Spring naar bijdragen

Deflator


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Aan 't kijken naar een deflator om de bandjes gecontroleerd leeg te kunnen laten lopen. Ik heb twee opties gevonden:

1. Apparaatje waar je vooraf de druk op instelt en op je ventiel schroeft, waarna de band leeg loopt tot het vooraf ingestelde niveau:

http://cherokeeparts.nl/cherokeeparts/index.php?cattype=P&hoofdcategorie=_New_Off_road_toebeh&subcategorie=582&productid=5192&eurosub

2. Apparaatje waarmee je de band laat leeglopen en druk afleest op een metertje:

http://cherokeeparts.nl/cherokeeparts/index.php?cattype=P&hoofdcategorie=_New_Off_road_toebeh&subcategorie=582&productid=6409&eurosub

Zit een beetje te twijfelen. Klinkt allebei wel handig. Misschien dat mensen hier ervaring hebben met dit soort deflators en wat ervaring kunnen delen zodat ik een goede keuze kan maken.

En meteen nog een vraag: ik wil op 29 april op Hoek van Holland strand hier eens mee gaan oefenen. Vraag me af wat de minimale druk is die je in je banden moet houden (off-road / in het zand) om nog wel veilig te kunnen rijden

Alvast bedankt,

Martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet of je thuis een compressor hebt maar als je een bandenvulmeter koopt (voor op de compressor) kun je ze snel en makkelijk vullen en daar zit meestal ook een deflator op.

Als je dit op de ventiel duwt zie je de spanning en dat loopt geleidelijk leeg bij leeglaten (pinnetje induwen op de bandenvulmeter). Zo weet je precies tot hoeveel bar je gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb die deflators, waarvan je de druk instelt en op je ventielen zet.

Je krijgt er vier, de banden lopen dan rustig af. Je kan ondertussen gerust een kop koffie gaan halen want het gaat niet echt heel snel.

Die tweede, met manometer is een quick deflator.

Die schroef je op je ventiel, met die knop achterop draai je het hele ventiel los en de druk in je band zakt heel snel. Zelf in de gaten houden welke druk je wilt hebben en op tijd weer ventiel erin schroeven.

Ik zou die quick deflator (2e) kopen: is sneller en je kan ieder door jouw gewenste druk bereiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hej, geen edit knopje meer....

Ik weet niet of je in HvH de druk echt moet verlagen maar als je wat wil experimenteren: ik laat meestal tot 1,0-1,2 Barg aflopen.

Omdat je snelheid in het terrein en ook daar op het strand zeer laag is komt de veiligheid door banddruk te verlagen niet in het geding. Ergste wat je kan overkomen is dat je band van de velg loopt.

Vergeet niet je banden weer op druk te brengen voor je de openbare weg op gaat, dan is bandendruk van groot belang!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb die 2e. De quick Deflator. Maar zo quick is deze nu ook weer niet. Gewoon een bandenvulmeter, zoals Kenzo al zei werkt prima en bijna net zo snel. Het scheelt misschien 10 seconden per band ofzo.

En de beste manier om op zand te rijden, om graven te voorkomen is met een zo groot mogelijk loopvlak. Dit bereik je door je bandenspanning zo laag mogelijk te maken. Welke dit is moet je voor jezelf bepalen. De ene band loopt eerder van de velg af dan de andere. Als ik op het strand rij zet ik mijn banden altijd zo rond de 1,5 bar. Maar ik heb dan ook al vrij brede banden (12.5"). Dus dit is voor mij genoeg.

Heb je smallere banden, dan kan iets verder leeg laten lopen een oplossing zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al geruime tijd optie 2 ( quick deflator), gaat een stuk sneller dan een standaard bandenspannings meter omdat je het complete ventiel er uit draait. Je kan ook gewoon een ventiel schroeven draaier pakken en dan op het gehoor af laten lopen. Vergt enige ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...