Spring naar bijdragen

Inhouden En Stotteren... Cps? Map? Tps?


mrobers
 Share

Recommended Posts

Ik ben nu even bezig met m'n XJ (nou ja, van de vrouw...) en het stotter/inhouden probleem. In een eerder topic heb je al kunnen lezen wat ik inmiddels heb gedaan, maar hier ff op een rijtje :

  • massaverbindingen schoongemaakt
  • iac verwijderd en gereinigd
  • seafoam behandeling via remvacuumslang
  • bougies incl. kabels vervangen
  • verdeelkap incl. rotor vervangen
  • luchtfilter vervangen
  • computer gereset (accupolen uurtje los)

Wat is het symptoom: hij loopt onrustig stationair (alsof hij soms een ontsteking mist) en de motor schokt ernstig tijdens het rijden. Hij flinke belasting heb je er het minste last van (hard optrekken) en bij constant rijden is het niet uit te houden. Het is bij zowel koude als warme motor (dus ik verdenk niet de lambda-sensor).

Na veel speurwerk verdenk ik (in volgorde van waarschijnlijkheid) : de CPS, de MAP-sensor of de TPS.

Voordat ik nu lukraak dingen ga vervangen ben ik benieuwd of ik iets over het hoofd zie of hoe ik iets goed zou kunnen testen. Ik kan nog even de brandstofdruk meten natuurlijk.

Iemand tips?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen foutcode's? Dan zou ik eerst de CPS wisselen. MAP en TPS geven meest wel een foutcode, CPS niet altijd.

Weet jij hoe ik die moet uitlezen op mijn '90er? Ik dacht dat dat niet kon? Bij het starten zie ik ook geen soort Check Engine lampje branden; zit dat er wel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ergens rechts onder de motorkap (binnenzijde wielkast) zitten twee stekkertjes met een geel dopje erover, dit zijn de diagnose aansluitingen. Al de FSM geraadpleegd? -klik-

Wel even zoeken naar het juiste uitlees apparaat, uitlezen met knippercode is idd nog niet mogelijk bij een 90er.

Ik heb nog niemand gevonden met een uitleesapparaat.

Vandaag allerhande spullen uit de USA ontvangen en vervangen :

  • TPS vervangen
  • CPS vervangen
  • MAP-sensor vervangen (en vacuumleiding gereinigd)
  • brandstoffilter vervangen

Helemaal niks. Hij loopt nog steeds onregelmatig stationair en er valt nauwelijks mee te rijden vanwege het stotteren/inhouden. Het lijkt wel alsof hij overslaat en niet altijd op alle zes cylinders loopt.

Nog even contact gehad met JeepEd en de temperatuursensor voor de ECU doorgemeten; die was in orde. Resteert nog de lambda-sonde; ik heb hem er wel uitgehaald en voorzichtig schoongemaakt. Geen verschil. Nu kan hij natuurlijk nog altijd kapot zijn, maar ik geloof nooit dat hij dit symptoom veroorzaakt omdat het ook bij een koude start is (open loop). Ik dacht eerst even dat hij te rijk liep maar dat kwam doordat ik de vacuumslang niet goed had aangesloten op de MAP-sensor (duh...).

Ik weet het eerlijk gezegd niet meer. Dacht toch dat ik een hoop van auto's wist, maar dit gaat mij te boven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even een misschien stomme antwoord, maar de verdelerkap. en dan het asje waar de rotor op zit gemonteerd. zit daar speling op?

normaal is ca 0,9 tot 1.1mm bij een nieuw verdeler om de binnenste metalen asje omhoog en omlaag te kunnen bewegen. meer is slijtage tandwielen.

ander vraag daarbij. als je de asje redelijk ver heen en weer kan bewegen, dan kan het ook zo zijn dat hij oregelmatig loopt.

succes en groet, bas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verdenk eigenlijk steeds meer de lambda sensor. Kan ik die gewoon loskoppelen en kijken hoe hij dan rijdt?

