Spring naar bijdragen

Groot Onderhoud Tj


PepijnS
 Share

Recommended Posts

Misschien toch beter even een projecttopic aanmaken dan iedere dag "wat heb ik vandaag aan m'n Jeep gedaan" spammen.

En misschien heeft iemand anders er iets aan als hij/zij hetzelfde wil/gaat doen.

Ok waar ben ik allemaal mee bezig. Groot onderhoud noem ik het maar en wat opknap werk.

Remmen voor

RVS remslangen

Fuseekogels voor

Lagers voor

Draagarmen

Trommels achter

remschoenen

Veren

remstelset

Reden is simpelweg dat ik de onderhoudshistorie niet ken en dit punten zijn die dan altijd bij de APK naar boven komen. Remmen waren zowiezo aan vervanging toe, ik rij niet graag rond met remmen waarvan ik niet weet wanneer ze voor het laatst vervangen zijn en bij een "nieuwe" auto vervang ik die eigenlijk altijd standaard tenzij het overduidelijk is dat ze pas vernieuwd zijn.

Meteen maken we de onderdelen schoon en zetten het waar nodig weer even fris in de lak.

Gisteren begonnen met de vooras eronderuit. Hoewel het nog mooi weer is tot nu toe, weet ik niet hoelang ik ermee bezig ben dus zekere voor het onzekere en omdat het makkelijker werkt gezien wat ik allemaal vervang, werkt binnen lekkerder en kan ik ook langer doorgaan zonder de buurt lastig te vallen. Die denken toch al dat ik een undercover garagebedrijf heb :D :D gezien er regelmatig ook vrienden aan hun auto's aan het werk zijn bij mij.

Foto's zeggen het meeste:

As eronderuit & opgehangen en gedeeltelijk schoongemaakt:

2012-10-08183826.jpg

2012-10-08183735.jpg

2012-10-09165959.jpg

As eruit, ik dacht dat deze afgesloten zat maar niet dus, een controlepunt voor de toekomst na het offroaden. goed schoonmaken en dan invetten? Grootste deel zal er dan wel afvliegen, maar ingevet kan nooit kwaad tegen vocht denk ik?

2012-10-09130937.jpg

Roest a/d buitenkant zegt niets over de staat van de kruisjes maar zo ziet het er ook niet uit.

2012-10-09130946.jpg

Veren, fuseestuk, remklauw, ankerplaat, deel stuurarm, en schokbrekers schoon en in de grondlak:

2012-10-09155738.jpg

2012-10-08153419.jpg

2012-10-08183709.jpg

2012-10-09162202.jpg

2012-10-09171923.jpg

Morgen komen hopelijk de onderdelen binnen, de linkerkant nog demonteren en schoonmaken. Dan voor het weekend alles er hopelijk weer onder en aan de achteras beginnen. Zal wel geen gezicht zijn, maar denk dat ik die er nu niet onderuit haal en alleen de remmen doe, dat bewaar ik wel voor volgend jaar zomer.

bewerkt door PepijnS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:wacko: :wacko: Verloren dag, paar uur bezig geweest met de fuseekogels maar er is geen beweging in te kijgen :no: :no: nog geen milimeter of deel daarvan in geen van de 4.

Rondgebeld voor een C-beugel fuseekogeltrekker maar die heeft niemand :mellow: als enige advies krijg ik iedere keer te horen, paar klappen erop en komt ie zo los 9 van de 10 keer. Nou helaas, een paar klappen met een BFH doen helaas ook helemaal niets. Ik heb blijkbaar 4 keer die een keer van de 10 op de as zitten.

Ik weet echt niet hoe ik nu verder moet met die fusees, en dat komt niet vaak voor als ik aan het sleutelen ben. Al komt er maar een per kant uit dan kan ik de andere wel met de werkplaatspers doen.

Als er iemand een oplossing heeft wil assisteren hoor ik dat erg graag. Ik hou niet van opgeven met zoiets, maar weet het nu dus echt even niet meer. :no: :no: en wil niet meer grof geweld gebruiken voor er iets anders kapot gaat.

