Kameel Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 De laatste tijd gaat het hard met de prijzen van de brandstoffen. Iedereen weet de prijsopbouw en het weet dus ook dat het overgrote deel (2/3)daarvan belasting is. Feit blijft dat vanaf nu de prijzen echt niet meer gaan dalen. Misschien dat de accijns nog wat naar beneden gaat, maar het steeds lastiger worden van het vinden van goeie bronnen en het 'uitdrogen' van de huidige en daarnaast het toenemen van de vraag zal de prijs echt niet doen dalen. Dus... Zonnebloemolie als alternatief voor diesel werkt prima en is dankzij de flinke accijns nog een stuk goedkoper ook. ethanol als alternatief voor benzine. Aangezien bio-ethanol een hernieuwbare brandstof is die afkomstig is van planten (zoals graan, suikerbieten, etc.) of biomassa (zoals houtafval), zit het belangrijkste milieuvoordeel in de reductie van de uitstoot van CO2, het belangrijkste broeikasgas dat verantwoordelijk wordt gehouden voor het broeikaseffect.Wanneer deze biomassa of dit plantaardig materiaal wordt gebruikt om bio-ethanolbrandstof te maken, kan de CO2-cyclus voor een groot deel een 'gesloten cyclus' worden. Bij de fotosynthese die in planten plaatsvindt, wordt kooldioxide geabsorbeerd. Deze komt pas weer vrij wanneer de bio-ethanol als brandstof wordt gebruikt. Vanuit een holistisch "well-to-wheel" perspectief kan het gebruik van bio-ethanol daarom leiden tot een reductie van de CO2-uitstoot met 70 procent, vergeleken met een traditionele benzinemotor. Is iemand die er ervaring mee heeft, of vergevorderde plannen heeft om z'n Jeep om te toveren in een Bio-jeep? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mav Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 Ligt er helemaal aan wat de conversiekosten zijn en in hoeverre de overheid bereid is om daar subsidies aan te verstrekken. Ok het milieu is belangrijk, maar blijf toch een hollander. Dus als het niet rendabel is ('t is tenslotte ook maar een hobby auto) dan maar gewoon de good old 95 erin Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BULL Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 He kameel als je op zonnebloem olie gaat rijden ben je net een rijdende frituurcar wel makelijk met Kramperen dan kun je nog eens lekker een bitterballetje bakken Ik ga voor ethanol lekker vluchtig BULL Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst July 20, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2005 Ik laat me wel slepen door Quattro gaat verbuik ook aardig omlaag Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst July 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2005 De kans dat bv bio-ethanol een serieus alternatief wordt voor benzine is volgens mij nihil. De benodigde oppervlakte om voldoende grondstof te verbouwen is enorm.De investeringen zullen nooit terug verdiend worden want tegen de tijd dat het een beetje zal aanslaan is het al achterhaald…samen met de verbrandingmotor. OP de achtergrond wordt heel hard gewerkt aan plannen om h2 als toekomstig brandstof neer te zetten. De meeste zullen lachen bij de gedachte aan een Jeep met electro motor . Echter, de vlakke koppelkromme van een elektromotor zal wel eens erg goed kunnen werken in een terrein auto. Dus wie echt vooruitstrevend wil zijn sloopt nu al vast z’n 4.0 er uit om plaats te maken voor een brandstofcel en electromotor(en). O ja…je kunt nu alvast met een zelf in elkaar geknutseld elektrolyse apparaat beginnen met het opbouwen van een voorraadje H2..zul je straks hard nodig hebben om de Jeep met 200kw door het terrein te laten denderen…. ....Ik laat voorlopig m"n 4.0-tje zitten en zal de laatste beetjes benzine wel opmaken... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst July 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2005 O ja...als je de eerst wil zijn met een terrein auto met brandstofcel moet je opschieten want K...ki....ehh jullie begrijpen wel welk "merk" ik bedoel...komt over twee jaar met een electro-terrein wagen met brandstofcel.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst July 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2005 en anders gewoon over op hout......kappuh die hap Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst July 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2005 ....het was als een grapje bedoeld maar die electro-jeep lijkt niet ver meer weg...kijk maar zo http://www.ez.nl/content.jsp?objectid=29469 aaaaaaaarch....had ik nu maar m'n bek gehouden..........ze hebben me gehoord http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=1904 ....en nu krijg ik zeker de schuld??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst July 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2005 Originally posted by Mav ©@Jul 20 2005, 18:50 Ligt er helemaal aan wat de conversiekosten zijn en in hoeverre de overheid bereid is om daar subsidies aan te verstrekken. Ok het milieu is belangrijk, maar blijf toch een hollander. Dus als het niet rendabel is ('t is tenslotte ook maar een hobby auto) dan maar gewoon de good old 95 erin <div align="right">← subsidies??? De douane trakteert op een fikse bekeuring wegens het ontduiken van accijns als ze je betrappen met bio-massa in je tank. Blijkt dus dat het milieu alleen maar een smoes is om meer centjes binnen te krijgen. Wanneer krijgt de overheid een groene code? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst July 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 23, 2005 Ethanol (of Alcohol) wordt veel gebruikt bij Trekker-trek, dus Kmeel, ga daar eens een middagje heen. Altijd gezellig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.