Spring naar bijdragen

Koppeling Piept


Masis
 Share

Recommended Posts

Goedenavond,

Sinds een tijdje piept de koppeling van de KJ. Het is als het ingetrapt wordt of als ik 'm op laat komen, een beetje op het moment tussen wel en geen aandrijving. Een soort droge 'klonk' geluid met een piep. Als je hem helemaal intrapt of helemaal los laat is er niks te horen.

Wat kan dit zijn? KM stand is ongeveer 178k.

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het wordt steeds erger, gisteren wat meer op gelet... Het gebeurd als er beweging komt in de achteras, zelfs zo erg dat als de auto stilstaat en je hem een klein duwtje geeft hij begint te trillen. Of ie nou op de handrem of versnelling staat, maakt allemaal geen verschil. Het geluid komt uit de buurt van de achteras, dus ik verdenk de koppeling niet meer zo..

Iemand enig idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik kan alleen horen dat het in de buurt van de achteras moet zijn. LS zou kunnen, maar dan zou die vooral moeten wringen bij bochten toch? Het is heel erg hoorbaar als de auto in beweging komt, als je hem naar voren of naar achter duwt of heen en weer schudt. Het is zelfs zo dat als je de deur een beetje hard openslaat, dat je hem dan hoort kraken doordat de auto een beetje beweegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wellicht het kruisje van de achteras? De mijne was ook versleten en had een zwaar punt. Bij het aanrijden hoorde je dan gepiep. Redelijk eenvoudig te testen door de aandrijfas los te halen. Je voelt dan wel met de hand dat er iets niet goed zit. Het is natuurlijk maar een idee....

Suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks voor de reacties!

Ik heb 'm gevonden! Ik had hem op de brug gezet, en het is een soort kogel die boven het differentieel zit. Het zit tussen het differentieel en een soort triangel, wat ervoor zorgt dat de as niet kan kantelen.

Hoe heet zo'n kogel? Aangezien de export KJ's met een diesel een andere achteras hebben, kan ik hier niet veel over vinden. De dealer kan hem wel leveren voor 155,- ex btw maar ik wil zelf wel even kijken wat ie online kost. De dealer wilde het onderdeelnr niet vertellen haha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Bedoel je de ball joint van de rear upper control arm?

Rear upper balljoint 52088647AB.

-klik-

Heren, nogmaals bedankt!

Van de week het kogeltje vervangen en hij is weer helemaal piep en kraakvrij! :D

GroteFoto-GSZYC6NI.jpg

GroteFoto-OTI4GXM7.jpg

Het terugplaatsen van de kogel in de diff was wat lastiger, ik had namelijk een hydraulic jack onder de diff geplaatst, maar dit zorgde ervoor dat de diff iets kantelde waardoor die er niet meer in ging. Pas een uur later kwam ik op het idee om de achteras te laten zakken op assensteunen, en het kogeltje gleed er zo in :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...