Voor de rest de boel alleen nog een beetje schoongemaakt en voor vandaag maar de handdoek in de ring gegooid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat jij meemaakt gebeurt vaak. Natuurlijk gebruik ik hier in de garage een speciale trekker maar dan nog komen sommige kogels niet los. De remedie is simpel, wat uitsteekt vlak wegslijpen en een gaatje boren in de rand van ongeveer 4 mm. Dan is de spanning weg. Ik gaxer wel vanuit dat je een trekker gebruikt die er geschikt voor is!

Als je een werkplaats pers gaat gebruiken, moet je eerst wel een zware strip in de C plaatsen anders buigt de C.

Succes, siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net de as maar even weggebracht naar Cherokeeparts. Gisteravond toch nog even bezig geweest maar kwam op het punt dat alleen grof geweld nog uitkomst leek te bieden. Dat is ook het punt dat je waarschijnlijk andere dingen kapt gaat maken. Ze persen de oude er ff (hoop ik voor ze ;-) ) uit en de nieuwe erin. Kan ik vandaag en morgen de andere onderdelen schoonmaken en spuiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms zit het mee, soms zit het tegen. De kruisjes waren wel aan vervanging toe :ohmy: :ohmy: In een cupje zat geen enkel lagertje meer :ohmy: :ohmy: 2 waren helemaal vastgeroest van binnen, 1 uiteinde was nog goed. Het andere kruisje was in betere staat maar de afdichting was het al aan het begeven.

Helaas is er wel wat schade ontstaan ontstaan. Hoewel ik eerst met wat voorzichtige tikken de kapjes er een stukje uit had gekregen over de afgelopen dagen en ze ook in de breakfree had gezet is het buitenste steekasstuk gescheurd (in het "oog" waar het kapje zonder lagers zat, was een bonk roest aan die kant). Jeebee parts heeft hopelijk een andere liggen, heb al gebeld, morgenvroeg meteen even langs.

Zij hebben ook de fuseekogels vervangen, daar zijn ze uiteindelijk nog 2,5 uur mee bezig geweest. Hoef ik me niet te schamen voor iemand die ze voor de eerste (en hopelijk laatste keer) vervangt op een Jeep. Das dan het laatste nog wat verven en dan kunnen we weer gaan opbouwen.

Hier de foto's van de kruisjes:

2012-10-11180557.jpg

En de scheur, dacht nog een V inslijpen en dichtlassen, aangezien er toch een clipje zit, maaruh geloof niet dat dat echt aan te bevelen is en voor een paar tientjes een nieuw 2 handse

2012-10-11180550.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

As in de verse lak:

2012-10-11193824.jpg

As zwart, diffcover wordt nog rood. fuseestukken rood, remklauwen en ankerplaat ook zwart, veren rood, schokdempers lichtgrijs, en dacht eraan de lagers geel te maken ^_^ dan ziet het er weer netjes uit. Afwachten is natuurlijk hoe lang dat echt mooi blijft. Maar ik heb de haakseslijper met staalborstel behoorlijk misbruikt om te ontroesten en de ontvetter rijkelijk laten vloeien en Hardhat gebruikt en zolang ik het maar bijhou zal het niet snel weer een roestig zooitje worden zoals het nu was denk ik.

Overigens wat de wiellagers betreft, ik heb ze vandaag eens goed nagevoeld en de oude lagers voel je gewoon "schokken" en ze geven behoorlijk wat weerstand als je ze met de hand draait in tegenstelling tot de nieuwe. Het is wel een hele klus maar het valt me ook eigenlijk reuze mee, op de fusees & dat ene kruisje na. Ik heb grotere tegenslagen gekend met het sleutelen aan auto's.

