Spring naar bijdragen

Oliekoeler


dree
 Share

Recommended Posts

Het wordt me te warm onder mijn voeten en dat komt door de olie van de automaat. ohmy.gif Die koelt de bak te weinig en nou zie ik op de koeler een soort thermostaatklep zitten. Die zal wel open gaan als de automaat warm wordt. Vanaf dit ding gaan twee zawrte draden na 15 cm naar een stekkertje en vanaf daar worden het een gele draad en een grijze draad met zwarte lijn. blink.gif

wat heb ik nodig om de klep te openen ? ---> Volts, weerstand ?? ph34r.gif

en waar komt het signaal vandaan, want de gele en grijze draad lijken na 20 cm, naast het luchtfilter , te eindigen in een nooit gebruikte stekker met 6 of 7 contacten.

BTW, ik dacht altijd dat het kleine radiatortje vooraan, net achter de grille van de oliekoeler was, maar dat moet dan van de airco zijn. Voor de motorkoeling is de grote radiator vooraan en net zo groot daarachter zit dan de oliekoeler van de automaat. Klopt dit ?

En dan nog een vraagje : waarom is de ene leiding van de automaatkoeling van ijzer en het andere deel dat onder de radiateur doorloopt, van flexibele slang ? Kan ik dat deel, dat lek is, vervangen door bijv. koperen waterleiding of moet het flex. zijn ? staat er veel druk op de leidingen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is die "klep" die jij bedoeld, in werkelijkheid de low-pressure switch van je airco! Bij mijn weten zit er geen regeling in de oliekoeling van de bak. Die kleine koeler voor de radiateur is (normaalgesproken) de oliekoeler van de automaat. Onderin de "normale" radiateur zit meestal nog een koeler (warmtewisselaar) voor de automaat. De 2 koelers staan dan "in serie"(achter elkaar) geschakeld, d.w.z.: De olie doorloopte eerst de ene koeler en dan de andere!

De grote koeler is normaalgesproken voor je airco, door je omschrijving maak ik dus nog meer op dat de "sensor" die je beschreef NIETS met de bak te maken heeft!

Wat de oliedruk betreft, die is niet erg hoog, hooguit een paar Bar..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Jul 12 2005, 18:11

Volgens mij is die "klep" die jij bedoeld, in werkelijkheid de low-pressure switch van je airco! Bij mijn weten zit er geen regeling in de oliekoeling van de bak. Die kleine koeler voor de radiateur is (normaalgesproken) de oliekoeler van de automaat. Onderin de "normale" radiateur zit meestal nog een koeler (warmtewisselaar) voor de automaat. De 2 koelers staan dan "in serie"(achter elkaar) geschakeld, d.w.z.: De olie doorloopte eerst de ene koeler en dan de andere!

De grote koeler is normaalgesproken voor je airco, door je omschrijving maak ik dus nog meer op dat de "sensor" die je beschreef NIETS met de bak te maken heeft!

Wat de oliedruk betreft, die is niet erg hoog, hooguit een paar Bar..

<div align="right">

Er zijn dus 3 koelers: motor, automaat en airco.

Waarom gaat de automaat via de grote radiateur naar het kleintje ? is er dan een extra koelertje voor de automaat opgezet en zo ja, dan kom ik er toch één tekort?

1 kleine radiateur (10x30cm) = voor automaat

1 grote radiateur, = voor motor

direct daarachter nog een grote rad. = voor airco ?

Hoe kan ik de boel contrtoleren zonder een verbinding los te maken / of zonder mijn garage in een grote olievlek te veranderen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je automaatolie gaat vanaf de bak eerst door je "normale" radiateur heen, deze heeft 2 functies voor de automaatolie. Ten eerste om hem te koelen wanneer je rijdt en ten tweede om bij het starten de automaatolie sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen.

Daarna gaat je automaatolie door de "kleine" radiateur heen.

De 2e "radiateur" achter je normale is inderdaad voor de airco.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by dree@Jul 12 2005, 16:24

. Die zal wel open gaan als de automaat warm wordt. Vanaf dit ding gaan twee zawrte draden na 15 cm naar een stekkertje en vanaf daar worden het een gele draad en een grijze draad met zwarte lijn. blink.gif

wat heb ik nodig om de klep te openen ? ---> Volts, weerstand ??  ph34r.gif

en waar komt het signaal vandaan, want de gele en grijze draad lijken na 20 cm, naast het luchtfilter ,  te eindigen in een nooit gebruikte stekker met 6 of 7 contacten.

<div align="right">

Dree, wat ik weet daarover:

(Ik ken alleen mijn 1990-er die in sommige dingen wel wat afwijkt, maar vooruit met de geit)

1 radiateur (A) is voor airco (genaamd 'condensor', toch?)

1 radiateur ( cool.gif is voor de motor en A/T koeling.

B heeft in mijn geval aan de linkerkant (stuurkant) een schakelaar die op de radiator zit (rond, koperkleurig) die gaat naar een relais aan de binnenwand v/h motorcompartiment en zo een 2e radiatorfan aanstuurt, voor als de motor warm wordt (niet elke cherokee heeft dit).

A heeft geen andere aansluitingen dan de 2 leidingen van het airco systeem/compressor.

De olie van de A/T wordt niet gereguleerd voorzover ik weet, althans niet in het motorcompartiment. Wat je denkt dat een klep is, zal de switch zijn voor een evt. 2e fan.

De koelvloeistof v/d motor wordt uiteraard gereguleerd met de Thermostaat, op de kopse kant v/h motorblok.

En check je oliepeil, en check of de rubberslang vanaf je A/T warm wordt (de leiding die van staal naar rubber verloopt dus). Als-ie warm wordt, stroomt er dus warme olie richting radiateur.

hmmmm. even denken.. ik vergeet wat....

nou ja, kom ik later wel op.

Wie heeft andere tips en correcties in de aanbieden!

gr

patrick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by patrick@Jul 18 2005, 21:20

en ( cool.gif moet dus de letter B zijn, geen smiley.

<div align="right">

klopt inderdaad, de klep is geen klep maar een thermoswitch voor de (aanwezige) 2e fan. Maar dit heeft toch niets te maken met de nooit gebruikte stekker met 6 contacten ? (dit is géén relais-stekker !)

hoe krijg ik de motor warm genoeg om de thermoswitch te testen ???? Fan eraf schroeven ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by dree@Jul 21 2005, 12:46

klopt inderdaad, de klep is geen klep maar een thermoswitch voor de (aanwezige) 2e fan. Maar dit heeft toch niets te maken met de nooit gebruikte stekker met 6 contacten ? (dit is géén relais-stekker !)

hoe krijg ik de motor warm genoeg om de thermoswitch te testen ???? Fan eraf schroeven ?

<div align="right">

Die 6 polige stekker is toch om je computer uit te kunnen lezen middels de apparatuur van de dealer ?!?!?!?!

of ben ik nu ff de kluts kwijt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...