wjkuiper Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Hallo, na een auto geschiedenis van Honda civic, Honda Prelude, Peugeot 306xsi, alfa 156, alfa 147, audi TT, wou ik toch eindelijk eens een wat stoerdere auto. mijn vader heeft sinds 2 jaar een jeep patriot, en was toch wel erg onder de indruk van die auto (the looks) in nederland wat jeeps wezen bekijken maar, waren of te veel gebruikt voor het terrein, banden die niet door de apk heen kwamen, miste de complete deuren, omgebouwd naar gas, of de 2.5 motor, of een tot oud model. mijn jeep wrangler over de grens gevonden, en laten importeren. Deze week op kenteken gezet, en vanavond halen. het zal wel even wat anders zijn dan mijn audi tt, maar die zie je al bijna net zoveel rijden als een golf. maak per jaar ongeveer 6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
joestoes Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Schakelen naar 4wd of terug altijd stilstaand doen. Op verharde wegen nooit in z`n 4wd drive rijden anders rij je alles stuk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Die zelfde vraag had ik ook toen ik net m'n TJ had. 4wd Hoog & terug naar 2wd > Mag je tot 80 km/puur rijdend in & uitschakelen. 4wd laag > Eerst een klein beetje laten rollen, echt stapvoets niet harder, V-bak in neutraal of koppeling in en dan pas naar 4 Laag zetten. Hou er rekening mee dat de 4wd Hoog in de Wrangler geen permanente 4x4 is en echt alleen maar geschikt is op zandpaden, modder en voor als er flink wat sneeuw ligt. Op droog en nat en redelijk sneeuwvrij wegdek niet gebruiken. In de regen heeft de 4wd van de Wrangler ook geen enkele toegevoegde waarde. De aandrijving tussen voor en achteras wordt in 4 hoog "vastgezet" en de aandrijving is dan altijd 50/50 verdeelt. Bovendien, ervan uitgaande dat je minimaal banden met een Modder + Sneeuw codering hebt of een All terrain band heb je daarmee in regen ook genoeg grip voor en achter. Bij een permanent 4x4 systeem is de aandrijving tussen voor en achteras variabel, afhankelijk van het systeem, van 10/90 tot 50/50. Dat heeft de Wrangler TJ dus niet en gaat er dus van alles wringen in de aandrijflijn omdat elke band & as altijd evenveel grip heeft op droog wegdek. Op droog/nat wegdek een bocht omgaan in 4x4 voelt dan ook helemaal niet goed & vertrouwd aan in een TJ. Je kunt het, om het gevoel te krijgen, wel gerust eens een klein stukje uitproberen op een droge weg met lage snelheid <50km/uur dat kan echt geen kwaad. Maar dan voel je in ieder geval wel een keer het verschil. Kom 9 Februari anders gewoon naar Overloon dan leggen de Marshalls het je precies uit en ervaar je het zelf op een verantwoorde manier wat een Wrangler op zijn sloffen allemaal aan kan ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjkuiper Geplaatst January 31, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 bedankt voor de duidelijke uitleg. overloon lijkt me super leuk, maar iets uit de richting (woon in Groningen). komt vast nog wel een keer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 31, 2014 Welkom WJ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst February 5, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 5, 2014 (bewerkt) Welkom hier WJ !! Goede uitleg van de 4wd PepijnS !! Overloon is inderdaad redelijk ver van Groningen.... Spaarnwoude is ook een redelijke afstand. (maar ja wat niet) Bij het Drenthe Weekend (28-30 maart) komen ook 'voldoende' Jeepers met de juiste kennis. En anders is de JCN Startersdag misschien wat.... 18 mei, is het terrein in en een korte tour. Met extra uitleg, speciaal voor starters. In kleine groepjes voor tips en begeleiding door het terrein. Ziet er trouwens goed uit de TJ !! Groet Roo February 5, 2014 bewerkt door Roo4JK Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjkuiper Geplaatst February 6, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2014 bedankt allemaal voor de reacties. ik moet zeggen het is wel even wennen, van een strakke audi tt, instappen in een jeep (maar dit was natuurlijk te verwachten), vooral het bochten werk en de remmen zijn niet te vergelijken, maar dit moet je natuurlijk ook niet doen. Moet zeggen, na nu bijna een week te rijden in de jeep stap ik nu telkens in met een big smile inmiddels nieuwe autoradio geplaatst, met speakers in de kofferbak moet toch een beetje geluid in zitten. tzt nog een keer zo'n speaker bar kopen voor tussen de rolkooi, maar 399 euro vind ik wel wat aan de prijs achter bumper besteld (dubbele buizen), zondag monteren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst February 6, 2014 Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2014 Haha dat gevoel ken ik. Ik ging van een Mitsubishi Evolution 8 naar een TJ met 4-5 inch verhoging en 33 inch banden. Hoewel ik die Evo nog steeds mis wil ik toch niet meer terug. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wjkuiper Geplaatst February 6, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 6, 2014 ook een lekkere overgang idd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.