Ik kan het iedereen aanbevelen om te doen,neem wel de tijd, en eerlijkheid gebied te zeggen, je hebt wel wat ervaring en goed gereedschap nodig. Het is ook geen weekendklus. Maar het is wel echt de moeite waard, zie alleen al de staat van de oude kruisjes (ik hoorde slcehts een klein beetje tikken bij rechtsaf sturen, nu zie dat ene kruisje geheel zonder lagers erin!?!?!?!?!?). Ik wist dat een Jeep build to last was, en dat blijkt wel, dat er wat tegen zou zitten had ik uit ervaring ook ingecalculeerd, maar ik had het eerlijk gezegd veel en veel erger verwacht. Het is heerlijk sleutelen aan een Jeep, simple straightforward fun.

Bier, whisky, BFH & het verstand wat daarna nog overblijft gebruiken ^_^ ^_^ :D :D :D :D easy peasy piece of cake.

:whistle: :whistle: ok, toen ik die scheur zag nadat het geheel onder de pers PANG zei en er een dop met 300 km/puur langs m'n oor vloog, dacht ik wel ff Owww Fuck, prutser, amateur, sukkel, L met de korte achternaam, L-tje rozenwater, waar is m'n bier etc. etc. etc. Maar gezien de andere 6 zo makkelijk loskwamen, was dit een echte beginnersfout die ik mezelf niet mag aanrekenen, ahum, proest, druipt af met rode kop, grof geweld is niet altijd de oplossing, had beter moeten weten, toch even dat busje WD40 erop ipv nog een tonnetje extra erbij persen, mompelend :D :D :D :D :D :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hij rijd weer, alles zit er weer onder. :D :D nog wel een domme fout gemaakt met de remmen, een dubbele zelfs. Eerst de remklauwen omgekeerd, links-rechts :rolleyes: . Dus de ontluchtnippel zat aan de onderkant, en tja dan kun je ontluchten wat je wil maar dat werkt dus echt niet :frusty: en de remblokken in eerste instantie op z'n kop gemonteerd :dry:

Alleen nu een ding:

Alle draagarm bouten aangehaald, remklauw bouten, de 6 wiellager bouten op moment vast en de steekas moeren, vast plus een beetje om de splitpen te kunnen plaatsen en natuurlijk de bovenste fuseekogels ingevet.

Er komt nog een Rugged ridge heavy duty tierod kit aan (alle stuurkogels hadden speling, of waren iig in dubieuze staat). Die is eind van de maand pas binnen dan monteer ik ook meteen de nieuwe stuurdemper.

Wat nu dus nog niet vervangen is:

Tierods, stuurdemper, en draglink. Ik hou de oude draglink, daar was het rubber wel nog goed van evenals de kogel a/d chassis kant. En de stabilisator rubbers en rubbers van de quickdisconnects. Maar die laatste zijn nog goed.

De rubbers op de as van de bovenstedraagarmen zijn ook niet vervangen.

Nu hoor ik echter 2 knakken/takjes (snel tak, tak, geen tikken van kruisjes oid) als ik vooruit rij en rem en vervolgens weer achteruit, echt bij het remmen, niet bij het in beweging komen! (gewoon op de oprit op en neer rijden en remmen)?? Ook al een proefrit gemaakt en als ik op snelheid afrem hoor ik helemaal niets knakken. Als ik voorheen zacht afremde van +/_ 90 naar 70 begon die eerst altijd flink in het stuur te schudden rond de 80, dat is nu gellukig helemaal weg. Remmen is nog niet helemaal optimaal wat remkracht betreft maar dat is gewoon nog even de nieuwe blokken en schijven op elkaar inremmen, het pedaal voelt goed hard en hij remt perfect rechtuit zonder naar een kant te willen trekken zoals voorheen met de handen los van het stuur.

Wat kan dat knakken echter zijn? Komt dit toch uit de stuurstangkogels of zouden de fuseekogels toch niet goed zijn? Ik heb de auto op de wielen gezet, toen de moeren van de fuseekogels handvast aangedraaid, bovenste ingevet, stukje gereden en daarbij wat geslalomd zodat ze zich zouden zetten. Ik voelde inderdaad een keer een plokje, daarna kan ik de moeren nog een klein stukje met de hand aandraaien, toen vast aangedraaid tot ik de splitpennen kon plaatsen en nog een keer ingevet.