Ik heb nog een nieuwe O2 sensor van een Grand Cherokee liggen maar die heeft 4 draden ipv 3. Is dat om te bouwen? Alis het maar voor de test; ik blijf geld uitgeven aan nieuwe onderdelen :-(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De HAL-sensor (een magneet-reageerde sensor) zit onder in het onstekkings-huis.

Eventueel heb ik wel een complete onstekking uit een goedlopende auto liggen , dan kun je er die eens in prikken.

Heb je de druk van de brandstofpomp al laten meten ? , of het drukregelaartje op de injector-rail ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De HAL-sensor (een magneet-reageerde sensor) zit onder in het onstekkings-huis.

Eventueel heb ik wel een complete onstekking uit een goedlopende auto liggen , dan kun je er die eens in prikken.

Heb je de druk van de brandstofpomp al laten meten ? , of het drukregelaartje op de injector-rail ?

Nee, mijn brandstofdrukmeter heeft helaas niet de juiste aansluiting voor de fuelrail vd XJ :-(

Ik heb hem vandaag naar een bevriende monteur gebracht en ik hoop dat hij er wat verder mee gaat komen...

@Boris: mischien neem ik begin vd week nog ff contact met je op voor een lambda sensor en ontstekingsunit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een tussen update. De XJ staat momenteel bij een vriend van mij in zijn garage om verder te zoeken. Vanochtend liet hij in elk geval weten dat het CO niet in orde was; dat schommelde tussen de 0.92 en 1.08 terwijl dat tussen de 0.97 en 1.03 moet zijn. Of dat de oorzaak is blijft in het midden, maar ik denk dat de lambda-sensor vervangen wel een optie is.

Vreemd dat hij verleden maand wel is goedgekeurd met deze CO-waarden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

XJ aan de Snap-on DRB-II scanner gehangen en geconstateerd dat alle sensoren goed functioneren. Bij deze Renix-motor worden geen foutcodes opgeslagen. Gisterenavond compressie gemeten :

1 = 130

2 = 127

3 = 145

4 = 150

5 = 135

6 = 140

Psi met koude motor. Klinkt normaal. Vandaag nog een lektest uitvoeren en kijken wat dat oplevert.

Het wordt steeds vreemder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nieuwe update; mischien iets gevonden!

Na de compressietest is er nog een lektest uitgevoerd alleen zonder meters; ook daar lijkt de uitkomst geheel normaal. Opmerkelijk was dat als de injector van de 2e cylinder word losgetrokken; de loop van de motor niet veel veranderd in vergelijking met als de anderen worden losgetrokken. Dus injectors gewisseld om te zien of het probleem mee verhuisd; niet het geval. Eveneens andere bougie geprobeerd en bougies gewisseld tussen cylinders. Geen verschil. Volgende stap zou het aansluiten van een scoop zijn om te zien of het signaal van de ECU wel goed bij de injector van #2 komt, maar die heeft hij pas volgende week.

Intussen kreeg ik een bericht dat de Jeep ineens als een zonnetje loopt. Hij heeft de kleppendeksel getrokken en gezien dat de brug tussen de tuimelaars van de tweede cyinder verbogen was. Hij heeft deze weer iets rechtgezet (zo goed en kwaad als het kon) en de boel weer in elkaar gezet. Verder was er niets afwijkends te zien aan stoters, tuimelaars etc. Om overal bij te komen had hij ook allerlei elektra en vacuumrotzooi losgehaald en weer opnieuw aangesloten, maar dat had hij als een van de eerste oefeningen al gedaan. Direkt na het starten was duidelijk dat de motor als een zonnetje liep. Heel vreemd. Hij gaat er de komende dagen mee rijden om te zien zien of alles goed blijft (koud en warm).

Iemand ooit van dit verschijnsel gehoord? En hoe kan zo'n brug nou 'krom' zijn? Ik weet van de vorige eigenaar dat de motor een keer oververhit is geweest (er zit ook een nieuwe radiateur en expansievat in); maar of dit een gevolg kan zijn?

Iemand een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...