Masis Geplaatst August 12, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 12, 2012 Goedenavond! We zitten momenteel in Spanje, en sinds kort is er een getik te horen uit de voorkant van de KJ. Best hard en een continu getik. Het wordt steeds erger, dus ik heb gisteren het wiel eraf gehaald en ben erachter gekomen dat het uit de voor differentieel komt. Soms valt het getik weg en is er vrijwel niks te horen, maar 90% van de tijd is het wel duidelijk te horen met de ramen naar beneden tot zo'n 30kmh. Hierna is er teveel omgevingsgeluid. Als je met de motor uit van een helling rolt om het goed te kunnen horen, en je komt een drempel tegen, lijkt het er wel heel erg op dat er iets goed los zit in het diff. In 4WD/4lo verandert er niet veel. Wat zou dit kunnen zijn? Ik ben bang dat er te weinig olie in zit (lekkage?) en ik heb ook begrepen dat het een lager van de diff kan zijn. Hoe kan ik eea uitsluiten? We willen er liever niet teveel mee rijden totdat het opgelost is of er wat meer duidelijkheid is, want zo'n diff is toch best prijzig. Alvast bedankt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 13, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2012 Niemand? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 13, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2012 Te weinig olie is eenvoudig te controleren toch? Anders even de deksel van het diff halen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 13, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2012 Ik heb dat nog nooit gedaan, als de deksel eraf haal stroomt alle olie eruit toch? Heb ik daarna een speciale pakking nodig om hem dicht te schroeven? Wat voor olie moet erin? Thanks! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst August 13, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2012 Ja, de olie loopt eruit. Even opvangen en kijken of er metaaldeeltjes inzitten. Oude pakking verwijderen als deze kapot is, afdichten met vloeibare pakking. Oliesoort? Geen idee, even bij Kroon checken of een online FSM. Als de oude olie schoon is kan je deze er gewoon weer indoen. Onderzijde vuldop is het niveau. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 13, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2012 Thanks Ab!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 23, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 23, 2012 Even een update... Heb afgelopen weekend bijna de hele dag onder de KJ gelegen om de olie te verversen. Volgens mij was dat nog nooit gebeurd, de deksel leek nog nooit open geweest te zijn. Ging wat lastig maar uiteindelijk gelukt, en eea schoongemaakt met diesel. Na 3 uur heen en weer fietsen van winkel naar winkel om een bitje te vinden voor de vuldop heb ik hem opnieuw voorzien van olie en al het getik en bijgeluiden was verdwenen! De olie die erin zat was wel een beetje vies, maar ik heb geen metaaldeeltjes kunnen zien. Ab bedankt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Raven Geplaatst August 24, 2012 Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2012 Bitje? De YJ heeft een vierkant gat waar precies een 3/8" ratel in past. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst August 24, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 24, 2012 Bitje? De YJ heeft een vierkant gat waar precies een 3/8" ratel in past. Klopt; de KJ ook, maar ik had maar 2 ratels bij me, een veel te kleine en een net te grote... En die maat hadden ze dus nergens, uiteindelijk heeft een garagehouder mij ermee geholpen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst October 21, 2012 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 21, 2012 Het getik was niet helemaal opgehouden en leek na het rijden in Rockanje erger te zijn geworden. Een paar weken terug zag ik dat de homokineethoes van de aandrijfas gescheurd was, deze heb ik besteld en vandaag vervangen. De oude was helemaal doorgescheurd en vol met zand! Volgens de dealer is dit onderdeel niet zomaar los te krijgen. De hele aandrijfas moet vervangen worden, zo'n Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.