Spring naar bijdragen

Diff lock vooras


Dennisr
 Share

Recommended Posts

Zo ik ben nu een aantal maanden eigenaar van een wrangler... Gelukkig is het voor mij een auto om mee te spelen, want ik heb al meer tijd gesleuteld dan gereden.. Maar dat mag de pret niet drukken.. Want het blijft mooi..

Nu een aantal vragen:

1. Gisteren een aantal BF Goodrich'es 33" eronder gezet, dat maakt al een wereld van verschil.. Maar nu wil ik eigenlijk het voordifferentieel locken.. Het volgende heb ik er tot nu toe van begrepen, dus graag respons of dit klopt.

Achterin zit bij mijn 4.0 HO een sperdiff. (dit vind ik tot nu toe nog voldoende) Maar voorin dus niets. Wanneer ik nu een locker voorin zou plaatsen al is het een 100% sper dan zou ik daar niets van merken tijdens weggebruik, want één van de steekassen voorin wordt losgekoppeld van het diff. Toch? Nu zag ik daarnet iets van een aussie locker, dat kan voor mij wel iets zijn... Maar wanneer nu één voorwiel en één achterwiel los zou staan, zullen deze dan blijven draaien of zorgt die locker ervoor dat hij tractie geeft aan de stilstaande wielen??? Anders zie ik er niet heel veel nut in... Mijn korte ervaring heeft ook vandaag weer geleerd toen we met 5 auto's weg waren dat veelal één wiel van de vooras en één wiel van de achteras het verhaal verzieken en dat je dus stil valt en hulp nodig hebt(en dat gaat ten kosten van mijn ego:) ).

Conclusie ik wil dus sper, want ik ben ook van mening dat dit dus de levensduur van je auto verlengt, want wanneer een berg bijna niet haalbaar is of je verliest tractie ga je gas bijgeven en klap je weer op de grond dus worden de kruisjes etc. allemaal meer belast. Maar goed dat hoef ik jullie niet uit te leggen.

De ARB locker is een mooi ding, maar de aanschafprijs vind ik te hoog voor mijn auto, dus zoek ik een alternatief.

2. Een korte vraag mijn 4wd lampje blijft veel langer branden dan in het begin, wanneer ik de auto uit zijn 4wd terugzet naar 2wd.. Maar de 4wd is er uiteraard wel vanaf want dit gebeurd in de bak.. Blijft dan gewoon de vrijloopnaaf wat langer hangen, want na een paar minuten is het lampje wel weer uit?? En kan dit kwaad of hoe kan ik het oplossen, wat is het zwakke punt van de vrijloopschakeling???

3. Op dit moment staat de auto op nederlandse platen en is ingeschreven als grijs kenteken.. Ik woon zelf in Belgie net over de grens en wil de auto hier als lichte vracht inschrijven. Nu blijf ik daar toch wisselende verhalen over horen, dus hoe zit het nou. Voor jan 2006 ingeschreven als lichte vracht blijft lichte vracht?? 2 persoons jeeps zijn altijd lichte vracht? Laadruimte 50% van de wielbasis blijft altijd lichte vracht??? Dit moet ik zeker weten anders is een 4.0 L in België verre van interessant!!

Graag jullie respons??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste, achter heb je geen sperdiff maar een "limited slip" bij een sperdiff zou je net als bij een locker beide wielen voor 100% aan elkaar koppelen, de limited slip zit zeg maar tussen een open diff en een sperdiff in.

Voor de vooras kun je gerust een zelf inschakelende locker pakken (aussie, detroit) omdat zoals je zelf al aangaf de vooras disconnected is wanneer je in 2WD rijdt.

Zo'n locker geeft inderdaad tractie aan het wiel dat het langzaamst draait. Dus wanneer je 1 voor en 1 achterwiel vrij hebt heb je dus op de vooras in ieder geval nog tractie.

Om te zien wat een locker doet heb ik nog een filmpje van mezelf van Jeepcamp vorig jaar, daar is het goed op te zien wat mijn (ARB overigens) locker in de vooras doet wanneer 1 wiel vrij hangt, ik maak hier overigens gebruik van m'n beide lockers.

Klik hier...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mav ©@Aug 7 2005, 17:23

Ten eerste, achter heb je geen sperdiff maar een "limited slip" bij een sperdiff zou je net als bij een locker beide wielen voor 100% aan elkaar koppelen, de limited slip zit zeg maar tussen een open diff en een sperdiff in.

