ZJFred Geplaatst June 30, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2005 Het lijkt erop dat de vloeistof koppeling van mijn ventilator het niet meer zo goed doet. Heeft iemand deze al eens zelf vervangen? Zo, ja gaat dit redelijk eenvoudig? (het ziet er eenvoudig uit) En wat kost zo'n ding natuurlijk? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst June 30, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2005 Heb de mijne vrij recentelijk gedemonteerd, is maar 1 moer maar wel tegendraads. Reden van uitbouw is dat er een electrische fan inkomt met meer capaciteit dan de visco fan. Wat het kost? geen flauw idee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst June 30, 2005 Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2005 klik uitleg van electrieke fan ben ik zelf ook een keer van plan, Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst July 1, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 1, 2005 Inmiddels prijzen opgevraagd bij de dealer en B&S Autoparts voor een nieuwe viscokoppeling. Bij de dealer €290,- (incl.btw,excl montage), bij BS € 97,- (ex.btw, excl. montage). Dus toch maar weer eens naar Tiel . Electrische fan (zoals de 5.9) was mij al bekend, maar ik hou meer van pasklare oplossingen. De fan zelf installeren lukt me wel, maar electrisch is niet echt iets voor mij . Ik denk ook niet dat een electrische goedkoper kan dan een nieuwe viscokoppeling (van B&S dan). Ik hoop alleen dat die plastic kast om de ventilator heen er een beetje makkelijk af gaat (en er weer op). Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst July 14, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2005 Na wat zoekwerk op het internet lijkt een koppeling pas stuk te zijn als hij 1 of 2 keer vrij kan ronddraaien. Dit is een beetje een algemene regel voor diverse merken auto's. Als ik mijn fan een duwtje geeft, stopt hij direct weer als ik los laat. (met een warme motor geeft het iets minder weerstand en stopt hij een paar centimeter verder). Volgens mij is het dan toch niet zo defect als ik eerst dacht. Hoe zit dat bij jullie??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst July 14, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2005 Heb hier even aan 2 blokken('94 en '96)"gevoeld" gaan idd zwaar, zit absoluut geen "vrij" loop op. Kan ze helaas niet even warm draaien om het "verschil" te voelen. Zijn namelijk nog al wat essentiële onderdelen gedemonteerd. Hopenlijk volgt er hier nog wat meer input. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dree Geplaatst July 14, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2005 Originally posted by Ogdak@Jul 14 2005, 17:51 Heb hier even aan 2 blokken('94 en '96)"gevoeld" gaan idd zwaar, zit absoluut geen "vrij" loop op. Kan ze helaas niet even warm draaien om het "verschil" te voelen. Zijn namelijk nog al wat essentiële onderdelen gedemonteerd. Hopenlijk volgt er hier nog wat meer input. <div align="right">← kun je de visco niet gewoon "weglaten" d oor de fan vast te zetten op de voet of de voet vastzetten op de as ?? en moet de koppeling niet juist zwaarder gaan draaien naarmate die warmer wordt ? Hoe warmer, hoe mee de fan moet draaien/koelen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 14, 2005 Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2005 Dat doet 'ie ook, al lijkt het anders als je de weerstand bij stilstaande motor voelt! Het heeft o.a. met centrifugaalkrachten en die "veer" (bi-metaal) voorop de visco te maken.. Lees maar: Originally posted by Eric KraleDe visco-koppeling bestaat uit twee kamers, een werkkamer en een voorraadkamer, en is gedeeltelijk gevuld met een hoog viskeuze siliconenvloeistof. De aandrijfflens en de aandrijfschijf hebben dezelfde rotatiefrequentie. Bij een koude motor wordt de siliconenvloeistof door de centrifugale kracht naar de voorraadkamer gepompt. Wanneer de motor warm wordt kan de siliconenvloeistof weer naar de werkkamer. Afhankelijk van de hoeveelheid siliconenvloeistof in de werkkamer is er meer of minder slip tussen de aandrijfschijf en het ventilatorhuis. De koelventilator zal dus meer of minder meedraaien met de aandrijfflens. Het kanaal tussen de voorraadkamer en de werkkamer wordt geopend of gesloten door een klep welke wordt bediend door een bimetaal geregelde stift. Het bimetaal reageert op de temperatuur van de lucht achter de radiateur. De mate van slip is dus afhankelijk van de temperatuur van de koellucht die door de radiateur stroomt. Alles weten over koelsystemen in het algemeen? -KLIK- Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ZJFred Geplaatst July 16, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 16, 2005 Das een goeie link. Een hele berg info over zo'n klein apparaatje. Thanx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.