Spring naar bijdragen

Stoelverwarming Werkt Niet


Mendes
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Mijn Cherokee uit 1999 bevat verwarmde stoelen. Alleen werken ze heel toevallig beide niet meer.

Ik las in het forum dat bij andere Jeep types het vaak een draadbreuk is van de verwarmings elementen in de stoel. Nu lijkt mij dit erg toevallig dat bij beide stoelen dit het geval zou zijn. Zou het niet een relais kunnen zijn of iets dergelijks? Heeft iemand hier ervaring mee bij een XJ?

Ik hoor graag jullie ervaringen rondom dit probleem.

Alvast bedankt,

Mendes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag de stekker van de interface module losgemaakt (dit is ongeveer de enige stekker waar je fatsoenlijk bij kan zonder de complete stoel er uit te halen). Het enige wat mij opviel was dat de led lampjes van de stoelverwarmingsknopjes dan ook niet meer aan gaan bij inschakelen. De led driver van de interface module werkt dus. Dit zou kunnen betekenen dat de interface module spanning krijgt na het relais en dat het relais dus werkt. Dit betekent dan waarschijnlijk dat ook ik de leren stropers klus moet gaan ondervinden. Morgen middag toch nog ff met de multimeter aan de stekker meten voor de zekerheid.

Kan iemand een indicatie geven hoe lang de sleren stropers klus (inclusief draad reparatie, in- en uitbouw stoel) duurt voor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Arjan bedankt voor de tijdsindicatie van deze stoelenklus. 2 uur per stoel betekent toch dat ik er even tijd voor moet gaan vrij maken.

Ik heb intussen wat meetwerk verricht. Ik krijg netjes 12,14 Volt voor zowel de rechter als linker stoel vanaf het relais. Volgens mij betekent dit, dat of de interface module zelf niet goed functioneerd, of dat het inderdaad aan de verwarmings elementen zelf licht. Om dit zeker te weten zou ik graag aan de stekkers willen meten waar de verwarmings lussen op aan gesloten zijn.

Weten jullie of het mogelijk is om bij die stekkers te komen zonder de complete stoel te stropen? Ik kon ze zo gauw niet vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordat je alles gaat meten , gebruik even de zoelfunctie van het forum.

Hier is al zoveel over geschreven.

Bedankt voor de tip EJG,

Ik heb de zoekfunctie reeds gebruikt en er is inderdaad al veel over die stoelverwarmingen te doen geweest. Zo ben ik er ook achter gekomen dat de verhalen over dit onderwerp op het forum tegenstrijdig zijn met wat er in de FSM staat voor mijn model Jeep. Hierdoor raakte ik verward en ben om die reden het topic opnieuw begonnen. Wie weet zijn er nieuwe ervaringen of mensen die deze reparatie intussen met een XJ uitgevoerd hebben. Of de XJ's hebben een afwijkend systeem of het staat niet correct in de FSM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heus niet onwaarschijnlijk dat beide stoelen een draadbreuk hebben. Ik ben het praktisch zeker.

Die zetelverwarming van chrysler trekt op geen zak. Meestal gaan de dunne draadjes na verloop van jaren inwendig kraken waardoor een onderbreking van de lus ontstaat.

Gewoon draadje per draadje checken, en meestal vind je de schuldige al door de zwartgebrande mousse eronder....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mendes , ik heb hetzelfde probleem . Daar kan Frans over meepraten.Ik dufde het ook niet aan ,maar na een paar keer stoel eruit en erin word je er handig in .Eruit = 5 mi. Stropen 6 min. Het zoeken de eerste keer naar de draadjes duurt het langst.Ze zitten echt kris kras door de mouse van de stoel .Voorzichtig snijden met een scherp mesje .Pas op niet te diep anders raak je het leder.Lusjes zijn bij mij blauwe draadjes,die gekoppeld zijn aan een dikkere draad. en inderdaad meten.ze vormen een lus .Als die ergens verbroken is doet de hele stoel het niet .Bij mij alles getest met het leder eraf.Maar terug geplaatst en erop zitten doet hij het niet.Met druk op de stoel werkt hij niet ,zonder druk wel. Dus zit er ergens (volgens Frans ) toch een onzichtbaar breukje. Zo zie je maar goed kijken en meten alvorens terug te plaatsen.Plaats de stoel op een makkelijke hoogte .Werkt wel zo makkelijk.Is een leuk klusje en zeker als hij het daarna weer doet . (he Frans?) Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb intussen de stekkers van de verwarmingselementen (lussen) kunnen vinden en doorgemeten. Bij beide stoelzittingen is de lus doorbroken en bij de rechter rugleuning ook. Dus het probleem is gelokaliseerd. In de betreffende verwarmingselementen dus, zoals bij velen het geval is/was.

