Spring naar bijdragen

Home Made Reparatie Blenddoors Wj


Recommended Posts

Hallo Jeepers,

Op internet vond ik een huis tuin en keuken reparatiemethode voor de blenddoors van de grand Cherokee 99-04 WJ. Ze borduren voort op de aftermarket blenddoors die nu al rond de 120 euro te koop zijn. Kosten in Nederland nog geen 10 euro en wat handigheid op deze manier.

http://www.instructables.com/id/DIY-fix-for-Jeep-Cherokee-AC-Blend-Door-Failure/

Greetz Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frans,

Ga me er morgen op storten. Spullen in huis gehaald. Zijn de standaard deurschanieren van 7,5cm (als je ze nameet op de mm zijn ze 7,6mm). Spijkerplaten van 7,5 cm breed zijn ook overal te koop (oa. Gamma). Als isolatie heb ik vilt gekocht wat je normaliter onder de stoelpoten plakt tegen schuren op de vloer.

Ik laat het verloop hier weten.

Groet Harold

bewerkt door hvulink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dit, ik moet ze ook gaan vervangen want er komt geen warme lucht uit de roosters. Vorig jaar is de recirculatieklep 'gerepareerd' (lees: vastgezet) nadat ik had gemeld dat mijn blend doors niet goed waren (sukkels) Dus we gaan dit project maar zelf uitvoeren, gebeurd het tenminste zoals ik wil.

Twijfel nu wel tussen een setje kopen (lijkt me minder werk) of deze DIY oplossing waarvan ik de spullen standaard in huis heb maar wat ingewikkelder lijkt.

Ben benieuwd naar de ervaringen van Harold.

Groet

Roland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Roland,

Je circulatieklep vastzetten wanneer de blenddoors niet functioneren, dat is net zoals een nieuwe brievenbus kopen wanneer je TV het niet doet... :D

Heb nog nooit enig automerk geweten waar er zoveel miserie is als met de blenddoors bij de WJ...

Als ik die ingenieur die dit ontworpen heeft ooit 's tegenkom...... ^_^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Jeepers,

Goed nieuws: het werkt!!!!!!!!!!!! Heb nog nooit zo'n warme kachel in een auto gehad. Ik begrijp nu ook waarom het kunststof kapot gaat. Alle ontharders gaan uit het plastic door de hitte en ze knappen gewoon. Ik heb een fotoserie gemaakt van de reparatie. Op een aantal punten denk ik verbetering te hebben gevonden. Ook vwb het pasmaken.

Even op een rijtje...

Benodigd:

2 scharnieren 7,5 cm breed

2 spijkerplaten 7,5 cm breed (zijn standaard ongeveer 15 cm lang)

2 stroken plakvilt (standaard plusminus 8 cm bij 20 cm)

(al deze spullen lagen bij de Gamma in hetzelfde pad)

4 popnagels en tang

Ducktape

Stukje buis (1,5cm en tussen 8mm en 10mm doorsnee)

Stukje rubberslang (enkele laagjes ducktape zal ook vast gaan)

Een dremel en evt. een multitool

Korte en lange kruiskopschroevendraaiers

Punttang

Iets om de borging van de adaptor in te drukken (een plier, dunne plaatjes ijzer of schroevendraaiertjes)

Sleutel 13 voor de accupool

-----------

Tot en met het verwijderen (inzagen) kun je de heater fix handleiding gebruiken. Het verwijderen van de witte adaptor is even lastig. Met geduld en GEEN GEWELD lukt dit uiteindelijk wel. Ik heb zelf een multitool gebruikt voor het inzagen. Persoonlijk zou ik nooit een verticuterende zaag gebruiken omdat de airco er ook zit! Heb je geen multitool; gebruik dan een dremel. Nu je de ruimte nog heb met een schuurpapiertje alle zaagrafels weghalen. Anders gaat hier je vilt aan 'hangen'.

Ik heb bij de Gamma scharnieren van 7,5cm breed gehaald (3 voor 9 euro). Ik had het vermoeden dat ik er 1 extra nodig zou gaan hebben... wat ook uitkwam! Met het metaal van de Gamma valt niet te boren. Veel te zacht. Buigen gaat daarentegen wel goed en is ook veel makkelijker. Ik heb dus de scharnieren op de adaptors 'pasgebogen'. Past mooi en je verzwakt het materiaal niet!

