Spring naar bijdragen

Gewicht Wh Versus Wj: 300 Kg Verschil !


Recommended Posts

Ik heb van de belastingdienst mijn afrekening gehad voor de nieuwe WH 3.0

 

Dat scheelt nogal met de vorige WJ 4.0

 

Volgens de documenten van de technische keuring, woog de WJ destijds 1.8 ton leeg, maar de WH weegt 2.2 ton leeg...

 

Waar zit dat verschil ?  toch niet in het plastic van de afwerking denk ik... :whistle:

 

Zou dat de dieselmotor zijn die het verschil maakt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even kentekenbewijzen en CVO naast elkaar gelegd.

 

WJ/WG 2.7 CRD:

Frans kenteken: 1980 kg leeg (G1), 2055 kg rijklaar(G)

NL-kenteken: 1955 kg leeg

 

WK/WH 3.0 CRD:

Franse/europese typegoedkeuring: 2135 kg leeg (G1), 2210 kg rijklaar(G)

NL-kenteken: 2210 kg rijklaar

 

Natuurlijk is een dieselmotor zwaarder dan een benzine, maar de WK/WH is ook iets langer en breder.

 

Mij valt op dat op het NL-kenteken het gewicht van leeg naar rijklaar is veranderd. 75kg meer dus. Betekent deze overgang dat we stilletjes allemaal meer belasting zijn gaan betalen??

 

Is dit bij jou ook het geval, Frans? Dat zou dan al 75 kg van het verschil verklaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, je betaalt niet meer belasting. Bij mij kan ik er weer 100 kg aftrekken en dat betaal je voor houderschaps belasting. Vond het nl ook vreemd en heb de RDW om opheldering gevraagd. Letterlijke tekst die ik heb ontvangen van de RDW "Op de nieuwe kentekencard wordt gesproken van massa rijklaar en niet meer over ledig gewicht. Dit is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand,incl. koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder. Dit heeft geen invloed op de hoogte van de motorrijtuigbelasting die  u voor het voertuig moet betalen. Deze wordt berekend op basis van het ledige gewicht van een voertuig.

Is op uw kentekencard het gewicht inde rubriek Massa rijklaar ingevuld? trek daarvan dan 100 kg af om de gewichtsklasse te bepalen." Dit is het antwoordt van de RDW wat dus in mijn geval betekend dat ik 100 kg aftrek van massa rijklaar en daarover betaal ik dus de belasting.

Groet Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt niet.  In Belgie maakt dit wel verschil, aangezien ze met schijven werken.

 

Als je dan een paar kg meer hebt, val je gewoon in een hogere schijf.

 

Ik stel wel vast dat er 10 verschillende gewichten te vinden zijn over de WH, naargelang de bron.

 

Lijkt wel natte-vinger werk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...