Nou vermoed ik dat ik iets niet helemaal goed interpreteer van al de beschrijvingen op het forum wat betreft deze reparatie. Volgens de FSM zitten de verwarmings elementen in de bekleding genaaid van de stoel. Dus het leer is gevoerd met een tweede stof waar tussen de verwarmingselementen/bedrading zich bevindt. Als hier iets mis mee is beschrijven ze in de FSM dat je nieuwe bekleding moet aanschaffen met nieuwe werkende verwarmingselementen erin. Dit is een wat prijzige oplossing lijkt me. Ik heb een deel van de bekleding los gemaakt aan de voorkant en de beschrijving van de FSM lijkt wel te kloppen. Het zitkussen zelf (gelige foam) had nergens zwarte aangebrande plekken. Maar jullie hebben het veelal over de aangebrande mousse en dat je daarin kunt snijden. Ik heb of een afwijkend systeem of ik begrijp niet goed wat jullie bedoelen en waar ik dat zou moeten zoeken. Misschien heeft iemand duidelijke foto's die verheldering geven?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens je profiel heb jij een XJ, de anderen een Wj.

Is dat systeem gelijk in de stoelen ?

Goede vraag. Ik heb geen idee. Misschien heeft iemand op het forum ervaring met een XJ of beide modellen. Duidelijke foto's zouden denk ik ook wel helderheid kunnen geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede vraag. Ik heb geen idee. Misschien heeft iemand op het forum ervaring met een XJ of beide modellen. Duidelijke foto's zouden denk ik ook wel helderheid kunnen geven.

Van een dergelijke reparatie bij een XJ heb ik hier nog niet gelezen, meestal gaat het om de ZJ/WJ. Stoel verwarming is alleen in de laatste jaren van de XJ geleverd, dus veel zullen er niet zijn.

Misschien kun je zelf wat duidelijke foto's plaatsen en een werkwijze hoe deze reparatie uit te voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Ok, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb intussen de stekkers van de verwarmingselementen (lussen) kunnen vinden en doorgemeten. Bij beide stoelzittingen is de lus doorbroken en bij de rechter rugleuning ook. Dus het probleem is gelokaliseerd. In de betreffende verwarmingselementen dus, zoals bij velen het geval is/was.

Nou vermoed ik dat ik iets niet helemaal goed interpreteer van al de beschrijvingen op het forum wat betreft deze reparatie. Volgens de FSM zitten de verwarmings elementen in de bekleding genaaid van de stoel. Dus het leer is gevoerd met een tweede stof waar tussen de verwarmingselementen/bedrading zich bevindt. Als hier iets mis mee is beschrijven ze in de FSM dat je nieuwe bekleding moet aanschaffen met nieuwe werkende verwarmingselementen erin. Dit is een wat prijzige oplossing lijkt me. Ik heb een deel van de bekleding los gemaakt aan de voorkant en de beschrijving van de FSM lijkt wel te kloppen. Het zitkussen zelf (gelige foam) had nergens zwarte aangebrande plekken. Maar jullie hebben het veelal over de aangebrande mousse en dat je daarin kunt snijden. Ik heb of een afwijkend systeem of ik begrijp niet goed wat jullie bedoelen en waar ik dat zou moeten zoeken. Misschien heeft iemand duidelijke foto's die verheldering geven?

Alvast bedankt voor jullie hulp

Hallo Mendes,

 

ik heb ook een XJ uit 2001 en hetzelfde probleem met de stoelverwarming; de foam is vastgenaaid aan de stoel waardoor het lastig wordt. Ik heb een stoffeerder gevonden die het geheel los kan maken en weer vastzet na de reparatie. Ik vraag mij af welke oplossing je zelf gekozen hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hangt af van de stoelenfabrikant.

 

Bij de eerste WJ's lagen de draadjes gewoon los onder het leder, en met een soort zachte stof eraan gekleefd.

 

Andere stoelfabrikanten gebruiken dan de naai methode.

 

blijft een feit, dat de draadjes naar verloop van tijd gaan kraken.

 

Doe maar een test:  neem een draadje van 1mm

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...