Van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sterk werk!

Vorige week heb ik mijn voorste blenddoor gerepareerd (bestuurderskant). Lijmen lukt niet, maar met Bison Kombi Stick en wat ijzerdraad heb ik de klep kunnen repareren. Dat is echter niet sterk genoeg om de kracht van de stappenmotor op te vangen. Daarvoor heb ik in de witte nylon adaptor een ijzeren spijkertje ingebracht (ff heet maken en je drukt hem er zo in) om als aanslag te dienen. Op het kachelhuis zitten keurig twee nokken voor minimum en maximum. Hiermee wordt de blenddoor niet meer belast en houdt (tot nu toe) de constructie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto 1: scharnier incl witte adaptor en scharnierpen

Foto 2: Kleppen incl scharnieren; nog niet op maat gezaagd. Erachter liggen de originele blenddoors. Je kunt de breedte hierdoor goed pasmaken.

Foto 3: pasbuigen scharnier voor adaptor

Foto 4: Scharnieren incl vilt (nog niet exact pasgeknipt vilt) later heb ik het rubber vervangen door een busje. Metaal scharniert makkelijker dan het rubber.

Meer foto's nodig; geef maar een gil!

post-157-0-88471100-1355171007_thumb.jpg

post-157-0-83960700-1355171151_thumb.jpg

post-157-0-40904600-1355171357_thumb.jpg

post-157-0-45865300-1355171400_thumb.jpg

bewerkt door hvulink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto 5: nieuwe blenddoors 'in hun bedje' metalen busje tussen blenddoors goed zichtbaar

Foto 6: aanpassen adaptor voor meer diepgang in scharnier

Foto 7: adaptor dieper in scharnier

Foto 8: zaagsnede zichtbaar na herplaatsen uitgezaagd schot.

post-157-0-61818100-1355172050_thumb.jpg

post-157-0-43720300-1355172126_thumb.jpg

post-157-0-02343700-1355172200_thumb.jpg

post-157-0-24161100-1355172291_thumb.jpg

bewerkt door hvulink
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mooie oplossing,maar kan dit gaan vast roesten? :thumbsup: :thumbsup:

misschien in de brons vet zetten?

Heb ook aan vet zitten denken, maar moet dan idd goed tegen hitte kunnen. Kopervet zal gaan denk ik. Bekijk het eerst zo ff. Is overigens messing, dus zal niet zo heel snel roesten (hoewel Gamma messing.... :unsure: ).. Tot nu toe heerlijk warme voetjes en geen foutmeldingen meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dezelfde scharnieren zijn er ook in messing dus een mooi verbeterpuntje.

Wat ik mezelf afvroeg, is de kwaliteit van het vilt wel voldoende, de zelfplakkende kant laat meestal snel los, ik denk dat ik daar ook een popnagel of zo doorheen zou willen, want die lijm gaat denk ik door de hitte loslaten.

Wat denken jullie daarvan?

Ga deze reparatie ook snel doen, wil alleen graag binnen staan dus moet even rondvragen bij mijn kennissen waar ik binnen in een loods mag hobby-en. Vorige week ijs aan de binnenkant op de voorruit, niet weg te krijgen zonder kachel.

Groet

Roland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ook aan vet zitten denken, maar moet dan idd goed tegen hitte kunnen. Kopervet zal gaan denk ik. Bekijk het eerst zo ff. Is overigens messing, dus zal niet zo heel snel roesten (hoewel Gamma messing.... :unsure: ).. Tot nu toe heerlijk warme voetjes en geen foutmeldingen meer.

Kleppen zitten aan de koude kant van de kachelradiator, maar achter de aircoverdamper. Warmte lijkt me geen probleem, dan eerder koude, inclusief condens.

Ik vraag me af of het wel echt noodzakelijk is dat de deuren 100% afsluiten. Als 5% van de luchtstroom langs de koude of de warme kant omloopt lijkt me dat niet zo'n probleem. De kleppen zullen immers overwegend in mengstand staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleppen zitten aan de koude kant van de kachelradiator, maar achter de aircoverdamper. Warmte lijkt me geen probleem, dan eerder koude, inclusief condens.

