Spring naar bijdragen

visco koppeling ventilator


Recommended Posts

Inmiddels prijzen opgevraagd bij de dealer en B&S Autoparts voor een nieuwe viscokoppeling. Bij de dealer €290,- (incl.btw,excl montage), bij BS € 97,- (ex.btw, excl. montage). Dus toch maar weer eens naar Tiel biggrin.gif .

Electrische fan (zoals de 5.9) was mij al bekend, maar ik hou meer van pasklare oplossingen. De fan zelf installeren lukt me wel, maar electrisch is niet echt iets voor mij wink.gif . Ik denk ook niet dat een electrische goedkoper kan dan een nieuwe viscokoppeling (van B&S dan).

Ik hoop alleen dat die plastic kast om de ventilator heen er een beetje makkelijk af gaat (en er weer op). blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Na wat zoekwerk op het internet lijkt een koppeling pas stuk te zijn als hij 1 of 2 keer vrij kan ronddraaien. Dit is een beetje een algemene regel voor diverse merken auto's.

Als ik mijn fan een duwtje geeft, stopt hij direct weer als ik los laat. (met een warme motor geeft het iets minder weerstand en stopt hij een paar centimeter verder). Volgens mij is het dan toch niet zo defect als ik eerst dacht.

Hoe zit dat bij jullie??? smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb hier even aan 2 blokken('94 en '96)"gevoeld" gaan idd zwaar, zit absoluut geen "vrij" loop op.

Kan ze helaas niet even warm draaien om het "verschil" te voelen.

Zijn namelijk nog al wat essentiële onderdelen gedemonteerd.

Hopenlijk volgt er hier nog wat meer input.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Ogdak@Jul 14 2005, 17:51

Heb hier even aan 2 blokken('94 en '96)"gevoeld" gaan idd zwaar, zit absoluut geen "vrij" loop op.

Kan ze helaas niet even warm draaien om het "verschil" te voelen.

Zijn namelijk nog al wat essentiële onderdelen gedemonteerd.

Hopenlijk volgt er hier nog wat meer input.

<div align="right">

kun je de visco niet gewoon "weglaten" d blink.gif oor de fan vast te zetten op de voet of de voet vastzetten op de as ?? cool.gif

en moet de koppeling niet juist zwaarder gaan draaien naarmate die warmer wordt ? Hoe warmer, hoe mee de fan moet draaien/koelen. dry.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat doet 'ie ook, al lijkt het anders als je de weerstand bij stilstaande motor voelt! Het heeft o.a. met centrifugaalkrachten en die "veer" (bi-metaal) voorop de visco te maken.. Lees maar:

Originally posted by Eric Krale

De visco-koppeling  bestaat uit twee kamers, een werkkamer en een voorraadkamer, en is gedeeltelijk gevuld met een hoog viskeuze siliconenvloeistof. De aandrijfflens en de aandrijfschijf hebben dezelfde rotatiefrequentie. Bij een koude motor wordt de siliconenvloeistof door de centrifugale kracht naar de voorraadkamer gepompt. Wanneer de motor warm wordt kan de siliconenvloeistof weer naar de werkkamer. Afhankelijk van de hoeveelheid siliconen­vloeistof in de werkkamer is er meer of minder slip tussen de aandrijfschijf en het ventilatorhuis. De koelventilator zal dus meer of minder meedraaien met de aandrijfflens. Het kanaal tussen de voorraadkamer en de werkkamer wordt geopend of gesloten door een klep welke wordt bediend door een bimetaal geregelde stift. Het bimetaal reageert op de temperatuur van de lucht achter de radiateur. De mate van slip is dus afhankelijk van de temperatuur van de koellucht die door de radiateur stroomt.

Alles weten over koelsystemen in het algemeen? -KLIK-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...