Spring naar bijdragen

Olie Lek 'bellhousing' (?)


inny
 Share

Recommended Posts

Hello,

 

Afgelopen week (zelf) de koppakking(en) van mijn Jeep XJ (diesel 2.5) uit 2000 vervangen.. leuke klus en how to volgt snel.. (is wel wat tijd om alles uit te schrijven..).

 

Anyway.. nieuw lek gevonden: 

 

Er lekt olie (weinig en stopt na een tijdje) bij wat de amerikanen noemen de Bellhousing (of Tranny?)..geen idee hoe het in het NL heet..

 

Ik heb wat foto's bijgevoegd.

 

Ik weet zeker dat het daar vandaan komt: auto net helemaal schoongespoten, droog gemaakt, stukje gereden, wat hoger gezet en kijken maar.. heel langzaam komt er op (2) plekken (waar de bouten zitten) een druppel olie aan hangen..

 

Precies tussen de uitsparing (gleuf) die je ziet waar een 'knik' in de bell housing zit... of noemen ze dat ding ook wel Tranny?

 

het lek, is dat:

 

A- de krukas kering?

 

of

 

B- een pakking tussen het Bellhouse (tranny) en de motor?

 

Ik hoor graag jullie mening.. en eventueel tips wat te doen (want ik ga dat natuurlijk zelf doen.. als ik een koppakking kan vervangen...;-)

 

Groet Indro

 

(exuus.. foto's ondersteboven maar je ziet in het midden van de gleuf een druppel zwarte olie vormen

post-16351-0-63870000-1423228904_thumb.j

post-16351-0-00701300-1423228919_thumb.j

post-16351-0-03751800-1423228940_thumb.j

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

99% zeker de krukas keerring.

Is onder de auto liggend wel een prust klusje, maar goed te doen.

Ok, ik dacht zelf hetzelfde.. is genoeg over te vinden qua youtjoep en ziet er redelijk simpel uit..

 

-Keerring en een pakking meen ik..

 

btw op de filmpjes is de plaat aan het eind van de bellhouse veel dunner.. maakt dat geen verschil?

 

Groet Indro

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bekijk ook nog even de staat van je kleppendeksel. De motor in je XJ is licht naar achter getild, alle lekken gaan dus ook richting de achterkant van het blok. Het kan dus ook je kleppendeksel pakking zijn.

 

 

Heel plausibel.

 

Maar dan vergeten jullie Murphy's law on Jeeps nog:  het kan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heren,

 

Dank, dank, de pakkingen heb ik afgelopen week zelf vervangen en elke rit gecontrolleerd: ik zal het vandaag (voor de zekerheid ;-) nog een keer doen.

 

Ik denk dat je het verschil tussen een lek van de karterpan of de krukas keerring niet kan zien/onderscheiden?..

 

Nog steeds de vraag waarom de aansluiting van de bellhouse en de motor veel 'dikker' is dan ik zie op foto's. meestal zie ik een soort afdekplaatje maar bij mij is het gedeelte (waar de uitsparing zit en dan naar de motor toe) veel dikker.

 

Groet Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi Roland, 

 

Ik heb de VM diesel, de aansluiting naar de versnellingsbak zit met een soort adapter.. deze zit in de weg voor de keerring (bij de VM motor een ring in tegenstelling tot de 2 halve maantjes bij een ander type motor..).

 

Tenminste.. dat zegt mijn research tot nu toe ;-)

 

Groet Indro

bewerkt door inny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt inmiddels een FSM?

 

Ha Ab,

 

Yep!.. al een tijdje.. maar ik heb geen beschikking over een brug oid om goed bij de versnellingsbak te kunnen ed.. het lijkt me ook een lastig klusje.. in tegenstelling tot de koppakking ;-).. dat was makkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Roland, 

 

Ik heb de VM diesel, de aansluiting naar de versnellingsbak zit met een soort adapter.. deze zit in de weg voor de keerring (bij de VM motor een ring in tegenstelling tot de 2 halve maantjes bij een ander type motor..).

 

Tenminste.. dat zegt mijn research tot nu toe ;-)

 

Groet Indro

OK, ik ging uit van een benzine, en als je brug nodig bent is de Jeep niet hoog genoeg ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Als je drukverlies op de koppeling hebt moet dit merkbaar zijn als je lang de koppeling ingetrapt houdt. Ook raakt het reservoir met koppelings vloeistof langzaam leeg.

 

Het is niet dat alles onder de (gelekte) motorolie zit?

 

In eerste instantie lekte de keerring.. die was ook goed naar de knoppen.. alles weer erop en plots weer olie lekkage bij de bellhouse op dezelfde plek..(na een dag) 

 

Halve pedaal na een ritje weg en steeds moeilijker schakelen en een ratel bij afremmen..

 

Koppeling (plaat) zag er goed uit (Sachs) maar de drukgroep niet meer zo.. Hydraulische koppeling zag er ook niet zo best meer uit. 

Nieuwe drukgroep was gister al binnen en Koppeling zit langere levertijd op.. oplappen denk ik.

 

Groetjes Indro

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Ab,

 

Zie hier een paar foto's van het druklager zoals ie uit het koppelingshuis kwam..

 

De olie lekkage is (helaas) nog niet helemaal voorbij.. er komt nog steeds een beetje olie tussen de adapter plaat en het kopplingshuis vandaan.. Sta je onder de auto met de neus van de auto voor je uit komt er een drupje olie iets rechts van het midden tevoorschijn.

 

Naar mijn idee mogelijke oorzaken:

 

De pakking tussen de versnellingsbak naar het koppelingshuis is een beetje lek (hij was daar best smerig en de boutjes een klein beetje aan kunnen draaien).

 

Er is wel een soort 'ratel' te horen als ik afrem naar bijna stilstand, en ook een klein beetje als ik optrek in zijn 1 bij het laten opkomen van de koppeling.

 

 

Verder viel me op dat er een klein beetje speling zit op de as die de versnellingsbak in gaat.. lijkt met niet goed.. :-( zucht.. moet ie er weer helemaal af.. blijf niet aan de gang.. :-(

 

Anyway zie de foto's van het druklager.. die was echt op zijn eind.. vervangen voor een nieuwe en de koppeling is ook weer op druk.

 

Groet Indro

post-16351-0-36216200-1427155079_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...