Ik vraag me af of het wel echt noodzakelijk is dat de deuren 100% afsluiten. Als 5% van de luchtstroom langs de koude of de warme kant omloopt lijkt me dat niet zo'n probleem. De kleppen zullen immers overwegend in mengstand staan.

Mee eens dat ze niet eens 100% hoeven af te sluiten. Mocht ik daarbij weer foutmeldingen krijgen oid, dan is het 3 schroefjes, motortje en tape/klep verwijderen om erbij te kunnen.

Roland: ik heb de messing scharnieren gebruikt. Roest zal wel meevallen. Blenddoors worden in principe door circulatie telkens flink drooggeblazen bedenk ik me. Maar upgrades van deze toepassing maakt het alleen maar beter natuurlijk!

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Hoi,

 

waarom gebruikt niemand de oude blenddoors eigenlijk ? Ik heb de auto ook net open liggen en dacht ipv de timmerplaatjes gewoon de oude panelen te kunnen gebruiken. De rondingen afzagen en de doors monteren op de schanieren. Of zit ik er erg naast ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik lees dat bij een dergelijke reparatie van de blenddoors de dual zone functie niet meer werkt, hoe komt dit, is dat omdat de achterste klep (passagiers zijde) niet meer op de motor van de passagiers zijde werkt, (geen grip heeft), of omdat het tussenschot weggehaald is tussen de 2 kleppen?

Of is er een andere oorzaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Ik lees dat bij een dergelijke reparatie van de blenddoors de dual zone functie niet meer werkt, hoe komt dit, is dat omdat de achterste klep (passagiers zijde) niet meer op de motor van de passagiers zijde werkt, (geen grip heeft), of omdat het tussenschot weggehaald is tussen de 2 kleppen?

Of is er een andere oorzaak.

Ik denk zelf dat de grootste oorzaak hiervan ligt in verwijderen tussenschot; hoewel je deze ook weer kunt terugplaatsen met wat huisvlijt. Als je de originele constructie bekijkt vindt ik deze sowieso bedenkelijk of je wel degelijk dual control zones hebt...

 

Vwb hergebruik oude kleppen. Waarom niet idd. Maar het staal is veel steviger.

 

Even over het gebruik, na een aantal maanden geleden deze fix te hebben gedaan; kachel werkt nog goed. Airco ook overigens met de spaarzame warme dagen die we hebben gehad. Enige is dat er nog wel een foutmelding in zit. Wrsl omdat de weg die de 'deuren' kunnen afleggen te veel speling kent. Werking is er niet minder om, maar wel goed om te melden aan diegenen die foutcodeloos willen rijden. Als alternatief heeft de jeepdealer nu originele (verbeterde) blenddoors te koop voor een paar tientjes die ze er ook voor je in kunnen zetten op dezelfde wijze als hier beschreven staat.

 

Groet Harold

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als alternatief heeft de jeepdealer nu originele (verbeterde) blenddoors te koop voor een paar tientjes die ze er ook voor je in kunnen zetten op dezelfde wijze als hier beschreven staat.

 

Kun je daar meer info over geven, Harold ?  Betekent dit dat Chrysler (fiat ?) nu plots nadat de WJ 14 jaar op de markt is, met een oplossing aankomt draven, waarbij je spaarvarken niet meer op een brutale manier wordt geslacht ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kun je daar meer info over geven, Harold ?  Betekent dit dat Chrysler (fiat ?) nu plots nadat de WJ 14 jaar op de markt is, met een oplossing aankomt draven, waarbij je spaarvarken niet meer op een brutale manier wordt geslacht ?

 

blenddoors mopar 68080867AA bestellen bij de (Mopar) dealer. Afhankelijk van hoe vriendelijk deze is :-) prijzen vanaf ongeveer 80 euro. In de USA goedkoper, maar dan weer portokosten erbij. De belachelijke dealerprijzen voor deze reparatie lijken geschiedenis hiermee inderdaad!

 

Heb zelf dus de DIY set dus geen benul van gebruik. Cas van cherokee4me had er wel positieve ervaring mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...