Spring naar bijdragen

Lage Oliedruk Bij Warme Motor - Waar Beginnen?


mrobers
 Share

Recommended Posts

Nou we hebben hem hoor; naast mijn offroad-Cherokee ('91) hebben we voor het dagelijks vervoer van m'n vrouwtje een Cherokee uit 2001 op LPG G3 erbij gekocht als vervanger voor de MINI Cooper JCW. Een heel ander soort auto natuurlijk, maar ze is superblij met d'r Jeep. De zwarte Cherokee uit '89 moesten we vorig jaar helaas wegdoen ivm overmatige roest en ze bleef maar zeuren over hoe fijn zo'n Jeep wel niet was :-)

 

Maar goed; nu moeten we wat dingetjes gaan doen, waaronder :

 

- (flinke) roest rondom achterruitenwisser

- elektrische antenne is afgebroken (motortje draait)

- kachel wordt warm maar niet heet; motortemp netjes

- olielekkage (alles is nu nat, dus eerst schoonmaken en dan kijken waar hij lekt)

 

En dan iets wat ik wel vervelend vind. Ze hebben de Jeep een beurtje gegeven en olie verwisseld. Zeggen ze. De olie is wel heel mooi schoon op de peilstok maar ook vrij dun. De motor tikt heel lichtjes en dat deden alle 4 mijn voorgaande Jeeps ook. Waar ik me wel zorgen om maak is dat als de motor wat warmer wordt (ca. 20 minuten rijden), de oliedruk bij stationair wegzakt en 'check gauges' gaat branden. Bij het rijden schommelt ie tussen de 1 en 2.5 bar, afhankelijk van het toerental. Bij koude motor gaat ie een stuk over 3 bar heen, dus netjes.

 

Ik heb inmiddels nieuwe olie en een filter besteld (10W40). Ik wacht even met vervangen totdat ik zeker weet waar de lekkage vandaan komt; eventueel kan ikd an gelijk de carterpan eronderuit halen en bijv. de achterste oliekeerring vervangen.

 

Zou dit kunnen liggen aan te dunne olie? Of toch de oliepomp toe aan revisie of vervanging?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

-Ik zou iid eerst beginnen met het opsporen en verhelpen van de lekkage. Als je de oliepan losmaakt, check gelijk het aanzuigfilter.

-Flushen (met ATF of ander toevoeging) ivm het tikken, ik denk aan de hydraulische klepstoters, een veel voorkomend euvel. Je kunt het maar uitsluiten, en je gooit die oude(nieuwe) olie toch weg.

-Daarna andere olie en filter.

 

Mocht je dan nog steeds drukproblemen hebben, dan zou het de pomp kunnen zijn. Of de oliedruk sensor, of het overdrukklepje bij de oliepomp, of.....of.....zoeken dus. In het ergste geval de krukaslagers. Hoeveel kilometers staan er op de klok? Volgens zeggen, doen de pompen zo'n 120 tot 150k miles. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gefeliciteerd met je nieuwe xj, ik herken wel wat problemen

- kachel wordt warm maar niet heet; motortemp netjes -

waarschijnlijk kachel radiator verstopt ,kan door bv Baer's leak of ander stop leak zijn gekomen, ( en waarom ?)

goed doorspoelen met tuinslang beide richtingen en kijk wat er uit komt.

Bij het rijden schommelt ie tussen de 1 en 2.5 bar, afhankelijk van het toerental.

Bij koude motor gaat ie een stuk over 3 bar heen, dus netjes. -

Vrij laag, bij warme motor tussen 1.5 en 3+, probeer inderdaad eerst een dikkere olie.

Let goed op je koelvloeistof verbruik , 0331 koppen van de eerste serie scheuren vaak tussen 3 & 4

De bovenstaande punten heb ik met mijn xj ook zelf mogen ondervinden,

Kan allemaal best meevallen hoor, succes ermee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie tips allemaal! Ik begin komende zondag eerst de onderkant goed schoon te spuiten met hogedruk en daarna op de brug met remmenreiniger. Eerst eens kijken waar hij lekt. Als dat de achterste krukaskeerring is, is dat 'mooi' want dan bestel ik een nieuwe oliepomp, pakking en keerring bij Rockauto en combineer ik dat met het vervangen van de olie de week erna.

Vwb het doorspoelen van de kachelradiateur; gewoon beide slangen loshalen bij de waterpomp die naar het schutbord lopen en tuinslang erin? Maakt het niet uit dat er een verdamper tussen zit? Ik dacht ook dat er een vacuumpotje tussen zou zitten maar die zit er bij een 2001 niet in of is verwijderd ivm de lpg verdamper?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kachelslang op het thermostaathuis en kachelslang op de buis van de waterpomp, maakt niet uit dat de verdamper er tussen zit.

Naar mijn weten zit er niets tussen wat blokeerd.

