Spring naar bijdragen

Motor (6L) Spoelen


Jester
 Share

Recommended Posts

Iemand ervaring met het (laten) spoelen van een 4.2L motor uit (waarschijnlijk '81)?  Mijn Jeep 5 jaar geleden een ruilmotor gekregen en er is daarna weinig mee gereden. Ik rij er nu regelmatig mee en merk dat de motor redelijk lui is. Wordt wel wat beter, maar het is nog niet super. Nu zit ik er aan te denken om de motor inwendig te laten schoonmaken. Levert dat wat op met zo'n oude motor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inwendig laten reinigen van motoren heb ik geen ervaring mee. Er zijn producten voor die jezelf kun toepassen, toevoegingen aan de olie die oude resten losweken. Benzinetoevoegingen om de kleppen e.d te "reinigen". Seafoam is iets wat ze in de VS doen maar of het daadwerkelijk helpt? Geeft wel een leuk effect, liefst niet midden in de woonwijk doen.

 

Begin eerst met alles eens goed schoon te maken dat jezelf kunt losmaken. Verdeelkap, nieuwe bougies, nieuwe kabels, luchtfilter. Wat moeilijker wordt het luchtinlaatstuk en gasklep erafhalen en goed schoonmaken.

 

Er zijn nog wel wat trucjes (paardenmiddelen ;-) ) die vaak minder kosten dan bovengenoemde olie of benzine toevoegingen maar die doe je het beste met een ervaren iemand erbij, op zich niet schadelijk maar wel geheel op eigen risico bv. remvloeistof via vacuum mee de motor in om de zuigers en kleppen te "ontkolen" en remmenreiniger in het inlaatspruitstuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een liter ATF aan de olie toevoegen (eerst een liter olie eruit), paar dagen rijden en dan verversen(ook filter).

Bij mijn 4.0 met 250 K op de teller kwam er echt veel bagger uit met verversen.

Blok loopt nu stiller, of het vermogen scheelt weet ik niet.

Als er veel troep loskomt kan het wellicht ook problemen geven in het blok, dus geen garantie op deze remedie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand ervaring met het (laten) spoelen van een 4.2L motor uit (waarschijnlijk '81)?  Mijn Jeep 5 jaar geleden een ruilmotor gekregen en er is daarna weinig mee gereden. Ik rij er nu regelmatig mee en merk dat de motor redelijk lui is. Wordt wel wat beter, maar het is nog niet super. Nu zit ik er aan te denken om de motor inwendig te laten schoonmaken. Levert dat wat op met zo'n oude motor?

op mijn V8 kan ik een speciale bit op mijn boormachine zetten. die ik op de oliepomp plaats. en zo spoel ik de motor. met diesel bijvoorbeeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op mijn V8 kan ik een speciale bit op mijn boormachine zetten. die ik op de oliepomp plaats. en zo spoel ik de motor. met diesel bijvoorbeeld

Ik heb dus geen ervaring met een motor spoelen. Maar is het dan niet veel makkelijker om na het aftappen van de olie diesel erin te gooien, de ontsteking los te halen en gewoon te starten. Of levert alleen starten te weinig "toeren" voor de oliepomp om goed zijn werk te doen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus geen ervaring met een motor spoelen. Maar is het dan niet veel makkelijker om na het aftappen van de olie diesel erin te gooien, de ontsteking los te halen en gewoon te starten. Of levert alleen starten te weinig "toeren" voor de oliepomp om goed zijn werk te doen??

nee dat moet je niet doen. draai je de lagers aan gort. ik spoel het blok met diesel. zet dan met die speciale bit. die je kunt bestelen bij www.summitracing.com op de boormachine. daarna tap ik de diesel eraf. nieuwe oliefilter / olie erop. en pomp dan met de boormachine de olie door het blok heen. dan zit meteen de oliefilter weer vol. dan zet ik de onsteking terug en start dan pas de motor. zo doe ik het ook als ik de olie ga verversen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...