Spring naar bijdragen

Chassis (Ingespannen)Verzinken, Maar Waar ?


The Blue Laredo
 Share

Recommended Posts

Binnen mijn restauratieproject van de Blue Laredo begin ik op korte termijn aan het chassis. Omdat ik vastbesloten ben om de buitenzijde en binnenzijde te laten behandelen, rest mij niets anders dan deze volledig te laten verzinken(onderdompelen in een zinkbad). De temperatuur van dit zinkbad bedraagt 450 graden en op dit forum wordt gewaarschuwd voor kromtrekken en geadviseerd om het chassis "in te spannen"om kromtrekken te voorkomen.

Hedenmiddag meerdere verzinkerijen gebeld en deze vraag voorgelegd. Ieder kent het gevaar van kromtrekken, maar allen hebben in het verleden meerdere malen een chassis door het verzinkbad gehaald, zonder deze in te spannen en van kromtrekken was geen sprake.

Als je vraagt waar een chassis "ingespannen"kan worden behandeld, weet niemand het antwoord.

Dus, iedereen kent het risico, iedereen neemt het, iedereen weet dat het anders moet, maar niemand weet waar.
Mijn vraag"wie weet een verzinkerij waar ze wel de middelen hebben om een chassis "in te spannen"om mogelijk kromtrekken te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnen mijn restauratieproject van de Blue Laredo begin ik op korte termijn aan het chassis. Omdat ik vastbesloten ben om de buitenzijde en binnenzijde te laten behandelen, rest mij niets anders dan deze volledig te laten verzinken(onderdompelen in een zinkbad). De temperatuur van dit zinkbad bedraagt 450 graden en op dit forum wordt gewaarschuwd voor kromtrekken en geadviseerd om het chassis "in te spannen"om kromtrekken te voorkomen.

Hedenmiddag meerdere verzinkerijen gebeld en deze vraag voorgelegd. Ieder kent het gevaar van kromtrekken, maar allen hebben in het verleden meerdere malen een chassis door het verzinkbad gehaald, zonder deze in te spannen en van kromtrekken was geen sprake.

Als je vraagt waar een chassis "ingespannen"kan worden behandeld, weet niemand het antwoord.

Dus, iedereen kent het risico, iedereen neemt het, iedereen weet dat het anders moet, maar niemand weet waar.

Mijn vraag"wie weet een verzinkerij waar ze wel de middelen hebben om een chassis "in te spannen"om mogelijk kromtrekken te voorkomen.

beste.

ik heb mijn chassis eerst chemich laten ontlakken en daarna bij nedcoat laten galvaniseren.

een prachtig reseltaat als gevolg.

ik heb het chassisnummer ingesmeerd met wabiedur waardoor hierop geen zink hecht en het nummer dus zichtbaar blijft.

voorspaning geven is niet nodig daar er niet veel spanning van laswerk inzit

groet mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als wij op de zaak iets moeten verzinken wat niet kromtrekken mag, lassen we het vast aan een zware stalen bint. Deze gaat mee in het zinkbad. Na het verzinken slijpen we het los, en werken we de slijpplekken af.

Aangezien dit nogal omslachtig is, doen we meestal eerst een paar vaste punten opmeten, en na het verzinken controleren we deze punten. Indien nodig doen we daarna richten. 

Chassis trekken meest niet krom, er zit niet veel spanning in het materiaal door lassen of naderhand vervormen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste.

ik heb mijn chassis eerst chemich laten ontlakken en daarna bij nedcoat laten galvaniseren.

een prachtig reseltaat als gevolg.

ik heb het chassisnummer ingesmeerd met wabiedur waardoor hierop geen zink hecht en het nummer dus zichtbaar blijft.

voorspaning geven is niet nodig daar er niet veel spanning van laswerk inzit

groet mike

Hoi "Altijd vast",

 

Ik heb ook contakt gehad met NedCoat, maar deze galvaniseren ook zonder "in te spannen". Waarschijnlijk is dat bij jouw ook gebeurt, maar uit je reactie mag ik opmaken dat het chassis recht is gebleven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi "Altijd vast",

 

Ik heb ook contakt gehad met NedCoat, maar deze galvaniseren ook zonder "in te spannen". Waarschijnlijk is dat bij jouw ook gebeurt, maar uit je reactie mag ik opmaken dat het chassis recht is gebleven.

het chassis is kaarsrecht gebleven.

zal als ik vanavond aan de gang ga ff een paar foto,s schieten.

mike

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties en ik ben inmiddels overtuigd dat het verzinken van een chassis moet lukken zonder deze"in te spannen".

Komende weken ga ik me bezig houden met het demonteren van alle delen die aan het chassis zijn bevestigd en inmiddels heb ik ook al een afspraak gemaakt met een bedrijf die het chassis gaat stralen en(indien nodig) gaat herstellen. Middels mijn topic "Build a new Bleu Laredo" houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het kromtrekken is de schuld van diegene die het chassis vastknoopt aan het rek en degene die het geheel laat zakken in het zinkbad.

gebeurt dit op z'n zijkant gehangen en veeeeeeeel te langzaam warmt het gedeelte in bad snel op terwijl de rest nog boven de vloeibare zink hangt en dus zich "gooit".deze spanning eruit halen is een titanenwerk...

dus geef ik de ploegbaas een fooi dat die er goed op let, dat het goed word gedaan volgens de regels van de kunst...(meestal verstaan de arbeiders je nauwelijks of andersom :o)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties en ik ben inmiddels overtuigd dat het verzinken van een chassis moet lukken zonder deze"in te spannen".

Komende weken ga ik me bezig houden met het demonteren van alle delen die aan het chassis zijn bevestigd en inmiddels heb ik ook al een afspraak gemaakt met een bedrijf die het chassis gaat stralen en(indien nodig) gaat herstellen. Middels mijn topic "Build a new Bleu Laredo" houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

kijk nog wel ff naar je chassisnummer B)  als die niet diep is ingeslagen loop je de kans dat dit problemen geeft bij de keuring ivm niet leesbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk nog wel ff naar je chassisnummer B)  als die niet diep is ingeslagen loop je de kans dat dit problemen geeft bij de keuring ivm niet leesbaar.
De schroefdraad van de bevestiging van de achterste schokbrekers insmeren met wabiedur is ook aan te bevelen. Later bij het monteren is dit een stuk makkelijker...

Suc6,

Geert

bewerkt door jeepertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...