 

Nieuwe keering heb ik nog wel voor je liggen: Felpro BS 40612 - 084113730252,  improved lip design

 

Rockauto is afgelopen weken aanzienlijk duurder geworden met verzenden helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kachelslang op het thermostaathuis en kachelslang op de buis van de waterpomp, maakt niet uit dat de verdamper er tussen zit.

Naar mijn weten zit er niets tussen wat blokeerd.

 

Nieuwe keering heb ik nog wel voor je liggen: Felpro BS 40612 - 084113730252,  improved lip design

 

Rockauto is afgelopen weken aanzienlijk duurder geworden met verzenden helaas.

Thanks! Dan moet ik alleen nog een carterpakking hebben denk ik. Is dat echt zo bij Rockauto? Is mijn favoriete leverancier; meestal zo duur in NL...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee bekende euvels die ik met alle twee mijn XJ's heb gehad:

- Lekkende O ringen op the haakse verloopstuk van het olie filter. De olie wordt door de rijwind langs de carterpan meegenomen waardoor het lijkt alsof de achterste krukas seal lekt. O ringen (paar euro) vervangen en nu is alles droog.

- Oliedruk sensor wil nog wel eens raar doen, vooral na een olie/filter wissel. Ik had ook wel eens dat bij hogere snelheden de druk wegviel en weer opliep. Eerst paniek natuurlijk maar bleek gelukkig de sensor te zijn. Na olie/filter wissel, motor even laaen draaien zodat het filter gevuld is. Dan de sensor er uit en weer in draaien. Of vervangen.

 

Ik zou hier eens mee beginnen, kan je en boel werk en geld schelen.

 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee bekende euvels die ik met alle twee mijn XJ's heb gehad:

- Lekkende O ringen op the haakse verloopstuk van het olie filter. De olie wordt door de rijwind langs de carterpan meegenomen waardoor het lijkt alsof de achterste krukas seal lekt. O ringen (paar euro) vervangen en nu is alles droog.

- Oliedruk sensor wil nog wel eens raar doen, vooral na een olie/filter wissel. Ik had ook wel eens dat bij hogere snelheden de druk wegviel en weer opliep. Eerst paniek natuurlijk maar bleek gelukkig de sensor te zijn. Na olie/filter wissel, motor even laaen draaien zodat het filter gevuld is. Dan de sensor er uit en weer in draaien. Of vervangen.

 

Ik zou hier eens mee beginnen, kan je en boel werk en geld schelen.

En het tikken, schakeleven over op benzine en kijk of het tikken verdwijnt. De LPG injectors tikken er nl ook vrolijk op los. Maar dat is normaal

Succes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het tikken, schakeleven over op benzine en kijk of het tikken verdwijnt. De LPG injectors tikken er nl ook vrolijk op los. Maar dat is normaal

Als er LPG injectors zijn...........  B.v. een Prins G3 installatie op de 4.0 werkte in die  jaren nog met een gewone verdamper.

Je hoort dan juist geen tikken op LPG en wel op benzine. Overgens klinkt tikken van de injectors anders dan een klepstoter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee bekende euvels die ik met alle twee mijn XJ's heb gehad:

- Lekkende O ringen op the haakse verloopstuk van het olie filter. De olie wordt door de rijwind langs de carterpan meegenomen waardoor het lijkt alsof de achterste krukas seal lekt. O ringen (paar euro) vervangen en nu is alles droog.

- Oliedruk sensor wil nog wel eens raar doen, vooral na een olie/filter wissel. Ik had ook wel eens dat bij hogere snelheden de druk wegviel en weer opliep. Eerst paniek natuurlijk maar bleek gelukkig de sensor te zijn. Na olie/filter wissel, motor even laaen draaien zodat het filter gevuld is. Dan de sensor er uit en weer in draaien. Of vervangen.

 

Ik zou hier eens mee beginnen, kan je en boel werk en geld schelen.

 

Succes

 

Wederom hele goede tips! Mooi om te controleren als ie zondag - schoongemaakt - op de brug staat. Zo in de gauwigheid was me al opgevallen dat er een oliespoortje op het oliefilter zat en alles eromheen ook nat was. Lastig te zien allemaal nu het nog vies is. Kun je de oliedruksensor er gewoon uitdraaien zonder dat er olie uitloopt? Hij zit bij het oliefilter toch?

 

Verder even kijken of ik gelijk zondag de kachelradiator kan doorspoelen; in de loods hebben we alleen een brandslang en da's mischien wat overdreven :-)

 

Oh en het is een PRINS installatie met aparte injectoren. Uiteraard zit er wel een verdamper op; het is geen Vialle LPI installatie die vloeibaar gas inspuit (ben ik blij om trouwens). De injectoren tikken zachtjes maar geheel naar verwachting. Vandaag kwam Vera aanrijden met de Jeep en hoorde ik hem niet tikken.