Klik hier...

<div align="right">

Ja bedoelde ik ook, sorry verkeerd getypt...

Leuk filmpje toevallig al een keer gezien ergens als ik mij niet vergis....

Het werkt in ieder geval prima, zo houd je je spullen langer heel...

Iemand nog toevoegingen en misschien antwoord op de andere vragen??? Thanks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2. Een korte vraag mijn 4wd lampje blijft veel langer branden dan in het begin, wanneer ik de auto uit zijn 4wd terugzet naar 2wd.. Maar de 4wd is er uiteraard wel vanaf want dit gebeurd in de bak.. Blijft dan gewoon de vrijloopnaaf wat langer hangen, want na een paar minuten is het lampje wel weer uit?? En kan dit kwaad of hoe kan ik het oplossen, wat is het zwakke punt van de vrijloopschakeling???

Waarschijnlijk je vacuum-schakelaar die op je tussenbak zit.

Kan zijn dat die vervuild is zodat het wat langer duurt voordat je lampie uit gaat.

Heb het zelf ook gehad totdat het lampie helemaal niet meer uit ging.

Schakelaar vervangen en het probleem is opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook kan is dat er een klein lekje in één van de slangen naar/van de vooras zit. Er wordt dan wel vacuum opgebouwd, maar het duurt veel langer! Die lekjes had ik ook, natuurlijk op een onmogelijke plaats, nl in de beschermslang naar de vooras. Het vervangen van alle slangen loste het probleem op!

Wat een locker in de vooras betreft: Ik ben geen voorstander van een automatische locker aldaar. De krachten die daarbij vrij kunnen komen zijn enorm, en komen allemaal op één kruisje in je knuckle. Bovendien zal je aandrijfas (en dus ook je tussenbak) vermoedelijk weer gaan meedraaien wanneer je in 2wd rijdt. Dit komt dan doordat je locker "denkt" dat er één wiel geen tracktie heeft (door de disconnect) en mogelijk zal locken.

Een tweede reden is omdat ik een voorstander van een locker achter ben wanneer er slechts één locker gemonteerd wordt. De achteras kan nu eenmaal meer vermogen op de ondergrond overbrengen dan de vooras ( rij maar eens met een voorwiel aangedreven wagen bergop: Je hebt veel eerder wielspin, en dus trachtieverlies, dan met een achterwielaangedreven auto).

Succes met je beslissing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb zelf nu ongeveer een jaar mijn aussie er in zitten, en ik heb er alleen maar goeds over te vertellen. geen rare trekjes op de weg, 100% sper in 4x4. de cardanas draait inderdaad me in 2wiel, maar dat doet ze bij de meeste yj's sowieso. (is ook geen probleem, de smering werkt ook altijd bij een np231) het is wel een goed plan om bij de instalatie de voorste kruisjes ff na te kijken en bij twijfel te vervangen. de krachten op de as valt bij een automatische locker nog al mee omdat een automatische locker steeds kan ontladen (een wiel kan altijd sneller draaien, dus geen spannings opbouw) in tegenstelling met bv een ARB die alles helemaal vast zet.

ik gaf er de voorkeur aan om de sper in vooras te zetten om verschillende redenen: 1) de d35 zal ooit ingeruild worden voor een ford 8.8, en dus wou ik er geen geld in steken. 2) de aussie locker is niet beschikbaar voor de d35. 3) ik had in mijn achter as al een LSD. 4) een sper op de vooras heeft volgen mij meer effeckt dan een op de achteras. probeer maar een een kruiwagen door los zand te duwen en daarna te trekken....)5) installatie is heel gemakelijk (word het dif huis gebouwd ipv de spider gears. dus geen kroonwiel en pinion te stellen (moet wel bij een ARB en bij sommige detroits)

veel sucses

Link naar opmerking
Deel via andere websites

probeer maar een een kruiwagen door los zand te duwen en daarna te trekken

Jep... maar die heeft dan ook geen aandrijving op 't wiel tongue.gif Juist omdat 'ie zwaarder te duwen is, geeft aan dat het wiel moeilijker loopt, dus meer kracht overbrengt. Zodra je zo'n wiel aandrijft is het dus precies andersom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...