Spring naar bijdragen

4E Versnelling Automaat Werkt Niet


josk
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Vandaag in de Jeep (Cherokee 1991 automaat 4l) op de snelweg gereden en toen merkte ik dat hij na de 80 km per uur

hele hoge toeren maakt en niet overgaat naar de volgende versnelling (4e)

Soms lijkt het of hij er even inspringt en glipt er daarna weer uit.

Olie nagekeken (is helder rood) en die was aan de lage kant dus bijgevuld maar probleem bleef.

Ga donderdag na de garage om hem te laten nakijken.

Moet ik al met horror senario's rekening houden???

de automaat schakeld goed t/m de 3e maar dan......

Iemand ervaring hiermee?

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja , zoek maar even onder Noorwegen of schakeltic. denk dat het aan je TCM ligt. deze transmissie control unit zit achter je dashboard onder je handschoenenkastje. trek de stekker er eens af en rij nu een stuk terwijl je handmatig schakelt med de pook. dus 1-2 , dan 3 en dan D. je hebt even geen 2 tenzij je hem tot over 4000 toeren jaagt. maar je kan wel zien of je bak nu in zn 4 schakelt als je van 3 naar D schakelt. doet ie dat dan weet je dat je een electrisch probleem hebt ;TCM . Gaat ie niet in zn 4 dan heb je een bakprobleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Vandaag naar de garage gereden en hij schakelde al weer beter.

Nog wel wat hikjes.

Proefrit met de garageman gemaakt en af en toe ging hij niet lekker in de 4 (overdrive)

Ook werkte de 2e kickdown niet altijd lekker.

Eerst wordt nu de olie en het filter vervangen en wat sensoren doorgemeten.

Ik hoop dat dat helpt zoniet dan.............

Ik hou jullie op de hoogte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Jeep is weer terug.

Automaatfilter en olie vernieuwd.

Hij schakelt nu weer oke.

Alleen als je plotseling volgas geeft (de kickdown) dan werkt de 2e trap van de kickdown nog steeds niet lekker.

Als iemand nog tips hierover heeft dan hoor ik het graag.

BTW ook het hemeltje laten vernieuwen en dat is zeer goed gelukt geen irritatie meer over slap/hangend hemeltje.

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Daar ben ik weer.

Jeep doet toch weer raar.

Tot de 80 km gaat het goed en als ik daarna rustig naar de 120 km rijdt lukt dat ook nog wel alleen heeft ie er wel even tijd voor nodig.

Als ik vanaf 80km snel richting de 120km wil gaan dan gaat ie meteen hoog in zijn toeren zitten van 2000 naar 3000 en blijft daar te lang zitten.

Als ik dan gas terug neem dat springt ie wel weer in de overdrive/lockup maar echt lekker gaat het niet.

Ik wil nu alle tips hier gaan uitproberen, maar heb ook nog een vraag aan IKSJEE:

Waar zit precies die schakelaar bij de rem? Heb in de FSM gekeken en zie alleen maar een schakelaar voor het remlicht.

Ga in elk geval de TPS eens vervangen.

Denk niet dat het aan de TCM kan liggen want hij schakelt wel door alleen niet als ik snel gas geef of kan het dan toch aan de TCM liggen.

Ga wel de tip van XLLaredo87 uitvoeren. Kan ik zonder gevolgen de TCM stekker los trekken en daarna weer aansluiten? Gaat hij zich niet resetten of juist wel?

Klopt het als je ongeveer 80km rijdt dat je dan ook al in de 4e/overdrive kan rijden met 2000 toeren?

Hoe is eigenlijk het schema met de versnellingen gekoppeld aan het toerental?

Hoop dat ik wat wijzer word en anders is het sparen voor een andere automaatbak.

Alvast bedankt voor reacties

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb soms hetzelfde euvel. Overigens alleen als ik van kantoor weg rijd. Ik heb het idee dat dat komt door een scherpe bocht. Wat ik daarna doe is even motor uit en weer aan, meestal blijft ie dan weer doorschaklen tot 4.

Ik heb begrepen dat je de kabel van de automaatbediening thv je gasklephuis strakker kunt zetten. Dat ga ik dus maar eens doen.

Verder was ik van plan om de olie + filter van de automaat ook te vervangen.

Je accupolen loshalen om de boel te resetten werkte bij mij eerst ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ja , zoek maar even onder Noorwegen of schakeltic. denk dat het aan je TCM ligt. deze transmissie control unit zit achter je dashboard onder je handschoenenkastje. trek de stekker er eens af en rij nu een stuk terwijl je handmatig schakelt med de pook. dus 1-2 , dan 3 en dan D. je hebt even geen 2 tenzij je hem tot over 4000 toeren jaagt. maar je kan wel zien of je bak nu in zn 4 schakelt als je van 3 naar D schakelt. doet ie dat dan weet je dat je een electrisch probleem hebt ;TCM . Gaat ie niet in zn 4 dan heb je een bakprobleem.