 

BTW. ik heb een paar foto's gepost in een ander topic : http://www.jeepforum.nl/topic/26237-voorstellen-hoeft-niet-meer-maar-wel-ff-de-nieuwe-xj-showen/

bewerkt door mrobers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreemd. Ik heb afgelopen zondag de Cherokee goed schoongemaakt aan de onderkant (zat aardig onder de olie) zodat ik kon zien waar hij lekte. Gelijk toch ook maar de olie vervangen en een nieuw filter geplaatst om te zien of de oliedruk veranderde. Na een kort ritje zag ik nog niks, maar nu na een paar dagen rijden net er even met een zaklamp onder gekropen en gezien dat er weer olie onder de carterpan hangt. Vanaf daar naar achteren is kurkdroog (automaat, tussenbak).

 

Het oliespoor komt duidelijk vanuit de regio carterpakking aan 1 zijde ( bij het oliefilter). Maar zo te zien niet uit de elleboog van het oliefilter en ook niet vanuit de sensor. Ook zie ik geen olie tussen carterpan en de beschermplaat bij de converter. Wel hangen er druppels onderaan het converterhuis, maar die komen volgens mij van voren/boven. Dus lijkt me niet de achterste krukaskeering, toch?

 

Komende donderdag de bouten van de carterpan maar eens nalopen. De oliedruk is overigens hetzelfde gebleven. De motor tikt ook enigzins maar ik heb ook geen idee hoeveel km er op LPG is gereden dus daar maak ik mij niet zo'n zorgen over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Inmiddels maar even een update geven om het topic aktueel te houden :-)

 

Vooralsnog zie ik geen koelvloeistofverbruik of sludge via de olievuldop, kijkend in de klepdeksel.

 

Twee weken terug samen met JeepEd de oliepomp en carterpakking vervangen. Achterste krukaskeerring was nog helemaal droog en besloten om die dus te laten zitten. Resultaat: een iets hogere oliedruk en zakt niet meer steeds naar 0 (check gauges). Carter nu ook droog. Echter nog steeds lekkage en leek van oliefilteradapter te komen.

 

Afgelopen zondag dus de o-ringen van de oliefilteradapter vervangen (alle drie) evenals een splinternieuwe oliedruksensor gemonteerd. Resultaat: geen verschil in oliedruk en nog steeds druppels/olievlekjes onder de Jeep. Grrrrr...

 

Vreemd genoeg is het carter zelf nu droog evenals de oliefilteradapter en oliedruksensor. Er hangt steeds een druppel aan de automaatleiding direkt naast de bellhousing. Onderaan de bellhousing ook een beetje nat. Zou dan toch nu ook de krukaskeering lek zijn gegaan (domme pech)? Maar dan zou het niet op de automaatleiding zitten (en het is motorolie, geen automaatolie).

 

Na zoeken op internet vind ik dat de 4.0 ook bekend staat om lekkende klepdekselpakkingen en dan met name aan de achterkant van het blok (omdat het blok licht achterover helt). Gisterenavond in het donker snel gekeken en daar zit wel een vette laag maar kon niet goed zien of daar ook verse olie hing. Vanavond dus nogmaals op de brug zetten en nog eens goed kijken/schoonmaken in de hoop dat het daar vandaan komt. De buurt begint een beetje chagerijnig te kijken naar de parkeerplaatsen en ik verdom het om hem op mijn eigen oprit te zetten (daar staat mijn Avalanche) :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren even opnieuw een diagnose gesteld (Ed kwam ook gezellig even een bakkie doen) en weet nu voor 99% zeker dat de laatste olielekkage afkomstig is van de klepdekselpakking (achterzijde, passagierskant). Nu een pakking scoren en dan a.s. vrijdag even vervangen en dan hopelijk weer (min of meer) lekvrij in de buurt parkeren :-)

 

BTW ook even via de olievuldop in het klepdeksel gekeken en gezien dat het geen 0331 kop is maar een TUPY (en dus de goede kop).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oliedruk probleem nog opgelost? 

 

Nee. Hoewel in zoverre, dat het oliedruklampje nu niet meer begint te branden bij stationair toerental en warme motor. Persoonlijk vind ik de oliedruk te laag, maar hij geeft nog tussen de 0,5 en 1 bar bij warme motor. Nog niet met een losse oliedrukmeter getest, maar door de olievuldop wel te zien dat er bij stationair toerental voldoende olie onder het klepdeksel komt.

 

Vandaag de klepdekselpakking vervangen en voorzichtige conclusie lijkt dat het lekken is opgehouden. Keep your fingers crossed voor de komende dagen :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Bij mijn xj '01 als de motor warm is zakt de oliedruk weg bij stilstaan en gaat het lampje check your caughes branden.

Als ik wegrij of een beetje gas geef schiet de meter meteen weer omhoog naar 2,5 a 3 bar, onder het rijden is de druk altijd 3 bar.

Vinden jullie dit zorgelijk, of is het wel een bekend kwaaltje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...