Spring naar bijdragen

Jeep Wrangler Tj 1997 4.0


wjkuiper
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

na een auto geschiedenis van Honda civic, Honda Prelude, Peugeot 306xsi, alfa 156, alfa 147, audi TT, wou ik toch eindelijk eens een wat stoerdere auto. mijn vader heeft sinds 2 jaar een jeep patriot, en was toch wel erg onder de indruk van die auto (the looks)

 

in nederland wat jeeps wezen bekijken maar, waren of te veel gebruikt voor het terrein, banden die niet door de apk heen kwamen, miste de complete deuren, omgebouwd naar gas, of de 2.5 motor, of een tot oud model. mijn jeep wrangler over de grens gevonden, en laten importeren. Deze week op kenteken gezet, en vanavond halen.

 

het zal wel even wat anders zijn dan mijn audi tt, maar die zie je al bijna net zoveel rijden als een golf. 

 

maak per jaar ongeveer 6

post-15630-0-79162200-1391161869_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die zelfde vraag had ik ook toen ik net m'n TJ had.

 

 

4wd Hoog & terug naar 2wd > Mag je tot 80 km/puur rijdend in & uitschakelen.

 

4wd laag > Eerst een klein beetje laten rollen, echt stapvoets niet harder, V-bak in neutraal of koppeling in en dan pas naar 4 Laag zetten.

 

 

Hou er rekening mee dat de 4wd Hoog in de Wrangler geen permanente 4x4 is en echt alleen maar geschikt is op zandpaden, modder en voor als er flink wat sneeuw ligt. Op droog en nat en redelijk sneeuwvrij wegdek niet gebruiken. In de regen heeft de 4wd van de Wrangler ook geen enkele toegevoegde waarde. De aandrijving tussen voor en achteras wordt in 4 hoog "vastgezet" en de aandrijving is dan altijd 50/50 verdeelt. Bovendien, ervan uitgaande dat je minimaal banden met een Modder + Sneeuw codering hebt of een All terrain band heb je daarmee in regen ook genoeg grip voor en achter.

 

Bij een permanent 4x4 systeem is de aandrijving tussen voor en achteras variabel, afhankelijk van het systeem, van 10/90 tot 50/50. Dat heeft de Wrangler TJ dus niet en gaat er dus van alles wringen in de aandrijflijn omdat elke band & as altijd evenveel grip heeft op droog wegdek. Op droog/nat wegdek een bocht omgaan in 4x4 voelt dan ook helemaal niet goed & vertrouwd aan in een TJ.

 

Je kunt het, om het gevoel te krijgen, wel gerust eens een klein stukje uitproberen op een droge weg met lage snelheid <50km/uur dat kan echt geen kwaad. Maar dan voel je in ieder geval wel een keer het verschil.

 

 

Kom 9 Februari anders gewoon naar Overloon dan leggen de Marshalls het je precies uit en ervaar je het zelf op een verantwoorde manier wat een Wrangler op zijn sloffen allemaal aan kan ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier WJ !!

 

Goede uitleg van de 4wd PepijnS !!

 

Overloon is inderdaad redelijk ver van Groningen.... Spaarnwoude is ook een redelijke afstand. (maar ja wat niet)

Bij het Drenthe Weekend (28-30 maart) komen ook 'voldoende' Jeepers met de juiste kennis.

 

En anders is de JCN Startersdag misschien wat.... 18 mei, is het terrein in en een korte tour.

Met extra uitleg, speciaal voor starters. In kleine groepjes voor tips en begeleiding door het terrein.

 

Ziet er trouwens goed uit de TJ !!

 

Groet Roo  B)  

bewerkt door Roo4JK
Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt allemaal voor de reacties.

 

ik moet zeggen het is wel even wennen, van een strakke audi tt, instappen in een jeep (maar dit was natuurlijk te verwachten), vooral het bochten werk en de remmen zijn niet te vergelijken, maar dit moet je natuurlijk ook niet doen. Moet zeggen, na nu bijna een week te rijden in de jeep stap ik nu telkens in met een big smile :D

 

inmiddels nieuwe autoradio geplaatst, met speakers in de kofferbak :) moet toch een beetje geluid in zitten.  tzt nog een keer zo'n speaker bar kopen voor tussen de rolkooi, maar 399 euro vind ik wel wat aan de prijs :wacko:

achter bumper besteld (dubbele buizen), zondag monteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...