep!.. al een tijdje.. maar ik heb geen beschikking over een brug oid om goed bij de versnellingsbak te kunnen ed.. het lijkt me ook een lastig klusje.. in tegenstelling tot de koppakking ;-).. dat was makkelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 Als je bak er echt af moet is een brug en/of sleutel ruimte wel prettig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roland Geplaatst March 1, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 1, 2015 Hoi Roland, Ik heb de VM diesel, de aansluiting naar de versnellingsbak zit met een soort adapter.. deze zit in de weg voor de keerring (bij de VM motor een ring in tegenstelling tot de 2 halve maantjes bij een ander type motor..). Tenminste.. dat zegt mijn research tot nu toe ;-) Groet Indro OK, ik ging uit van een benzine, en als je brug nodig bent is de Jeep niet hoog genoeg Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 22, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2015 Update: Achterste krukas keerring vervangen... Morgen nieuw druklager (lekt ook) en op termijn nieuwe koppeling. Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 22, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2015 Druklager lekt? Lijkt me sterk....... Je bedoelt waarschijnlijk een lekke koppelingscilinder? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 22, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2015 Ha Ab, Ecuus, ik bedoel de drukgroep en er is een probleem met de hydraulische koppeling.. ben ook maar een leek ;-) Greetz, Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 22, 2015 Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2015 Als je drukverlies op de koppeling hebt moet dit merkbaar zijn als je lang de koppeling ingetrapt houdt. Ook raakt het reservoir met koppelings vloeistof langzaam leeg. Het is niet dat alles onder de (gelekte) motorolie zit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 22, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 22, 2015 Als je drukverlies op de koppeling hebt moet dit merkbaar zijn als je lang de koppeling ingetrapt houdt. Ook raakt het reservoir met koppelings vloeistof langzaam leeg. Het is niet dat alles onder de (gelekte) motorolie zit? In eerste instantie lekte de keerring.. die was ook goed naar de knoppen.. alles weer erop en plots weer olie lekkage bij de bellhouse op dezelfde plek..(na een dag) Halve pedaal na een ritje weg en steeds moeilijker schakelen en een ratel bij afremmen.. Koppeling (plaat) zag er goed uit (Sachs) maar de drukgroep niet meer zo.. Hydraulische koppeling zag er ook niet zo best meer uit. Nieuwe drukgroep was gister al binnen en Koppeling zit langere levertijd op.. oplappen denk ik. Groetjes Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 24, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 Ha Ab, Zie hier een paar foto's van het druklager zoals ie uit het koppelingshuis kwam.. De olie lekkage is (helaas) nog niet helemaal voorbij.. er komt nog steeds een beetje olie tussen de adapter plaat en het kopplingshuis vandaan.. Sta je onder de auto met de neus van de auto voor je uit komt er een drupje olie iets rechts van het midden tevoorschijn. Naar mijn idee mogelijke oorzaken: De pakking tussen de versnellingsbak naar het koppelingshuis is een beetje lek (hij was daar best smerig en de boutjes een klein beetje aan kunnen draaien). Er is wel een soort 'ratel' te horen als ik afrem naar bijna stilstand, en ook een klein beetje als ik optrek in zijn 1 bij het laten opkomen van de koppeling. Verder viel me op dat er een klein beetje speling zit op de as die de versnellingsbak in gaat.. lijkt met niet goed.. :-( zucht.. moet ie er weer helemaal af.. blijf niet aan de gang.. :-( Anyway zie de foto's van het druklager.. die was echt op zijn eind.. vervangen voor een nieuwe en de koppeling is ook weer op druk. Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
inny Geplaatst March 24, 2015 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2015 en deze nog.. Groet Indro Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.