yonnie Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 We hebben 4 nieuwe banden om onze Jeep cherokee uit 1990 laten leggen. Fadima Fronteira 30/9.50 R 15. We hadden een mengelmoes aan banden van de maat 215/75/R15. Daarmee reed hij prima. Bleef lekker op de weg liggen. Met de nieuwe banden met een druk van 2.3 Bar gaat de auto bij 120 waggelen. Een eng gevoel is dat en het lijkt of de auto een eigen leven gaat leiden. Het waggelen komt meestal voor wanneer je van baan wisselt of wanneer je de auto laat uitrijden zonder gas te geven. Ik heb de druk verhoogd tot net iets boven de 2.5 bar en het probleem lijkt minder te zijn geworden. Het is er nog wel een beetje maar een stuk minder. Met de iets hoger druk krijgen we het volgende probleem: in bochten van ongeveer 90 km/h lijkt hij te gaan driften. We hebben een beetje het idee dat de auto met de nieuwe banden een stuk minder veilig is geworden door dat gezwabber op de weg. Ik denk dat de druk nog iets omhoog moet tegen het waggelen, maar weet het niet zeker. Heeft iemand ook deze banden en wat zijn je ervaringen op de snelweg met deze banden? Tevens wil ik graag weten welke bandendruk je gebruikt. Ik heb de wagen niet verhoogd, er zitten goede schokbrekers onder (heeft jeeped nog gemonteerd) en we zijn nooit zwaar beladen ofzo. Graag advies, ik wil niet graag deze banden moeten wegdoen voor weer nieuwe want dat is echt weggooien van geld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Toch lijkt het wel een bandenprobleem te zijn: - De problemen kwamen direct NA het monteren van de nieuwe banden. - Varieren met de bandenspanning doet het probleem verergeren of verbeteren. Mogelijk hebben de banden een "slappere wang", daardoor wordt alles wat vaag.... Even de wielen wisselen met een collega XJer zou veel duidelijkheid kunnen verschaffen! Succes! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Is de auto ook opnieuw uitgelijnd? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tony Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Hoi, heb even wat nagekeken, jou oude 215/75/15 bandjes zijn in diameter 716 mm groot. Je nieuwe banden zijn 30/9,5/15 en die zijn 777 mm groot. Dat staat wel heel mooi maar betekend dus dat ze 6 centimeter hoger zijn dan je vorige banden. Kan me dus heel goed voorstellen dat ze bij hoge snelheden gekke dingen doen.. Band rolt verder onder de velg, omdat wangen hoger zijn dan vorige banden. sorry. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Waarschijnlijk heet de band Fedima (ipv Fadima), het is een dochter onderneming van Bridgestone in Portugal. Het is (hier dan) een B-merk, maar ze krijgen wel veel hulp van Bridgestone en waren op weg naar een NP EN ISO-9002 certificering. Of ze dat gehaald hebben weet ik niet. link Ik wil nog niet zeggen dat het een 'brak' bandenmerk is, ik weet er nog te weinig van en het zou te makkelijk zijn. Maar mijn bedenkingen heb ik wel. Ooit ook eens banden gehad die wat goedkoper waren (Viking), zelfs op droog wegdek ging de auto alle kanten op.. daarna met een A-merk nergens meer last van. Het idee van 87wrangler is waarschijnlijk erg goed. Een keer testen met banden/velgen van een andere XJ. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst August 1, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Hmmmz, maakt 6 cm in hoogte dan zoveel uit? Dat is vanaf de as naar de grond toch maar 3 cm? Het loopvlak is ook breder dan bij de vorige band wellicht dat dat ook zijn effect heeft. De banden zijn wel uitegbalanceerd maar niet opnieuw uitgelijnd. En nu bedenk ik me dat we de wilen niet meer op hun originele plek hebben teruggezet. Kan dat misschien de uitlijning verstoren? Hij krijgt toch een beurt, laat ik dat meteen ook nakijken. Bedankt voor de reacties, ben nog wel benieuwd naar dejuiste bandenspanning. Op de website van de leverancier vind je namelijk niks. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Qua spanning zou ik zo 2,3~2,5 aanhouden. Dat het em in de hoogte zit ga ik niet van uit, ik reed met mijn wrangler op 30x10.50 R 15 en ging naar 33x12.5 R15 en mijn auto is daar alleen maar stabieler op geworden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 jawel maar ligt wel aan de sterkte van de wang van de band... kan best wel wat invloed hebben Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Is het waggellen wat je bedoel niet het 'zoeken' in de sporen op de snelweg? Hou je ook in de gaten (klein detail) dat de auto nu harder rijdt als eerder als de teller 120 aangeeft? Ik heb Fedima voorbanden (ook 30") maar geen last van waggelen, wel dweilen, hehe Dat deed íe met mijn vorige banden (BF Goodrich) ook al. Welk profiel heb je eigenlijk, zit ook nog veel verschil in. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst August 1, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Deze Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Originally posted by yonnie@Aug 1 2005, 22:26 Deze <div align="right">← Misschien alleen voor op zand te gebruiken met lagere snelheden,dan wellicht geen last??? De zogenaamde terreinband dus ,zou zo maar kunnen ,maar ben ook geen specialist daarin Waar wel in zou ik ook niet weten ,maar kwam ff bij me op Succe6 Yonnie Greetz John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Originally posted by JOHN GRAND@Aug 1 2005, 23:12 Misschien alleen voor op zand te gebruiken met lagere snelheden,dan wellicht geen last??? De zogenaamde terreinband dus ,zou zo maar kunnen ,maar ben ook geen specialist daarin Waar wel in zou ik ook niet weten ,maar kwam ff bij me op Succe6 Yonnie Greetz John <div align="right">← Volgens de specificaties zou het een 50/50 band moeten zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Originally posted by Kameel@Aug 1 2005, 23:14 Volgens de specificaties zou het een 50/50 band moeten zijn. <div align="right">← okay.het was maar een idee Maar lijkt me geen band voor hoge snelheden Gr. John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Originally posted by JOHN GRAND@Aug 1 2005, 23:17 okay.het was maar een idee Maar lijkt me geen band voor hoge snelheden Gr. John <div align="right">← Nee idd.. lijkt mij ook. Aan de andere kant ging het om 90 km/u. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Originally posted by Kameel@Aug 1 2005, 23:29 Aan de andere kant ging het om 90 km/u. <div align="right">← Volgens mij las ik 120 km/u. Tel daar nog maar een kleine 10% bij vanwege de grotere omloopmaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst August 1, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2005 Originally posted by 87wrangler@Aug 1 2005, 18:09 Even de wielen wisselen met een collega XJer zou veel duidelijkheid kunnen verschaffen! Succes! <div align="right">← dit zou wel het mmoiste zijn ja en ut makelijkste....... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst August 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2005 Originally posted by Kameel@Aug 1 2005, 23:29 Nee idd.. lijkt mij ook. Aan de andere kant ging het om 90 km/u. <div align="right">← Het kan ook nog zijn dat de velgen zelf te smal zijn. Zo krijg je dat wangen verhaal ook. Heb zelf wel eens banden willen laten monteren die volgens banden man te breed waren voor velg volgens hem. Wilde toen niet monteren omdat hij daar dan geen verantwoording wou nemen ,zei dat ze er makkelijk af kunnen klappen dan ?? Lijkt me aannemelijk ,maar ja greetz John Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tony Geplaatst August 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2005 Wat ik er van terug kan vinden heeft deze band speedindex 'N' ....dus tot 140 km/pu. Zijn overigens niet duur, je ziet ze al voor 73 eurootjes... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst August 3, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2005 Nogmaals bedankt voor de reacties. Een telefoontje van Jeeped en deze berichten hebben mij op tot de conclusie gebracht dat de banden, ik en de Jeep weer even aan elkaar moeten wennen. Het verschil in banden hoogte, cm's profiel, soort profiel en breedte van de band is groot waardoor ik natuurlijk niet kan verwachten dat de auto dezelfde wegligging heeft. Ik laat hem uitlijnen en ga weer een seen paar honderd kilometer rijden. Ik vermoed dat we daarna aan elkaar gewend zijn. Zo niet dan heb ik dan een paar banden te koop en koop ik een paar standaard banden. (Kan maar geen mooi gezicht ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
6wheeler Geplaatst August 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2005 fedima banden zijn goede banden voor z'n geld maar je geeft al aan tot 140 ern daar zit het hem het zijn geen nieuwe banden maar rondom gecuverde wat voor een terreinauto niet uitmaakt maar wel op de weg en vooral als het heet is en je lange stukken rijdt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst August 3, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2005 Maar echt veel harder dan 120 rijden we er toch niet mee. Dan kan ik er toch gewoon mee de snelweg op? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst August 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2005 Originally posted by yonnie@Aug 3 2005, 13:48 Maar echt veel harder dan 120 rijden we er toch niet mee. Dan kan ik er toch gewoon mee de snelweg op? <div align="right">← Het is denk ik zoals je zelf al aangeeft , je moet ff wennen aan de nieuwe banden en zijn gedragingen , denk dat het dan wel goed komt Greetz J.G. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst August 3, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2005 120 op de teller = 130....wel even rekening meehouden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst August 3, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2005 110 op de teller rijden dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Big-John Geplaatst August 6, 2005 Rapporteren Share Geplaatst August 6, 2005 Laat ook eens kijken of er geen hoogteslag in de banden zit Bij mijn Coopers zat hoogteslag en dat resulteerde in hobbellen van de auto bij ong 110 kmh. Bij Profile hebben ze de banden over de velgen verschoven en het is nu over Groetn Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.