Ik heb vandaag de stekker uit de TCM gehaald en een proefrit gemaakt met het schakelen met de hand.

Het schakelen gaat goed eerst dacht ik dat hij toch niet naar zijn 4 gaat maar ben de snelweg op gegaan en pas bij 90km per uur naar zijn D gegaan en toen voelde ik dat hij heel soepel overschakelde. Hij geeft wel rond de 2300 a 2500 toeren aan als ik rond de 110 km rijd. Is dat wel normaal?

Maar als ik het dus goed begrijp heb ik een probleem met de TCM.

Weet iemand wat een goede 2ehands kost? (Boris?)

Kan het nu ook nog aan de TPS liggen, want die heb ik nog niet vervangen?

Graag reactie. (merk in elkgeval dat ik niet de enige ben met schakelproblemen)

Jos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag de stekker uit de TCM gehaald en een proefrit gemaakt met het schakelen met de hand.

Het schakelen gaat goed eerst dacht ik dat hij toch niet naar zijn 4 gaat maar ben de snelweg op gegaan en pas bij 90km per uur naar zijn D gegaan en toen voelde ik dat hij heel soepel overschakelde. Hij geeft wel rond de 2300 a 2500 toeren aan als ik rond de 110 km rijd. Is dat wel normaal?

Maar als ik het dus goed begrijp heb ik een probleem met de TCM.

Weet iemand wat een goede 2ehands kost? (Boris?)

Kan het nu ook nog aan de TPS liggen, want die heb ik nog niet vervangen?

Graag reactie. (merk in elkgeval dat ik niet de enige ben met schakelproblemen)

Jos

hallo,

de schakelaar waar ik het laatst over had is de zelfde schakelaar als van het remlicht bij de pedaal,als daar een slecht kontakt zit valt de bak ook uit z`n 4 overdrive.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo daar ben ik weer.

Heb een leen TCM aangesloten, maar dat hielp ook niet.

Van de week een TPS besteld bij Boris en die erop gezet, maar dat hielp ook niet

Ben nu wel ten einde raad.

Heb alleen nog niet die remschakelaar vervangen, maar het lijk me sterk dat dat het is omdat ik nu ook steeds meer

problemen krijg als ik onder 80km per uur rijd.

Ga het nog wel proberen en anders wordt het dus een andere bak eronder.

Als iemand nog meer tips heeft dan hoor ik het graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Eindelijk hij is weer gemaakt.Naar lang zoeken en diverse dingen geprobeerd bleek het toch aan de automaat te liggen.

De converter met de bijbehorende oliepomp waren kapot, de converter was drooggedraaid en bijna vastgelopen.

was weer een duren grap, maar hij rijdt weer super de power is weer helemaal terug.

Wat is eigenlijk hier op het forum de gemiddelde onderhoudskosten per jaar voor de Jeep? (Als je het laat doen)

Nog bedankt iedereen voor de reactie's en de diverse tips. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik heb het zelfde probleem , alleen kan ik met de motor aan en uit zetten het probleem meestal verhelpen. Het vreemde is dat ik het dan weer wel en dan weer niet heb. Ook ik heb alles uit de kast gehaald. Heb inderdaad een nieuwe remschakelaar geplaatst, en heb m aan de computer laten hangen bij de jongens van ATS (Den Haag) maar konden daar niets vinden. Toen heb ik m gebracht voor een onderzoek en tevens voorzien van nieuwe olie & filter, maar zij hebben ook niets op kunnen lossen. Ben nu op zoek naar een schakelcomputer voor een XJ'97 om ook deze maar te vervangen in de hoop dat dat dit wat opleverd. Ik lees nu zojuist dat jij de converter en oliepomp hebt vervangen. Waar zit deze, wat kost dat geintje en waar hebben ze het probleem opgelost. Ik wil er meer van weten want hier wordt ik helemaal gek van. Ik hoop dat je me verder kunt helpen. grt Jack

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jack,

Weet precies hoe je je voelt.

Je kan nog de TCM en/of de TPS vervangen TPS is 2e hands rond de 20 euro. TCM is vaak wel duurder. (zijn makkelijk te vervangen)

Mijn probleem was toch de automaat. de converter en de pomp zitten in de automaat bak en is een zeer duur geintjes (750 euro) (In EDE bij Jeep mechanics)

Mijn probleem was ook nog dat ik zeer weinig power had met optrekken etc of inhalen.

Mijn probleem was er altijd en werd alleen maar erger.

Misschien is het bij jou toch alleen maar de TCM of de TPS.

Het beste ermee en hou ons op de hoogte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TCU van een 97er is een probleem om te vinden. Deze zijn alleen dat jaar met een afwijkende programmering geleverd.

Met een beetje geluk heb je al een 98er TCU erin zitten, deze zijn met de betere scantools uit te lezen. Nummer van de 97er is: 56027951

Mocht je de 97er unit ergens vinden, ik zoek er ook nog eentje.......

TPS is eenvoudig met een scantool of multimeter te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...