De draagarmen met een bandijzer op speling gecontroleerd, voel ook niks als ik flink aan de banden schud aan de bovenkant of de hele auto aan de bumper flink heen en weer schud. Ik voel alleen wat speling op een stuurkogel als ik de wielen links rechts beweeg. Op de grond of op bokken maakt niets uit.

Enige dat ik zelf kan verzinnen is de a-centrische stelbout van de onderste draagarmen op de as. Hij is nog niet uitgelijnd en ik heb niet echt het idee dat ik die goed vastkrijg!? maar als ik een keer vooruit heb geremd en naar de afstelling kijk en vervolgens achteruit rij en rem en na de knakken is deze niet verschoven. Ik dacht nog even de remblokken, maar ik heb de geleiders op het fuseestuk goed roestvrij en vlak gemaakt en ingevet en daarvoor knakt het ook te hard. Ik voel het knakken verder niet maar hoor het alleen.

Met de oude rubbers was alles natuurlijk lekker losjes en was het ook al aanwezig maar heb ik het niet opgemerkt omdat de speling in de oude zooi dat opving!?

bewerkt door PepijnS
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ real strangler

Daar lijkt het toch wel op, heb nog wat extra kopervet erop gedaan en het is nu alleen nog "aanwezig" als ik bijna stilsta en dan echt de rem flink intrap op het laatst.

Heb nu een kilometer of 100 gereden, ook een ruw zandpad en wat flinke kuilen gedaan. Morgen alles nog een keer even opnieuw natrekken. De Jeep voelt nu een stuk strakker aan door oa het vervangen van de draagarmen, nog een heel klein knakje in het stuur, maar al wel veel directer sturen. En dan komen er dus nog nieuwe tierods aan, nog een beetje de onderste draagarmen afgesteld, de eccentrische bout zover mogelijk naar "voren" (draagarm "langer", meer caster) en het zwalkt nu een heel stuk minder. Straks met de nieuwe tierods en stuurdemper alleen even echt goed laten uitlijnen. Heb nu alleen wat "grof" geklooid met touwtjes en een lineaal.

@Ab

Hij remt nu al een heel stuk beter met nieuwe schijven en blokken, en dan ik heb achter nog niet vernieuwd. Wat zijn die betere remblokken? Meestal zijn de schijven ook niet het probleem maar de blokken icm koeling. Geboord ben ik echt geen fan van, te vaak zien scheuren tussen de gaatjes. Natuurlijk moet het "standaard" goed remmen, maar gezien het hele karakter van een verhoogde Wrangler zie ik de toegevoegde waarde niet. De "standaard" remmerij voldoet gewoon goed. Ik zie mezelf er niet dusdanig mee trappen dat de remkoeling in de problemen komt en je dus moet upgraden naar gegroefde schijven en Ferodo 2500 remblokken wat bij "normale"' auto's de beste bang for the buck remupgrade is die je kunt doen. Met de remmerij die standaard onder de Jeep zit en je wil daar echt iets aan verbeteren vanuit performance oogpunt zie ik eerder een complete remklauw conversie naar minimaal 2 pods ( http://www.vancopbs.com/category_s/121.htm ) echt effect hebben dan geboorde schijven en andere remblokken. Maar correct me if i'm wrong

Ik moet hierbij wel zeggen dat mijn rijstijl nu "Jeep" is en ik hooguit uitga van een noodstop, niet van "roodgloeiende" schijven en fading problemen door sportief rijgedrag op een dijkje, landbouwweg, klaverblad en meerdere malen achter elkaar van 200 naar 80, 150-40 remmen. Een Jeep is geen Evo en ook niet m'n Alfaatje als die straks ooit klaar is, die wel een fikse porsche remupgrade krijgt om een dagje circuit te doen, en daarna ook nog op de weg meer dan voldoende te remmen voor sportief rijden zonder fading.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...