Spring naar bijdragen

Rx5, 7, 10. Jullie Ervaringen Gevraagd


Recommended Posts

Hallo,

Op dit forum lees ik regelmatig dat jullie RX5, 7 en RX10 gebruiken bij jullie projecten. Dit is een mij onbekend produkt.

Daar ik binnenkort twee projecten heb, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Vooral dan hoe het werk eruit ziet na enkele jaren gebruik en modderbadjes...

Indien er betere/goedkopere produkten zijn met een gelijkaardig/beter resultaat, graag ook effe vermelden.

Dank,

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het gebruikt op een buizen frame voor een chassis van een DAX Rush.

Persoonlijk vond ik het niet duur voor wat het doet.

Het is een roestbehandelaar dus het materiaal moet geroest zijn wil het effect hebben. Onbehandeld metaal moet dus ook eerst een paar dagen aan de elementen worden blootgesteld voordat je het met dit materiaal kunt behandelen.

Rustbusters. Kijk daar maar eens. Leuke jongens en weten waar ze over praten.

Kunnen je met heel wat meer helpen dan alleen roestbescherming.

Danny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hammerite heb ik vroeger nog gebruikt, en zie er geen voordelen in tegenover goedkope Gamma/Hubo verf...

Textiel en POR15 is me onbekend...

Lees net dat je die RX moet gebruiken op blank (licht roestig) metaal. Was mijn bedoeling dit te gebruiken bovenop de originele lak van het chassis en de body, zodat stralen niet noodzakelijk is maar toch een betere bescherming verkregen wordt. Zal dus niet lukken? Iemand ervaring hiermee?

Als je holle ruimten gaat bewerken met RX5 & 7 kan ik me moeilijk voorstellen hoe dat je daar eerst de originele lak moet af krijgen.

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:) met textiel bedoel ik tectyl. Alhoewel een katoenen pyama mijn Jeep inmiddels beter staat, niet meer rijden is minder pech. De gebruiksaanwijzing van RX is soms wat tegenstrijdig maar gelijk Nikonised heb ik met RX5 gekwast, is vrij dun dus spuiten kan ook. De RX 10 met bokkepoot. RX7 had ik kunnen doen maar de holle ruimtes met tectyl gedaan wat ik nog had liggen.

Eerst de hele bodem met staalborstel op slijptol en met normale staalborstel schoongemaakt.

Mbt je body, op de lak smeer je toch niets ? Bescherming tegen steenslag doe je met andere coating. In holle ruimtes lijkt mij dat RX7 of lijnzaadolie in alle scheurtjes in de lak kruipt en zuurstof afsluit. RX5 zou ea moeten omzetten! Zie citaat van site Rustbuster:

" Alhoewel we met het borstelen en schuren zo op het eerste gezicht alle roest verwijderen blijft er altijd toch nog roest achter. Bijna onzichtbaar maar toch aanwezig. Nu komt echter de moderne chemie ons te hulp. Gewone roest is een chemische verbinding tussen ijzer (Ferro met de scheikundige aanduiding Fe) en zuurstof (Oxide, O). De 'ordinaire' vorm daarvan heeft de aanduiding Fe2O3. Dit vormt de bekende schilferige rood-bruine roest. Er bestaat echter ook een andere vorm van ijzeroxide, namelijk Fe3O4, ook wel magnetiet genoemd. In principe is dit hetzelfde spul als ijzererts. Deze oxide is zwart van kleur en heeft niet de nare

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, POR 15 (Paint over Rust) is een product uit America en een beetje lastig te verkrijgen, ik kon maar 1 leverancier vinden in Nederland.

Het is vrij dun en je kunt het spuiten of kwasten, ik heb er roestige bladveren mee behandeld, wel eerst het loszittende roest verwijderd.

Resultaat is hoogglans zwart en een behoorlijk vaste coating na droging, plakt niet.

Het blijft ook goed zitten onder belasting ik liet een bladveer op de betonnen vloer vallen en alleen een paar putjes, de coating komt niet los.

Ik heb het spul eerst gezien op de site van Quadratec, daar word het afgebeeld op een roestige bodemplaat van een Wrangler.

Van die RX producten wist ik niet af, is dit makkelijker te verkrijgen en wellicht goedkoper? POR 15 kost ca 30 euro per 0,5 liter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

Zal dit binnenkort eens proberen...

Ik heb in het verleden eens Brunox gebruikt, om een roestige trekhaak mee te doen, maar na 2 jaar kon ik opnieuw beginnen... Hopelijk is die RX dus beter!

Heb ook eens geinformeerd als ik die RX over de originele lak mag gebruiken, hieronder hun reactie:

Beste Geert,

De Caprotech is voor chassis en binnenkant carrosserie een perfect middel.

De hechting van RX op lak is ook prima. De instructie op onze website is een hulpmiddel, deze hoef je niet te letterlijk te nemen.

Een lijnolie product als RX (5,7,10) hecht ook op alu, inox en hout!

met vriendelijke groet,

Marco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...