The Blue Laredo Geplaatst April 8, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 Binnen mijn restauratieproject van de Blue Laredo begin ik op korte termijn aan het chassis. Omdat ik vastbesloten ben om de buitenzijde en binnenzijde te laten behandelen, rest mij niets anders dan deze volledig te laten verzinken(onderdompelen in een zinkbad). De temperatuur van dit zinkbad bedraagt 450 graden en op dit forum wordt gewaarschuwd voor kromtrekken en geadviseerd om het chassis "in te spannen"om kromtrekken te voorkomen. Hedenmiddag meerdere verzinkerijen gebeld en deze vraag voorgelegd. Ieder kent het gevaar van kromtrekken, maar allen hebben in het verleden meerdere malen een chassis door het verzinkbad gehaald, zonder deze in te spannen en van kromtrekken was geen sprake. Als je vraagt waar een chassis "ingespannen"kan worden behandeld, weet niemand het antwoord. Dus, iedereen kent het risico, iedereen neemt het, iedereen weet dat het anders moet, maar niemand weet waar.Mijn vraag"wie weet een verzinkerij waar ze wel de middelen hebben om een chassis "in te spannen"om mogelijk kromtrekken te voorkomen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst April 8, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 Binnen mijn restauratieproject van de Blue Laredo begin ik op korte termijn aan het chassis. Omdat ik vastbesloten ben om de buitenzijde en binnenzijde te laten behandelen, rest mij niets anders dan deze volledig te laten verzinken(onderdompelen in een zinkbad). De temperatuur van dit zinkbad bedraagt 450 graden en op dit forum wordt gewaarschuwd voor kromtrekken en geadviseerd om het chassis "in te spannen"om kromtrekken te voorkomen.Hedenmiddag meerdere verzinkerijen gebeld en deze vraag voorgelegd. Ieder kent het gevaar van kromtrekken, maar allen hebben in het verleden meerdere malen een chassis door het verzinkbad gehaald, zonder deze in te spannen en van kromtrekken was geen sprake. Als je vraagt waar een chassis "ingespannen"kan worden behandeld, weet niemand het antwoord. Dus, iedereen kent het risico, iedereen neemt het, iedereen weet dat het anders moet, maar niemand weet waar. Mijn vraag"wie weet een verzinkerij waar ze wel de middelen hebben om een chassis "in te spannen"om mogelijk kromtrekken te voorkomen. beste. ik heb mijn chassis eerst chemich laten ontlakken en daarna bij nedcoat laten galvaniseren. een prachtig reseltaat als gevolg. ik heb het chassisnummer ingesmeerd met wabiedur waardoor hierop geen zink hecht en het nummer dus zichtbaar blijft. voorspaning geven is niet nodig daar er niet veel spanning van laswerk inzit groet mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 8, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 Als wij op de zaak iets moeten verzinken wat niet kromtrekken mag, lassen we het vast aan een zware stalen bint. Deze gaat mee in het zinkbad. Na het verzinken slijpen we het los, en werken we de slijpplekken af. Aangezien dit nogal omslachtig is, doen we meestal eerst een paar vaste punten opmeten, en na het verzinken controleren we deze punten. Indien nodig doen we daarna richten. Chassis trekken meest niet krom, er zit niet veel spanning in het materiaal door lassen of naderhand vervormen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Blue Laredo Geplaatst April 8, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 beste.ik heb mijn chassis eerst chemich laten ontlakken en daarna bij nedcoat laten galvaniseren. een prachtig reseltaat als gevolg. ik heb het chassisnummer ingesmeerd met wabiedur waardoor hierop geen zink hecht en het nummer dus zichtbaar blijft. voorspaning geven is niet nodig daar er niet veel spanning van laswerk inzit groet mike Hoi "Altijd vast", Ik heb ook contakt gehad met NedCoat, maar deze galvaniseren ook zonder "in te spannen". Waarschijnlijk is dat bij jouw ook gebeurt, maar uit je reactie mag ik opmaken dat het chassis recht is gebleven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst April 8, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 Hoi "Altijd vast", Ik heb ook contakt gehad met NedCoat, maar deze galvaniseren ook zonder "in te spannen". Waarschijnlijk is dat bij jouw ook gebeurt, maar uit je reactie mag ik opmaken dat het chassis recht is gebleven. het chassis is kaarsrecht gebleven. zal als ik vanavond aan de gang ga ff een paar foto,s schieten. mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Bear Geplaatst April 8, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 Ik heb nog een kant en klaar chassis liggen, gegalvaniseerd natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Blue Laredo Geplaatst April 8, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 Black Bear, Ik heb het over een YJ chassis, en jij ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Bear Geplaatst April 8, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 8, 2013 Cj 7 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst April 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2013 Heb in het verleden een YJ chassis laten thermisch verzinken. Niets van problemen mee gehad. Zitten gaten genoeg in om ophopingen te voorkomen. zie: http://www.jeepershome.be/2005-12-09%20zandstralen%20en%20%20thermisch%20verzinken/index.htm Zeker doen! Geert Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst April 9, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 9, 2013 het chassis is kaarsrecht gebleven.zal als ik vanavond aan de gang ga ff een paar foto,s schieten. mike wil wat foto,s plaatsen maar lukt me ff niet sorry. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
The Blue Laredo Geplaatst April 11, 2013 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2013 Bedankt voor de reacties en ik ben inmiddels overtuigd dat het verzinken van een chassis moet lukken zonder deze"in te spannen". Komende weken ga ik me bezig houden met het demonteren van alle delen die aan het chassis zijn bevestigd en inmiddels heb ik ook al een afspraak gemaakt met een bedrijf die het chassis gaat stralen en(indien nodig) gaat herstellen. Middels mijn topic "Build a new Bleu Laredo" houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
throttle happy Geplaatst April 11, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 11, 2013 het kromtrekken is de schuld van diegene die het chassis vastknoopt aan het rek en degene die het geheel laat zakken in het zinkbad. gebeurt dit op z'n zijkant gehangen en veeeeeeeel te langzaam warmt het gedeelte in bad snel op terwijl de rest nog boven de vloeibare zink hangt en dus zich "gooit".deze spanning eruit halen is een titanenwerk... dus geef ik de ploegbaas een fooi dat die er goed op let, dat het goed word gedaan volgens de regels van de kunst...(meestal verstaan de arbeiders je nauwelijks of andersom ) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mike m Geplaatst April 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2013 Bedankt voor de reacties en ik ben inmiddels overtuigd dat het verzinken van een chassis moet lukken zonder deze"in te spannen".Komende weken ga ik me bezig houden met het demonteren van alle delen die aan het chassis zijn bevestigd en inmiddels heb ik ook al een afspraak gemaakt met een bedrijf die het chassis gaat stralen en(indien nodig) gaat herstellen. Middels mijn topic "Build a new Bleu Laredo" houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. kijk nog wel ff naar je chassisnummer als die niet diep is ingeslagen loop je de kans dat dit problemen geeft bij de keuring ivm niet leesbaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeepertje Geplaatst April 12, 2013 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2013 (bewerkt) kijk nog wel ff naar je chassisnummer als die niet diep is ingeslagen loop je de kans dat dit problemen geeft bij de keuring ivm niet leesbaar.De schroefdraad van de bevestiging van de achterste schokbrekers insmeren met wabiedur is ook aan te bevelen. Later bij het monteren is dit een stuk makkelijker...Suc6, Geert April 12, 2013 bewerkt door jeepertje Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.