Spring naar bijdragen

Chassis Thermisch Verzinken


wimbo
 Share

Recommended Posts

Dit najaar wordt de cj verder afgebroken. De bedoeling is het chassis thermisch te gaan verzinken.

Ik had al de waarschuwingen gekregen ivm kromtrekken, maar nu hoor ik dat voor het verzinken het chassis in een zuurbad gaat. Dat zuur zou in kieren en spleten blijven zitten en zo het chassis van binnenuit aantasten. Klopt dit?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij laten op het werk veel onderdelen verzinken, nieuw en oud matriaal.

Voor het kromtrekken ben ik niet zo bang. Wat ik zeker weer dat gebeurt, de binnenzijde van de kokers krijgen ze niet goed schoon, daar zit roest, tectyl en andere meuk opgehoopt die er niet allemaal vanaf gaat in het loogbad. Ook de kleine kiertjes tussen het binnen en buitendeel van het chassis zullen niet helemaal vol met zink gaan. Daar komen ook loogresten uit, na het verzinken.

Ook alle schroefdraad zul je opnieuw moeten optappen.

Ik vindt de nadelen niet tegen de voordelen opwegen, en doe mijn chassis niet vezinken.

Vraag anders eens aan Bart/Blue Laredo, hij heeft zijn chassis pas laten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb gehoord dat men gewoon de bouten in de belangrijkste gaten laat zitten. Ook iemand gehoord die de schroefdraad weer vrijmaakt met een brander.

Kromtrekken ben ik ook niet zo bang voor, maar van binnenuit corroderen wel, zoveel werk om dan toch corrosie te hebben ...

Daarnaast heb ik ook niet zoveel tijd/zin om alles te hertappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat het met een chassis wel mee zal vallen. Een carrosserie is een ander verhaal en holle ruimtes daar zijn nauwelijks bereikbaar laat staan goed te behandelen, dat is een garantie voor problemen op de lange termijn.

 

Uiteindelijk is het chassis maar een stel recht toe recht aan kokers. Wat je zou kunnen doen is zelf de binnenkant van de balken schoonmaken!? Ik heb bijvoorbeeld geen idee of er met een aparte kop aan het uiteinde van een lange slang aan de binnenkant gezandstraald kan worden!?

 

Daarna de binnenkant met RX producten bewerken, er zijn wel verfspuitkoppen die 360 graden rondom spuiten, lange slang erin en terugtrekken. Daarna het chassis dichtmaken zodat het zuur voor het galvaniseer proces niet meer in de kokerbalken kan komen en je dus geen zorgen hebt om roest van binnenuit.

 

Dat is de grondige manier, snelle manier is hopen dat de binnenkant roestvrij is, goed uitspoelen met water, flink drogen en daarna gewoon volgieten met vlakkenvet en daarna alles afdichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan niet eerst de binnenzijde behandelen en daarna verzinken, dat brand er allemaal vanaf. Ik weet niet precies hoe heet vloeibaar zink is, maar daar is geen verf tegen bestand. Je zou wel de binnenzijde achteraf nog extra kunnen behandelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet aan gedacht, temp en druk, maar dan schroef je er toch een druk ventiel in na het dichtlassen ;-) maar serieus even snel gegoogled maar thermisch verzinken gebeurd bij +/_ 450 graden

 

Je moet iets verzinnen om te voorkomen dat er zuurresten achterblijven, ik ken inderdaad een voorbeeld van een MG die mooi geloogd was daarna verzinkt of anderzijds behandeld weet ik niet precies meer, maar na 2 jaar de kokerbalken van binnenuit naar buiten doorgeroest.

 

het gaat er om dat je dus eigenlijk geen grote hoeveelheden van het zuur in je kokerbalk wil hebben. Bij een paar kleine boorgaatjes aan de onderkant van het chassis zou dan nauwelijks zuur naar binnen komen bij het onderdompelen. Daarna weer openmaken en zelf de binnenkant behandelen, maar dan heb je zoveel werk daaraan dat de buitenkant meteen zelf doen ook niet meer zoveel voorsteld.

 

Laten zandstralen en direct met RX producten behandelen lijkt me dan net zo effectief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan je chassis niet dicht maken........ Er zitten overal gaten in, b.v. Voor de remleidingen, steunen, veerschommel bevestiging, baksteun/skidplate enz.

95% van de binnenkant zal goed verzinkt worden, het gaat juist om de plaatsen die niet schoon zijn/worden. En ook de naden tussen binnen en buiten deel van het chassis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Dit weekend hoorde ik een kennis vertellen dat hij gehoord had dat ze nu ook epoxy dompelbaden hebben. Heeft iemand van jullie hier van gehoord?

Het zou wel makkelijk zijn als je je chassis chemisch kan laten reinigen en vervolgens door een epoxybad kan halen. Ik ben zelf ook bezig met een restauratie van een CJ5, dus ik luisterde aandachtig. Jammer genoeg wist hij geen adres. Hebben jullie hier ooit van gehoord of is het eerder een fabeltje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei freaky421989:

Dit weekend hoorde ik een kennis vertellen dat hij gehoord had dat ze nu ook epoxy dompelbaden hebben. Heeft iemand van jullie hier van gehoord?

 Waarschijnlijk doelde hij op een KTL behandeling. Kijk maar eens bij www.autobeitserij.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht wel, zo te zien. Heeft iemand hier ervaring mee? ziet er wel interessant uit. Chassis laten beitsen, dan nieuwe laag geven met KTL en eventueel langs buiten nog poedercoaten of behandelen met epoxy verf. De binnenkant denk ik best nadien nog eens te behandelen met een waslaag, of misschien ook spuiten met een speciale kop op een bus.

graag jullie idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...